M4 Sport

Az M4 Sport végleg megúszta az egyperces híradó körüli balhét

A Médiatanács szerint nem jogellenes, hogy az állami M4 Sport a Fradi-Újpest meccs szünetében, a Fidesz propagandavideóját sugározta az egyperces híradó hírblokkjába csomagolva. A testület e heti ülésén döntött több rádiós frekvenciáról is, valamint csekély bírságot rótt ki a Gong FM-re, foglalkozott egy újabb Rádió 1-es változással és a Balázsék című műsorral, valamint az ATV egyik műsorát is megvizsgálta.
Share on facebook
Share on twitter
Share on tumblr
Share on linkedin

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsának legutóbbi összefoglalója alapján e heti ülésén „megvizsgálta az M4 tévécsatornán május 4-én sugárzott Hírek egy percben című műsorszám miatt érkezett, az egyik országgyűlési képviselőtől érkezett, a Fidesz választási videója miatt tett bejelentést is, és megállapította: a kifogásolt hírszegmens – a panasszal ellentétben – nem értelmezhető politikai reklámként, ezért nem indokolt eljárást indítani az ügyben.”

Mint arról korábban beszámoltunk, az M4 Sport állami sportcsatornán az európai uniós választási kampány során, a Fradi-Újpest meccs szünetében sugárzott egyperces Híradó fele a Fidesz új kampányvideóját tartalmazta, lejátszották a „Támogassuk Orbán Viktor programját, állítsuk meg a bevándorlást!” szpotot és adásba került a „május 26-án szavazzunk a Fideszre!” szlogen is.

Ezt jogellenesnek minősítette korábban a Nemzeti Választási Bizottság (NVB), mely emiatt 745 ezer forint megfizetésére kötelezte az évente több mint 90 milliárd forintból gazdálkodó állami médiavállalatot. Később azonban a Kúria ezt a döntést megváltoztatta, és azt állapította meg, hogy mégsem sértett törvényt a műsor a kampányvideó sugárzásával. A mostani döntés alapján, hogy a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsa is rendben lévőnek találta a szpot sugárzását.

A Kúria korábbi és a Médiatanács mostani döntésével tehát végül büntetés nélkül ér véget az M4 Sport ügye.

A Médiatanács döntését kommunikálva egyébként a médiahatóság azt hangoztatta, hogy a műsor későbbi adásaiban az LMP legfrissebb kampányvideójáról is beszámoltak hasonló módon, illetve az MSZP-Párbeszéd és a DK választási programjáról is tájékoztatást nyújtottak, amely híregységekben szintén megjelentek részletek a kapcsolódó kampányvideókból. Az NMHH közleménye arra azonban már nem tért ki, hogy nyilvánvalóan nem azonos a nézettsége a Fradi-Újpest meccs szünetében a híradóba csomagolt Fidesz-videónak, mint annak, ha igaz, hogy egy későbbi adásban beszámoltak az LMP videójáról, másrészt arról az NMHH-közleményben nem esik szó, hogy a felsoroltakon kívüli többi ellenzéki párt kisfilmjét is bemutatták-e és milyen körülmények között, illetve a többi párt is megkapta-e a hírműsor felét.

Megvizsgálták Balázsékat és az ATV Startot

A Médiatanács e heti ülésén más ügyekkel is foglalkozott az NMHH összefoglalója szerint.

  • A testület úgy döntött, nem indít eljárást annak a beadványnak a nyomán, amely az ATV Start című, április 25-ei műsorszámát kifogásolta. A műsorban egy meghívott vendég egy politikai párt támogatottságáról – a bejelentő magánszemély szerint – gyűlöletkeltő, illetve kirekesztő módon beszélt. A Médiatanács döntésében, az Alkotmánybíróság vonatkozó jogi álláspontjára hivatkozva azt állapította meg, hogy egy adott politikai oldallal, nézettel való szimpatizálás nem minősül olyan csoportképző tulajdonságnak, amely az ahhoz tartozó személyeket jogi értelemben a szabályozás által védett társadalmi közösséggé avatná, ezért ilyen típusú jogi védelemre nincs lehetőség. Kimondta ugyanakkor a Médiatanács, hogy az elhangzottakat nem tartja elfogadhatónak a közbeszédben, a durva és dehonesztáló kifejezések használata nem méltó a nyilvánossághoz egy demokráciában.
  • A Rádió 1 május 7-én sugárzott Balázsék című műsorában elhangzottak kirekesztő, illetve gyűlöletkeltő jellegét kifogásolta egy magánszemély egy bejelentésben. A műsorban a személyi jövedelemadó egy százalékának felajánlásával kapcsolatban az egyik műsorvezető papi pedofíliára utalt. A Médiatanács megállapította: bár a humorosnak szánt kijelentés az érintettek és a hívők számára érzékenységüket sértő vélemény lehetett, de nem vet fel gyűlöletkeltést vagy kirekesztést, a két másik műsorvezető pedig ellenpontozta is a kifogásolt megnyilvánulást. A műsorrészlet a vallással, annak tanaival, a hívekkel szemben nem fogalmazott meg kritikát, és erőszakra sem buzdított a papsággal szemben, illetve kirekesztésük mellett sem érvelt, ezért a Médiatanács nem indított eljárást.

