hírtv, hír televízió, hír tv, székház

A HírTV neve Mészáros Lőrinc érdekeltségébe került

Spéder Zoltán, a HírTV védjegy eddigi tulajdonosa nem a fideszes médiaholdingnak adta a fideszes hírcsatorna márkanevét, hanem Mészáros Lőrincnek, aki így komoly tényező lett a Hír Televízió jövője szempontjából. Felcsútról bármikor pénzt kérhetnek a fideszes médiaalapítvány cégétől a névhasználatért, de Orbán Viktor egykori gázszerelő barátja elvben meg is tilthatja azt.
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: tumblr
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: whatsapp
Megosztás itt: skype
Megosztás itt: email

Különös dolgokról szerzett tudomást a Media1 a HírTV védjegy kapcsán. Kiderült ugyanis, hogy hiába került a Liszkay Gábor balatoni nyaralójába bejegyzett Közép-Európai Sajtó és Média Alapítványhoz (KESMA / CEPMF) a HírTV Zrt. – vagyis maga a Hír Televíziót üzemeltető cég.

Ugyanis nem a 476 médiatermék tulajdonjogát megszerző Fidesz-közeli médiaalapítványé és nem is magáé a HírTV Zrt.-é a HírTV védjegy, azaz maga a márkanév, amit a csatorna használ. A név Mészáros Lőrinc, illetve cégének tulajdonába került. Pont akkor, amikor a tévé adományként a médiaalapítványnál landolt.

Spéder Zoltán adta a HírTV nevet Mészáros Lőrinc cégének

A Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalának (SZTNH) közhiteles adatbázisában is ellenőrizhető, hogy nemrég változás volt a HírTV védjegye körül. A HírTV védjegye néhány héttel ezelőttig azé a Spéder Zoltán nagyvállalkozó vállalkozásáé volt, aki sokáig egyebek mellett az Indexnek, az InfoRádiónak, a portfolio.hu-nak, illetve az ezeket tulajdonló Közép Európai Média és Kiadó Zrt.-nek (CEMP) volt a tulajdonosa. (Figyelem, senkit ne zavarjon meg, hogy a fideszes médiaholding, a KESMA hosszú neve, a Közép-Európai Sajtó és Média Alapítvány nagyon hasonló a CEMP teljes nevéhez, a Közép-Európai Média és Kiadó Zrt.-hez, és az se zavarja meg, hogy a KESMA másik használt rövidített neve CEPMF!)

Az SZTNH adatbázisában is látszik, hogy a HírTV védjegyet egész pontosan a Talentis Group, a Mészáros Lőrinc felcsúti dollármilliárdos több száz cégének egyike szerezte meg.

Mészáros akár meg is tilthatja a névhasználatot, de pénzt is kérhet érte

A Media1 által megkérdezett szakértő szerint mindezek alapján Mészáros Lőrinc cége, a Talentis dönthet ugyan úgy, hogy engedélyezi ingyen a név használatát a HírTV Zrt.-nek, de akár most, akár később úgy is határozhat, hogy megtiltja azt, vagy ellentételezést kér a névhasználatért, például havonta vagy évente egy jelentősebb összeget (ahogyan ezt információink szerint Spéderék kérték). Ha a fideszes médiaholding, illetve a HírTV Zrt. nem tenne eleget a Mészáros Lőrinc cége által kibocsátott felszólításának, védjegybitorlás címén akár jogvita, pereskedés is kialakulhatna.

Jó kérdés persze, hogy a miniszterelnök barátja valaha is megtenné-e ezt a Fidesz-közeli médiacéggel szemben, de azt is ki gondolta volna a G-nap előtt, hogy egy másik miniszterelnöki jóbarát, Simicska Lajos egyszer szembefordul több évtizedes barátjával, Orbán Viktor miniszterelnökkel?

Simicska tárgyalni próbált Spéderrel

Apropó Simicska: amikor még a ma már egy tanyán élő nagyvállalkozó volt a HírTV tulajdonosa, a HírTV védjegy még azé a Spéder Zoltáné volt, aki most átadta azt Mészáros Lőrincnek. Úgy tudjuk, Simicska Lajos és körei tettek kísérleteket Spéder Zoltánnál, hogy adja el a HírTV Zrt.-nek a HírTV védjegyet, de ő erre nem volt hajlandó, az ügylet meghiúsult. Épp ezért is érdekes fejlemény, hogy Spéder nemrég végül mégis eladta a márkát, igaz, ő már akkor engedte át a nevet Mészáros Lőrincnek, amikor a csatorna nem Simicskáé volt, és nem is a HírTv-nek passzolta át.

