Google Adwords, online reklám, internetes hirdetés

50 százalék fölé nő az online költés aránya a globális reklámpiacon 2021-re

A tavalyi 17 százalék után ugyanakkor idén már csak 12 százalékkal, 2021-re pedig mindössze 9 százalékos bővüléssel számolnak a Zenith Advertising szakértői. Az internetes reklámpiac ezzel a teljes hirdetési piac növekedési üteméhez igazodik.
Share on facebook
Share on twitter
Share on tumblr
Share on linkedin

Az egymással kölcsönhatásban fejlődő online videó és a közösségi média az internetes reklámköltések növekedésének motorjai: 2021-re várhatóan évente 18 és 17 százalékos növekedést produkálnak majd.

Ezek a csatornák profitálnak ugyanis leginkább a gyorsan fejlődő okostelefon-technológiából, csatlakozási sebességből, a hirdetések egyre pontosabb targetálásából és kihelyezéséből. A Dél-Koreában, az Egyesült Államokban, illetve Európa több országában már bevezetett vagy bevezetés alatt álló, a korábbinál gyorsabb és jobb minőségű mobil csatlakozást kínáló 5G technológia egyre nagyobb teret hódít majd és tovább javítja a márkaélményt ezeken a csatornákon.

Ugyanakkor jóval szerényebb növekedéssel számolhatnak olyan korábban jól teljesítő csatornák, mint az online apróhirdetések.

A nagy márkák a legtöbbet ma is a hagyományos médiában költik

Az internetes hirdetésköltés növekedése javarészt kis, helyi cégeknek köszönhető, akik a teljes büdzséjüket olyan platformokon költik el mint a Google vagy a Facebook, melyek egyszerű, önkiszolgáló eszközöket és pontosan targetált közönséget biztosítanak a kampányok menedzseléséhez.  A teljes képet nagyban torzítja, hogy sok kisebb árbevételű cég a teljes büdzséjét online költi el, és a nagy márkák – bár sok pénzt áldoznak internetes hirdetésekre is –, többségük még mindig a tradicionális médiában költi el a pénz javát.

„A technológiai, a média, a pénzügyi és a szakmai szolgáltatások azok a kategóriák, amik leginkább kihasználták a modern digitális csatornák adta lehetőségeket” – állítja Matt James, a Zenith’s Global Brand elnöke. „A kategóriákon belüli márkák még mindig a tradicionális médiára támaszkodva dolgoznak azon, hogy széleskörben felkeltsék a márka iránti figyelmet és megerősítsék a márka értékeit” – teszi hozzá.

Tovább zuhan a nyomtatott sajtó, csökkenő trendben a tévé

A hagyományos médián belül a print régóta lejtmenetben van, az Egyesült Államokban például a nyomtatott újságok és magazinok reklámbevétele 2007-ben tetőzött 164 milliárd dollárral, idén ez a szám már csak 70 milliárd dollár lesz. A televíziós sugárzás is csökkenő tendenciát mutat, bár korántsem azonos mértékben: a Zenith becslései szerint a hagyományos televíziós hirdetésekből származó bevételek mostantól minden évben némileg csökkennek 2021-ig. Míg 2018-ban 184 milliárd dolláros volt a bevétel, 2 év múlva 180 milliárd dollár lesz a szumma.

A többi hagyományos média esetében most növekedés érzékelhető. Egy százalékkal emelkedik a rádiós hirdetési bevétel, és bár a mozik csupán a teljes hirdetési költések 0,8 százalékát teszik ki, ez a szegmens évente 12 százalékos növekedést produkál, elsősorban azért, mert Kínában látványosan nő a mozik népszerűsége.

„A globális viszonyokhoz hasonlóan Magyarországon is az online média a legerősebb piaci szereplő, és a szektor növekedésében továbbra sem tapasztalható lassulás” – mondja Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary médiavezetője.

„A Magyar Reklámszövetség adatai szerint 2018-ban a reklámköltések legnagyobb részét a digitális hirdetések tették ki. A tavalyi évben a hazai piaci szereplők 14 százalékkal költöttek többet ilyen jellegű reklámfelületekre, mint két évvel azelőtt, és a nemzetközi tendenciáknak megfelelően olyan globális platformokat részesítettek előnyben mint a Google vagy a Facebook. A hirdetések formátumát illetően nagy népszerűségnek örvendenek a mobilra szánt, valamint a videó alapú megoldások. Az ezekre fordított költési arány évről-évre dinamikusan nő” – tette hozzá a szakember.

Az Egyesült Államokban nő leginkább a globális hirdetési költés

Idén az előrejelzések szerint 28 milliárd dolláros növekedés várható a globális hirdetési költések területén. A növekedés közel fele (13 milliárd dollár) az Egyesült Államokból származik, nagy hasznot húzva az internet gyors térnyeréséből.

Amerikában ugyanis 15,4 százalékkal bővül a szegmens, ami jelentősen felette van a globális átlagnak (11,7 százalék). A növekedés második legnagyobb motorja Kína, ami 4 milliárd dollárral járul hozzá a hirdetési költések emelkedéséhez. Kínát az Egyesült Királyság és India követi, 1-1 milliárd dollárral.

„Már egy ideje közeledett a pillanat, amikor az internetes költések elérik a globális hirdetési költések felét, de csak most vált valósággá az előrejelzéseinkben” – mondta Jonathan Barnard, a Zenith forecasting vezetője. „És mégis, 2021 lesz az első év 2001, a dotcom buborék kipukkanásának éve óta, amikor az internetes hirdetési költés egy számjegyű növekedést mutat majd” – tette hozzá.

Az online reklámpiaccal függ össze a hír is, amiről a minap számoltunk be, hogy az Európai Unió főtanácsnoka szerint a Google-nek van igaza Magyarországgal szemben a reklámadó ügyében.

Borító: 123rf

Szóljon hozzá!

Ez is érdekelheti

168 Óra

Végrehajtók a 168 Óra kiadójánál

Tartozások miatt több végrehajtási eljárás is indult a 168 Óra kiadója ellen. Eközben ismét új ügyvezetőt kapott a hetilap kiadója, a Telegráf Kiadó Kft.

A Media1 legfrissebb hírei

Kövessen minket!

Iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!