Néhány tízezer forintos bírságot kapott a hatósági szerződése megsértéséséért a Gong FM és a Rádió 1

  • A körzeti, kereskedelmi jelleggel működő Gong FM szolgáltatójára ötvenezer forint bírságot szabott ki a Médiatanács egy februári vizsgált adáshét alapján, amiért szerződéses vállalásával ellentétben kevesebb szöveget, magyar zenét, hírt, helyi közéleti, helyi mindennapi élettel foglalkozó és közszolgálati műsort sugárzott és nem adott közre nemzetiségi műsort a Fidesz-közeli KESMA médiaholding rádiója.
  • Egy márciusi adáshét vizsgálata alapján negyvenezer forint bírságot szabott ki a grémium a Rádió 1 hálózat szolgáltatójára, mert a szolgáltató több zenét, kevesebb szöveget, magyar zenét, közszolgálati és a helyi közélettel foglalkozó, a helyi mindennapi életet segítő műsort adott le, mint ami a hatósági szerződésében szerepel.

Eldőlt több rádiós frekvencia sorsa

  • Az egyedüliként pályázó és a jogosultságokat jelenleg is működtető Magyar Katolikus Rádió Alapítványt nyilvánította nyertesnek a Médiatanács mind a Gyöngyös 102,2 MHz, mind a Sátoraljaújhely 90,6 MHz helyi rádiós frekvencia pályázatán. (Az alapítványnak egyébként, nevével ellentéten nincs köze a katolikus egyház által működtetett Magyar Katolikus Rádióhoz.) A szolgáltató továbbra is Szent István Rádió – Gyöngyös, illetve Szent István Rádió – Sátoraljaújhely néven kívánja folytatni a sugárzást a Hegyalja Média Kft. tokaji jogosultságával hálózatba kapcsolódva, közösségi jelleggel azután, hogy a jelenlegi jogosultságai december 20-án lejárnak.

  • A grémium elfogadta az Encs 95,4 MHz és a Körmend 99,8 MHz helyi rádiós frekvenciákra szóló pályázati felhívások tervezeteit.

Újabb változások a Rádió 1-nél, és az Aktív Rádiónál

  • A szolgáltató kérésére a Médiatanács engedélyezte a Szolnok 92,2 MHz-en Aktív Rádió néven szóló helyi, kereskedelmi jellegű szolgáltatás műsortervi vállalásának módosítását, amely alapján – többek között – néhány százalékkal több közszolgálati, valamint kevesebb szöveget, illetve hír- és a helyi közélettel foglalkozó, a mindennapokat segítő műsort fognak sugározni az adásaikban.
  • A Budapest 96,4 MHz-cel hálózatba kapcsolódott velencei, dunaújvárosi, békéscsabai, székesfehérvári, kiskunfélegyházi, kiskunmajsai, gyöngyösi és hatvani, a kaposvári, a komlói és a mohácsi, a pécsi és a villányi, a debreceni, a soproni, a zalaegerszegi, a szegedi, a szombathelyi, a bajai, a paksi, a szekszárdi, a miskolci, a hevesi, a nyíregyházi, a győri, a tiszafüredi és abádszalóki, a salgótarjáni, az egri, a szolnoki, a veszprémi, a nagykanizsai, a tatabányai, a keszthelyi, valamint a hajdúsági Rádió 1 szolgáltatóinak kérelmére a testület engedélyezte, hogy a hálózatba kapcsolódó médiaszolgáltatások a napi 4 óra 40 perces saját műsoridő eloszlását egységesen módosítsák, így június 1-től az ebből az időtartamból eddig 10 és 12 óra közé eső helyi tartalmakat majd 12 és 14 óra között teszik közzé. Egy hete már hasonló változtatási engedélyt kaptak a Rádió 1 hálózatához tartozó más vidéki rádiós cégek is.

Szóljon hozzá!

Ez is érdekelheti