tévé távkapcsoló

Az RTL Klub és a TV2 is piacvezető?

Néhány nappal ezelőtt a TV2 közleményt adott ki arról, hogy ő a piacvezető, ma pedig az RTL Klub közölte, hogy továbbra is őrzi első helyét, sőt az év jelentős részében tarol az RTL Híradó, mire az Origo megírta, hogy rendszeresen nyeri az estéket a Tények és az szenzációsan teljesít. Hogyan lehetséges ez? Két, párhuzamos valóság létezik? Megválaszoljuk.
Share on facebook
Share on twitter
Share on tumblr
Share on linkedin

Közleményt adott ki kedden az RTL Magyarország arról, hogy az év első hat hónapját vizsgálva az RTL Klub továbbra is piacvezetőnek számít a 18-49-es korcsoportban a főműsoridő tekintetében.

A fő kereskedelmi célcsoportban ugyanis az esték 97 százalékában nyert az RTL Klub hírműsora.

RTL Klub: 13,8%, TV2: 11,3%

A csatorna főműsoridős összesített közönségaránya 13,8 százalék, míg versenytársa, a TV2 11,3 százalékot ért el. A portfóliók összehasonlításában is az RTL Magyarország végzett az első helyen főműsoridőben, a fő kereskedelmi célcsoportban.

A 18-49-es korcsoport első féléves adatainak összesítéséből az látszik: az RTL Magyarország főműsoridős nézettsége 27,0 százalék volt, míg a versenytárs, a TV2 Média Csoport itt 24,9 százalékot ért el.

RTL Híradó: 175 győzelem, TV2 Tények: 6 győzelem

Kiemelték azt is, hogy 2019 első hat hónapjában havi és heti szinten is az RTL Híradót választották legtöbben a kereskedelmileg fontos 18-49 éves korosztályból az esti – 18 órakor kezdődő – hírműsorok közül.

Ami a napi bontást illeti: az idei első félévben a 181 napból az RTL Híradó 175, míg a versenytárs hírműsora 6 napon nyert az esti híradójával (ez a megnyert esték számát százalékosan kifejezve 97 százalék az RTL Klub javára).

Az RTL Klub közölte azt is, hogy a teljes lakosságot vizsgálva is megkérdőjelezhetetlen az RTL Híradó előnye, hiszen a megnyert napok száma alapján 57 százalékkal vezeti az esti hírműsorok nézettségi versenyét. Az RTL Híradó 103 napon, míg a konkurens, a TV2 Tények 78 napon bizonyult nézettebbnek esti – 18 órakor kezdődő – hírműsorával.

RTL Híradó. Fotó: sajtoklub.tv
RTL Híradó. Fotó: sajtoklub.tv

Kiemelkedően teljesített a Fókusz

A félév során kiemelkedően jól teljesített a Híradót követő Fókusz is: az infotainment magazin főműsoridőben futó adásai 17,8 százalékos közönségarányt értek a 18-49 éves lakosság körében, és a teljes lakosságból átlagosan 656 ezer néző választotta a hétköznap esténként élőben jelentkező műsort.

Nagyon sikeres volt a Drága örökösök

Az RTL felidézte azt is, hogy az év első napján debütált az RTL Klub képernyőjén a Drága örökösök című saját gyártású napi sorozat.

A sorozat ezután négy hónapon át volt képernyőn minden hétköznap, összesen 81 részből állt. A tévétársaság közölte, hogy a sorozat nézettsége főműsoridőben átlagosan a 18-49 éves korcsoporton 20,1 százalék volt és minden epizód nyerte a saját sávját január elsejétől április 26-ig, a befejező epizódig.

A Drága örökösök legnézettebb adása a január elsején sugárzott nyitó epizód volt, amelyet 1 millió 185 ezer ember követett figyelemmel (4+ AMR).

A mi kis falunk is tarolt

A csatorna másik sikersorozata, A mi kis falunk harmadik évadából 2019-ben 12 epizód volt látható az RTL Klubon. A sorozat összesített közönségaránya a 18-49-es korcsoportban 27,2 százalék volt, a teljes lakosságot nézve pedig 22,5 százalék.

A mi kis falunk idei legnézettebb epizódja a március 23-i adás volt, mely a fő kereskedelmi célcsoportban 29,9 százalékot ért el (451 ezer néző).

Szintén ez az epizód volt a legnézettebb a teljes lakosság körében is, a maga 1 millió 80 ezer nézőjével (ez 25 százaléknak felelt meg közönségarányban).

Az Éjjel-nappal Budapest is szépen teljesített

Az RTLII-n futó Éjjel-nappal Budapest 18-49-es közönségaránya 5,7 százalék volt, a saját gyártású szériát átlagosan 74 ezren követték figyelemmel, míg a teljes lakosságban 5,4 százalékos SHR mellett átlagosan 188 ezres nézőszámot ért el a műsor.