Érdekes egyébként az is, hogy Mészáros Lőrincnek vajon miért kellett a HírTV védjegye, hiszen épp előzőleg adta oda adományként a Fidesz-közeli médiaalapítványnak az Echo TV-t, vagyis látszólag épp kiszállt a médiaszektorból. A HírTV-nek pedig nem Mészáros, hanem Simicska után Nyerges Zsolt volt a tulajdonosa. Erre később még visszatérünk.

Érdekes az is, hogyan került Spéder Zoltánhoz, tőle pedig Mészáros Lőrinchez a HírTV neve

Kevesen tudták eddig, hogy a HírTV név soha nem a HírTV Zrt. tulajdona volt, hanem azt egy külön szerződés alapján használhatta a Hír Televízió évekig, miközben havonta komoly összeget fizetett a védjegytulajdonosnak.

A már az első Orbán-kormány alatt is egy médiabirodalom építéséről álmodozó Spéder Zoltán CEMP-je még 2000. július 28-án jelentett be a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala elődjénél (a Szabadalmi Hivatalnál) néhány olyan szót, ami hírszolgáltatást nyújtó média neve lehet: HírTV, Hír Rádió, InfoTV, stb. Az InfoRádió nevét már előző év őszén levédették Spéderék, feltehetőleg ez adta az ötletet a többi név bejelentéséhez is.

Az Echo TV és a HírTV közös mikrofonja az összevonás után. Fotó: Media1
Az Echo TV és a HírTV közös mikrofonja az összevonás után. Fotó: Media1

Később a szerencsekerekes Prokopp Dóra és férje, Krasznai János is megpróbálta levédeni a nevet

További érdekesség, hogy két évvel később, 2002. június 10-én a Hír Televízió és a Hír TV (külön írva!) szóösszetételt megpróbálta levédetni a Napocska kft. is, ami a TV2-es Szerencsekerékből ismert Prokopp Dóra és férje, a Filmmúzeumot és a PaxTV-t is alapító Krasznai János médiacége volt. Ez egybeesett azzal az időszakkal, amikor Orbán Viktorék – a 2002-es választási vereség után – már tervezték a HírTV 2002. decemberi elindítását mintegy húsz üzletember segítségével, köztük Krasznaival.

Végül 2003 októberében a Napocska kft. visszavonta a védjegybejelentést, nyilván amiatt, mert a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala arról tájékoztatta őket, hogy a HírTV szóösszetétel már védett. Ez azonban csak egy kitérő, a mostani hír szempontjából, ahogy az is kitérő, hogy az InfoRádió neve hamar a rádióhoz került, hiszen a rádió egyik alapítója, Heltai Péter újságíró akkoriban bevallottan is igencsak közel állt az akkor még Spéder-Nobilis-Schmidt Mária fémjelezte BIF-es, CEMP-es körhöz, és persze Orbánhoz is… (Heltai egyébként az InfoRádióval szoros szimbiózisban működő, ma már más tulajdonosnál lévő és Budapesti Metropolitan Egyetemként működő Budapesti Kommunikációs Főiskolának is résztulajdonosa volt.)

Spéderék eddig évente több milliót kaptak a HírTV névért

A Media1 erre rálátással bíró egyik forrása szerint a CEMP 2015 és 2018 között évente több millió forintot kapott a Hír TV Zrt.-től a védjegyhasználatért. (A HírTV szóösszetétel jogtulajdonosa egyébként a CEMP után és előtt egy rövid ideig az InfoRádió is volt, így a tévé akkoriban nekik fizethetett a névhasználatért.) Ezért is érdekes, hogy végül Spéder Zoltán 2018. november 12-én bejelentette az SZTNH-nál, hogy a HírTV védjegy új tulajdonosa a Talentis Group Zrt. Vagyis Mészáros Lőrinc, aki közvetlenül és közvetve is a herceghalmi cég tulajdonosa már évek óta.

