Stockholm

Az önszabályozás jövője volt a téma Stockholmban

Az európai önszabályozó szervezetek 25 országának képviselője három napon át tanácskozott a svéd fővárosban. A rendezvényen a magyar Önszabályozó Reklám Testület vezetői is részt vettek.
Share on facebook
Share on twitter
Share on tumblr
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on skype
Share on email

A stockholmi konferencia első napján az önszabályozás aktuális kérdéseiről, a környezetvédelem, a gender és az influenszermarketing témájáról egyeztettek a résztvevők. A második nap az új kihívásokról, többek között a CGC (computer generated character), vagyis a virtuális influenszerek és a mesterséges intelligencia egyéb kérdéseiről tárgyaltak.

„Az önszabályozó szervezetek számára az együttműködés, az információ megosztásának gyakorlata, és az Európai Önszabályozó Szövetség, az EASA BPR (Best Practice Recommendation) ajánlásai nagyban hozzájárulnak ahhoz, hogy a nemzeti sajátosságok figyelembevételével, de alapelveinkben és tevékenységünkben hasonló módon, komplex rendszerként működjünk. Míg a kezdeti időkben a panaszok kezelése volt az elsődleges feladat, mára a megelőzés érdekében az előzetes véleménykérés és az edukáció (tréningek, ajánlások) jelentik Európa-szerte a tevékenységünk fő területét”

– számolt be Fazekas Ildikó a konferencián magyar részről megjelenő Önszabályozó Reklám Testület (ÖRT) igazgatója.

A 2018-as év össz-európai statisztikája szerint Európában a fogyasztói panaszok száma stagnál. Az 56.779 panasz 59 százaléka brit, 21 százaléka német, a maradék 20 százalékon osztozik a többi 25 ország – derült ki a konferencián levetített prezentációk egyikéből.

Fogyasztói panaszok térképe Európában
Fogyasztói panaszok térképe Európában

Az önszabályozó testületekhez beérkező előzetes véleménykérések száma 8 százalékkal, vagyis dinamikusan nő. A közel százezres számban nincs benne a néhány országban bizonyos területeken kötelező előzetes szűrés, amely szintén rendkívül jelentős számot (85 ezer) mutat.

Fontos adat, hogy a panaszok mindösszesen 28 százalékát találták megalapozottnak.

Éves nemzeti panasz-statisztikák
Éves nemzeti panasz-statisztikák

Elisabeth Tortzig, a vendéglátó svéd önszabályozó szervezet, az RO képviselője előadásában arról beszélt, hogy Svédországban elsősorban a női ábrázolás és a „green washing” területek vannak a fókuszban. Guy Parker (a brit önszabályozó testület, az Advertising Standards Authority / ASA) képviseletében a digitális média, ezen belül is az influenszer-marketing reklám önszabályozásának lehetőségéről beszélt. 2018-ban a fogyasztói panaszok 43 százaléka digitális médiához, ezen belül 74 százaléka influenszer aktivitáshoz köthető – hangzott el.

„Rendkívül hasznos és inspiráló volt a rendezvény. Törekedni fogunk arra, hogy a hazai piacon, helyi szereplők bevonásával minél több programot valósítsunk majd meg.”

– ezt Gerendi Zsolt, az ÖRT főtitkára mondta.

A TinyGiant ügynökség alapítójának előadása a hang-vezérelt asszisztensek márkakommunikációban való felhasználásának példáit ismertette, de sor került egy virtuális influenszerekről szóló előadásra is.

Borító: Stockholm. Fotó: Unsplash

Szóljon hozzá!

Orbán Viktor miniszterelnök (j) és Marjan Sarec szlovén kormányfő kezet fog a hivatalos tárgyalásuk után tartott sajtótájékoztatón Budapesten, a Karmelita kolostorban 2019. október 28-án.

Erősödnek Szlovéniában az Orbán Viktorhoz közeli, a TV2-t is tulajdonló nagyvállalkozóval kapcsolatos aggályok a Planet TV felvásárlása kapcsán, eközben csúszik az ügylet jóváhagyása

A legfrissebb hírek szerint a szlovén állami tulajdonban lévő Telekom Slovenije Felügyelőbizottságainak tagjai nem hagyták jóvá csütörtökön azt a döntést, amelynek alapján a TV2 tulajdonosa veheti meg a Planet TV-t. A szlovén sajtóban eközben erősödőben vannak azok a hangok, hogy mit is akarnak Orbán Viktor köreibe tartozó személyek a szlovén médiával, illetve beszámolnak arról is, hogy Magyarországon állami hirdetésekkel tömték ki a veszteséges TV2-t.

A Magyar Parlament

A tiltakozás ellenére elfogadták a kata szigorítását: rosszul járnak az újságírók, a weblaptulajdonosok, a fuvarosok, az ügyvédek és sokan mások

A pénteken elfogadott jogszabályi rendelkezés alapján jövőre, ha egy katás vállalkozás egy év alatt 3 millió forintnál magasabb összegű bevételre tesz szert ugyanazon üzleti partnerétől, akkor azt extrém mértékű, 40 százalékos büntetőadóval sújtják a kata fix összegén felül. Megszűnik továbbá a kettős katázás lehetősége és sor más, a vállalkozók szempontjából rendkívül előnytelen változás is jön, miközben kivételezni fognak az állam beszállítóival. A változások nagyon kedvezőtlenül érintik a média szektort is.

Bodolai László, az Index.hu Zrt. elnöke, a Magyar Fejlődésért Alapítvány kuratóriumi elnöke

Az Index.hu Zrt. elnöke pontosítást kért a 444-től, és azt, hogy „ne működjön közre az Index szétverésében”

Bodolai László a 444-hez és a Media1-hez is eljuttatott jegyzőkönyvi részlettel igazolva látja, hogy szerinte nem igaz, amit tegnap a 444 írt az Index.hu Zrt. kapcsán. Az Index elnöke több kört is futott már a 444.hu-nál, először a szerzőnél, majd a főszerkesztőnél és a 444-et működtető Magyar Jeti Zrt. vezérigazgatónál is, hogy pontosítsák az írást, illetve ahogy Bodolai fogalmazott, „ne működjön közre az Index szétverésében”. Bodolai azonban állítja: nem kapott választ. Ezt a 444 munkatársa is megerősítette a Media1 érdeklődésére, de azt is elmondta, miért.

A Media1 legfrissebb hírei

Kövessen minket!

Iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!