Az adatok forrása, amire az RTL hivatkozik: Nielsen Közönségmérés, 2019. január 1. – június 30. közötti átlagos AMR (súlyozott nézőszám) és SHR% adatok, az időeltolásos nézést (TSV) is tartalmazva (kivéve az utolsó 7 napon

A TV2 is piacvezető

A TV2 is közleményt adott ki pár nappal ezelőtt. Arról írnak, hogy ismét maguk mögé utasították az RTL Klubot. Azt írták: a TV2 kiemelkedő eredményt ért el júniusban is. A csatorna a 18-49 és a 18-59 éves célcsoport tekintetében a teljes napot vizsgálva győzelmet aratott, és maga mögé utasította legnagyobb konkurensét, az RTL Klubot.

Azt is hozzátették, hogy a TV2 júniusban, az elmúlt öt évre visszatekintve, először tudott nyerni a 18-49 és a 18-59 éves célcsoport tekintetében (SHR%, 18-49 évesek: 8,2%; 18-59 évesek: 8,5%, Live, Egész nap). A teljes lakosság körében egész napos viszonylatban tovább erősödött a többi piaci szereplőhöz képest (SHR%: TV2: 10,4%, Live), és így ebben a célcsoportban júniusban ismét a legnézettebb tévécsatorna lett.

A hétköznapok főműsoridős (18:00-22:59) versenyében, júniusban a 20 hétköznapból a TV2 16 napot mondhatott magáénak a teljes lakosság körében, míg a hétvége viszonylatában a verseny kiegyensúlyozott, hiszen mind a TV2, mind az RTL Klub 5-5 napot nyert a nézőkért folytatott versenyben. (Live, SHR%, 4+, Hétköznap 18:00-22:59, Hétvége 18:00-22:59).

Úgy fogalmaztak, „töretlen a TV2 Csoport sikere”, hiszen 2019 júniusában ismét mindhárom vizsgált célcsoportban (4+, 18-59, 18-49 évesek) megelőzte az RTL Magyarországot, és a teljes lakosságot tekintve előnye 5,2 százalékpontra nőtt (SHR%: TV2 Csoport: 24,2%, RTL Magyarország: 19,0%, egész napra vonatkozó Live adatok alapján). A kábelportfólió – ugyancsak az előző hónapokhoz hasonlóan – az egész nap, illetve a főműsoridő tekintetében is magasabb együttes közönségarányt ért el, mint az RTL Magyarország kábelportfóliója mindhárom fent említett célcsoportban.

Idézték Fischer Gábort, a TV2 Média Csoport programigazgatóját is:

„Elismerés számunkra, hogy a stratégiánk, amit 2016-ban kidolgoztunk és lépésről lépésre végrehajtottunk, működik, a számok magukért beszélnek. 2019 júniusában a TV2 megelőzte az RTL Klubot, a TV2 Csoport és a kábelcsatornáink pedig az elmúlt hónapokhoz hasonlóan tartják piacvezető pozíciójukat. Itt nem állunk meg, nagyon izgalmas őszre készülünk, így továbbra is érdemes lesz a TV2 Csoport csatornáira kapcsolni”

Sokat köszönhetnek a Bezár a bazár! sikerének

Jelezték: júniusban a Bezár a Bazár! a hétköznapi műsorok között a 18-49 évesek körében a 20 hétköznapból az összes tévéműsort figyelembe véve 10 napon a napi toplista élén végzett. (Live, 18-49, Egész nap, AMR).

A TV2 Bezár a bazár című műsora. Fotó: tv2 sajtószoba
A TV2 Bezár a bazár! című műsora. Fotó: tv2 sajtószoba

A Mokka is szépen teljesített

A hétköznap délelőtti magazinműsorokat tekintve a teljes lakosságon belül (Hétköznap: 6:00-11:59) júniusban a Mokka – két hétköznapot kivéve – újra a toplista élén végzett.

A teljes lakosság körében a június 24-i adás volt a hónapban a legnézettebb, 19,3 százalékos közönségaránnyal, míg a 18-59 évesek körében a június 27-i adás ért el kiemelkedő, 18,3 százalékos részesedést.

A Ninja Warriorból még az ismétlés is sokakat érdekelt

A saját idősávjában a Ninja Warrior második évadának ismétlése is „a képernyők elé szegezte a nézőket”, hiszen mind a tíz adásával győzelmet tudott aratni a teljes lakosság mellett a 18-49 és a 18-59 évesek körében is (Live; SHR%). A műsor idősávjában a kiemelt célcsoportok tekintetében a nézők közül június 25-én választották a legnagyobb arányban a műsort, a tévét néző 18-49 évesek 13,5 százaléka, és a tévét néző 18-59 évesek 12,2 százaléka (SHR%, Live).

Az adatok forrása, amire a TV2 hivatkozik: Nielsen Közönségmérés/TV2 Kutatás, Live adatok alapján

Mindenki piacvezető?