Pénz áramolhat Felcsútra a fideszes holdingtól?

Miközben Mészáros Lőrinc ellenszolgáltatás nélkül átadta a médiáit, köztük az EchoTV-t üzemeltető céget a KESMA, a Közép-Európai Sajtó és Média Alapítvány részére, azaz Liszkay Gábor kezébe, és ugyanígy tett a Hír Televízió Zrt. Simicska utáni „ideiglenes” tulajdonosa, Nyerges Zsolt is a hírtévével, aközben (mindössze néhány nap különbséggel) a HírTV nevét megszerezte a Talentis, azaz Mészáros Lőrinc. A jogutódlás 2019 januárjában jogerőre is emelkedett. A vételár – ha egyáltalán volt ilyen – ismeretlen.

Forrásainknak több feltételezése is van a védjegy körüli kavarás okait illetően.

Az egyik vélemény, hogy a mostani ügylet tökéletesen alkalmas lehet arra, hogy Mészáros Lőrinc cégén keresztül  védjegyhasználat jogcímén – pénzt lehessen kivenni a fideszes médiaholding hír csatornájától, a kivenni kívánt összeg mértéke pedig csak azon múlik, hogy Mészáros cége mekkora díjat határoz meg a védjegyhasználatért cserébe. Az összeg lehet évente néhány millió, de akár tíz vagy százmilliók is mozoghatnak így.

A HírTV kirúgott 3 embert a mikrofongate után | Media1

Újabb fordulatok a Hír Televízió körül: Spéder Zoltán, a HírTV védjegy eddigi tulajdonosa nem a fideszes médiaholdingnak adta a fideszes hírcsatorna márkanevét, hanem Mészáros Lőrincnek, aki így komoly tényező lett a csatorna jövője szempontjából. Felcsútról bármikor pénzt kérhetnek a fideszes médiaalapítvány cégétől a névhasználatért, de Orbán Viktor egykori gázszerelő barátja meg is tilthatja azt.

A védjegy Orbán Viktor számára is garanciát jelenthet

A másik eshetőség forrásaink szerint nem is annyira anyagi jellegű, hanem inkább az, hogy a védjegy egyfajta garanciát jelent Orbán Viktor számára, hogy ugyan az alapítványban nincs jelen a neve, de a Talentison (azaz a közvetlen barátjának nevén lévő cégen keresztül) bármikor megvédhesse a HírTV-t egy újabb irányváltástól.

A Talentis ugyanis egy eltérítés esetén egyszerűen megtilthatja a névhasználatot a HírTV Zrt.-nek, amely márkaneve nélkül akár komoly bajba is kerülhetne. A védjegy tehát komoly aduász lehet Felcsút számára, amivel egyfajta rendszergazdaként működhet a HírTv körül, emellett a nyilvánosság által nem látható módon a fideszes médiaalapítványon keresztüli pénzkiáramlást is lehetővé tehet.

Hogy a védjegy mennyire nem súlytalan kérdés, azt jól mutatja, hogy egyik forrásunk szerint Simicska Lajos még 2017-ben többször is azzal nyugtatta a HírTV akkori elnökét, Fonyó Károlyt, hogy a névhasználati szerződést majd személyesen ő fogja megbeszélni Spéderrel, abban a reményben, hogy az Orbán által megtámadott oligarcha majd a „közös cél érdekében” úgyis jutányos áron eladja a nevet az Orbán ellen harcoló Simicskának.

A Media1 úgy tudja, hogy Simicska ezek után telefonon felvette a kapcsolatot Spéderrel, de a tárgyalásnak eredménye akkor nem lett.

Spéder végül a tavalyi választások után, a HírTV újbóli tulajdonosváltásakor mozdult meg az ügyben.

Figyelmükbe ajánljuk kapcsolódó másik írásunkat arról, hogy Mészáros Lőrinc felesége, Mészárosné Kelemen Beatrix a LifeTv és az Ozone TV körül mozgolódik.

 

Kiemelt kép: A HírTV székháza Budapesten. Fotó: Ladányi András, Media1
Szóljon hozzá!

A Media1 legfrissebb hírei

Kövessen minket!

Iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!