A Balázsék ábrás védjegy adatai az SZTNH-nál

Már nem a Rádió 1 a Balázsék márka tulajdonosa

Érdekes változásra bukkant a Rádió 1 reggeli műsorának kapcsán a Media1 a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalának adatbázisában.
Share on facebook
Share on twitter
Share on tumblr
Share on linkedin

Gazdát cserélt idén év elején a 2017-es bejegyzésétől a Radio Plus Kft. – a Rádió 1 hálózat üzemeltetőjének – tulajdonában lévő Balázsék elnevezésű ábrás védjegy, vette észre a Media1 a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalának (SZTNH) nyilvántartásában bekövetkezett változást.

A változások miatt idén év eleje óta már nem a Rádió 1 tulajdonában van a Rádió 1-en futó reggeli műsor márkája, hanem az a műsor legismertebb rádiósához, Sebestyén Balázs magánszemélyhez került „jogutódlással”.

A médiaszolgáltatók óvatosságból maguknál szokták tartani a műsorok címeit

Első hallásra talán egy laikus számára ez nem tűnik nagy változásnak, pedig nagyon is fontos lehet a későbbiekben a műsor jövője szempontjából.

A médiaszolgáltatók szinte sohasem adják ki a kezükből a műsoraik nevével kapcsolatos jogokat, hiszen ha megteszik, akkor csúnyán megüthetik a bokájukat. Ugyanis ha a műsor nevével azonos védjegy birtokosa úgy dönt, bármikor megtilthatja a védjegy használatát, vagy a használatért pénzt követelhet.

Ezért is volt érdekes egy másik médiavállalat esetében, amikor a Media1 kiderítette, hogy Spéder Zoltán nagyvállalkozó közvetítésével Mészáros Lőrinc felcsúti dollármilliárdoshoz került a HírTV márkanév, hiszen így hiába a Közép-európai Sajtó és Média Alapítvány (KESMA) a HírTV Zrt. médiavállalat tulajdonosa, Mészáros bármikor pénzt kérhet a védjegy használatáért, vagy a későbbiekben bármikor meg is tilthatja a név használatát, ha szeretné. (Egyes feltételezések szerint azért ezt a konstrukciót alakították ki a HírTV esetében, hogy Felcsútról bármikor meg tudják fékezni a HírTV-t, ha ismét „nem megfelelő irányba” fordulna egy esetleges újabb G-Nap után, de lehetőséget kínál a megoldás az állami reklámpénzekből származó bevételek Felcsútra történő továbbutalására is védjegyhasználat jogcímen.)

Innentől Sebestyén Balázs diktálhat a Rádió 1 vezetőségének

Hasonlóképp a HírTV ügyéhez, mivel immáron Sebestyén Balázs a Balázsék márkanév tulajdonosa, a műsorvezető bármikor úgy dönthet, hogy megtiltja a Rádió 1-nek, hogy az tovább használja a Balázsék brandet. Ilyenre például akkor is sor kerülhet, ha Sebestyén egy jobb ajánlatot kapna egy másik médiaszolgáltatótól, vagy a műsorvezető számára kedvezőtlen döntést hozna a Rádió 1, de dönthet így például akkor is, ha a Rádió 1 olyan új tulajdonoshoz kerülne, akivel Sebestyén valamiért nem szeretne együtt dolgozni. Sebestyén ezenkívül el is adhatja a Balázsék nevet, ha szeretné.

Épp emiatt is meglepő, hogy a Rádió 1 belement, hogy a több millió forint értéket képviselő, a médiaszolgáltató által jóval korábban levédett név a műsor egyik készítőjéhez átkerüljön, ráadásul úgy, hogy a reggeli műsor névhasználata kapcsán a Rádió 1 egyszer már megütötte a bokáját.

Volt már gond Sebestyén Balázsék reggeli műsorainak névhasználatából

A Balázsék ábrás védjegyet még 2017-ben védte le a Rádió 1-et működtető Radio Plus Kft. Épp akkortájt, hogy a Rákóczi Feri, Vadon Jani és Sebestyén Balázs trió vezette népszerű reggeli műsor egyszer már névváltásra kényszerült. A Médiatanács döntése miatt bezárt Class FM-től a Rádió 1-hez átnyergelő rádiósok ugyanis Reggeli Show néven kezdtek el rádiózni a Rádió 1-nél, de a Reggeli Show név használatától a bíróság egy ideiglenes bírói intézkedéssel a Rádió 1-et működtető céget eltiltotta, Michael McNutt, a Morning Show védjegy tulajdonosának (a Class FM amerikai tulajdonosának) kérésére, mivel erős hasonlóság volt a Reggeli Show és a Morning show között.

A korábbi védjegy-használati jogvita McNutt, Sebestyén és a Rádió 1 között is annak bizonyítéka, hogy egy védjegy óriási értéket képviselhet, hiszen egy név ismertté tételére az adott vállalatok jelentős összegeket és energiákat fordítanak, illetve ha valaki nem elég körültekintő, megütheti a bokáját, mivel nem használhatja azt, akkor sem, ha egyébként a stáb egyik fontos tagja volt. Épp ezért nem világos, hogy ennek ellenére a Rádió 1 vezetősége miért adta át a Balázsék védjegyet Sebestyén Balázsnak, ezzel jelentős kockázatot felvállalva. Ez ahhoz hasonló, mintha egy vállalat autóflottáját a dolgozók nevére írnák át.

Most kérdést küldünk az érintetteknek, és ha válaszolnak, vagy bármi ez ügyben kiderül, arról cikkünk frissítésével, illetve egy külön hírben is beszámolunk. Addig is egy további érdekesség, hogy a Balázsék védjegy átruházásával kapcsolatos illetéket (közel 20 ezer forintot) éppen Andy Vajna január 20-i halála előtt 3 nappal, idén 2019. január 17-én fizette be Sebestyén Balázs, legalábbis az SZTNH nyilvántartása szerint. A Rádió 1 ügyvezetője egyébként idén januárban egyedüliként még Andy Vajna volt, de a védjegy átadásáról akár valamelyik meghatalmazottja, például a cég valamelyik vezetője is rendelkezhetett. Jó kérdés viszont, hogy az illető a Rádió 1 nevében miért írt alá ilyet, ezzel jelentős értékről lemondva.

Mindenesetre a véletlen különös összjátéka, hogy ha Sebestyén Balázs néhány napot késlekedik a védjegy saját nevére íratásával, most a Rádió 1 új tulajdonosától függene a Balázsék név jövője, most viszont Sebestyén Balázs került domináns helyzetbe. Ha egyszer Sebestyén Balázs ismét rádiót váltana, a Rádió 1-től vagy annak majdani jogutódjától kellett volna engedélyt kérnie, hogy továbbra is Balázsék néven rádiózhasson a csapatával. Vagy ismét névváltásra kényszerült volna a csapat. Most viszont Sebestyén bármikor dönthet úgy, hogy feláll, és viheti magával a műsor jól bejáratott nevét akár a konkurenciához.

További, a rádiózás világára vonatkozó hírek olvashatók a Media1 rádió rovatában.

Borítókép:  A Balázsék ábrás védjegy egy részlete a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalának honlapján.

Szóljon hozzá!

Ez is érdekelheti

A Media1 legfrissebb hírei

Kövessen minket!

Iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!