Mint láthattuk, az RTL Klub és a TV2 is piacvezetőként kommunikálja magát, méghozzá mindkét csatorna a Nielsen Közönségmérés adataira hivatkozik alapvetően. Feltehetőleg egyik csatorna sem állít valótlant, ha ugyanis ezt megtennék, könnyen jogi ügy lehetne belőle, amiért átverik a hirdetőiket valótlan adatok közlésével, illetve tisztességtelen piaci magatartást alkalmaznak. De akkor hogyan lehetséges ez, hogy mindketten piacvezetők?

Nagyon egyszerű. A két tévés médiacég más-más idősávot, időszakot, korosztályt domborít ki saját eredményei közül. Ez nem olyan, mint egy választás, ahol ki van jelölve, hogy pontosan mit kell megnyerni. Van, aki rövid távú sprintben jó, míg más a hosszútávfutás bajnoka.  És akkor kiáll a hosszútávfutás bajnoka, és azt mondja, ő volt a legjobb a futó. Vele szemben pedig ott a rövid távú sprintes bajnok, aki szintén a legjobb futónak gondolhatja magát, persze csak a maga kategóriájában.

Ha a fenti számok mögé nézünk, valójában az látszik, hogy a TV2 főleg a napközbeni piacvezetőségét tudja kommunikálni, míg az RTL Klub az esti főműsoridőben elért győzelmeiről beszél. Ez utóbbi azért lényeges, mert a legtöbb tévénéző este tartózkodik a tévékészülékek előtt, így egy esti főműsoridős győzelem jóval több nézőt jelent a nap többi szakához képest, amikor viszont inkább a TV2 volt erős. Nem véletlen, hogy este van a legtöbb kiemelt műsor, saját gyártású tartalom. Ugyanakkor napközben is szép számban néznek azért az emberek tévét, a hirdetők szempontjából pedig ők is érdekesek lehetnek.

Az Origo alternatív valósága

Amit ennél is érdekesebb megfigyelni, hogy az Origo és több más, a kormányközeli médiaholding, a KESMA alá tartozó sajtóorgánum egy ideje csupán a TV2 piacvezetőségére vonatkozó hírekről számol be, az RTL számára kedvezőbb eredményekről azonban sohasem.

Ma, kedd délután 16 óra 10 perckor, pár órával az RTL Magyarország adatait tartalmazó közlemény után, például a következő címmel jelent meg egy írás az Origo TV rovatában.

Továbbra is a Tényeket nézik a legtöbben

A hír megfogalmazása szerint „szenzációsan” szerepel a TV2 hírműsora, mert az „rendszeresen” megveri a másik kereskedelmi híradót. Az Origo cikke arról szól, hogy lassan két hete meg tudja előzni a Tények az RTL Híradót, tovább olvasva a cikket azonban az is kiderül, hogy ez a teljes lakosságra vonatkozik.

Arról az Origo már hallgat, hogy a rendszeres győzelem az idei első félévben a 18-49-es korosztályban konkrétan 6 alkalmat jelentett, de még a TV2 számára kedvezőbb korcsoportban, a 4 éveseket is magába foglaló teljes lakosságban (4+) is az RTL Híradó megnyerte az esték messze több mint felét a Tényekkel szemben (lásd fent). Érdekes az is, hogy a hírműsort a teljes lakosságra kommunikálja az Origo, aminek persze megvan a maga oka: a kereskedelmileg kiemeltnek tekinthető 18-49-es korcsoportban az állítás egyáltalán nem lenne érvényes. Ráadásul közel 2 hét eredménye hogyan is lehetne összevethető több hónap, illetve konkrétan fél év eredményével?

Az Origo a hírében egyébként egyetlen szót sem fecsérel az RTL Magyarország mai, a hírműsorok adatait is érintő közleményére. Mintha az Origo híreit közvetlenül a TV2 pr-csapata írná. Ezzel pedig az Origo tényleg csupán egy párhuzamos, alternatív világot épít fel, és ezzel félrevezet, manipulál mindenkit.

Néhány napja derült ki a Rádió 1 Balázsék című reggeli műsoráról, hogy hamisan hangoztatta, hogy a leghallgatottabb reggeli rádióműsor. A valóságban a Balázsék csupán a 4. leghallgatottabb rádióműsor, legalábbis ha hihetünk a jelenleg egyetlen országos rádióhallgatottsági mérés során a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által megbízott Kantar és M-Meter konzorcium adatainak.

További tévés híreket, cikkeket találnak olvasóink a Media1 tévé rovatában.

Borító: rawpixel.com / Pexels

Szóljon hozzá!

Ez is érdekelheti

A Vodafone Magyarország 5G lefedettsége Budapesten

Elindult Magyarországon a kereskedelmi 5G mobilszolgáltatás

A tényleg turbó sebességű, ötödik generációs mobilinternetes szolgáltatást egyelőre Budapest egy részén elindító Vodafone Magyarország nem adott ki a történelmi pillanatban közleményt, a protokolláris bejelentés politikusokkal ugyanis csak néhány nap múlva lesz. A szolgáltatásra azonban már most rá tudnak kapcsolódni a Vodafone 5G-képes telefonokkal rendelkező ügyfelei.

A Media1 legfrissebb hírei

Kövessen minket!

Iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!