tv, tévé, sorozat, film

Ezt nézik a magyarok a tévében

Napi 5 órát tévézik egy átlagos magyar, de van olyan korcsoport, ahol ez a 7 órát is meghaladja. A Nielsen Közönségmérés legfrissebb adataiból az is kiderült, melyek a legkedveltebb műsortípusok, mire mennyi idő jut. Továbbra is óriási például a magyarok sorozatfüggősége.
Share on facebook
Share on twitter
Share on tumblr
Share on linkedin

Közzétette legújabb, idei első negyedéves televíziónézésre vonatkozó kutatási adatait a Nielsen Közönségmérés.  Ez alapján a teljes magyar lakosság naponta átlagosan 5 órát töltött a tévékészülékek előtt idén év elején, és jelentős eltérés mutatkozott a férfiak és nők szokásait illetően.

Míg ugyanis a nők 5 óra 22 percet, addig a férfiak közel egy órával kevesebbet, 4 óra 35 percet töltöttek a készülékek előtt.

Néhány percet csökkent a tévénézésre fordított idő

A 2019 első negyedévi napi átlagos 5 óra egyébként 6 perccel kevesebb mint egy évvel ezelőtt, az év ugyanezen szakaszában. A csökkenés a 18-49 éves korosztályban volt a leglátványosabb, ahol egy fő 12 perccel kevesebbet tévézett egy átlagos napon. A 4-17 évesek napi átlagos tévénézési ideje 4 perccel csökkent, míg az 50 felettieké 1 perccel mérséklődött, de még így is 4 perccel több időt fordítottak erre mint két évvel korábban, 2017 ugyanezen időszakában.

A fiatalok tévéznek a legkevesebbet, az idősebbek a leginkább tévéfüggők

A napi átlagos tévénézési idő életkor szerint meglehetősen nagy eltéréseket mutat: 2019 első negyedében a 15-29 évesek tévéztek a legkevesebbet – átlagosan 2 óra 41 percet, míg a legintenzívebb tévénézők, az 50 év felettiek ennek többszörösét – átlagosan 7 és fél órát – töltöttek el a képernyők előtt.

Minél iskolázottabb valaki, annál kevésbé tévézik

Iskolázottság szempontjából az általános trendeknek megfelelően a diplomások tévéztek kevesebbet az átlagosnál, nemek tekintetében pedig jellemzően a nők tévéztek többet: nézett idejük 22 perccel volt magasabb a teljes népesség átlagánál.

Lassan terjed az időeltolásos tévézés

Az időeltolásos tévénézésre (Time-shifted Viewing, TSV) alkalmas készülékek, eszközök egyre inkább elterjednek, azonban jellemzően még mindig a sugárzással egy időben szeretünk tévézni. A TSV aránya lassan, de biztosan növekszik, és ez a növekedés leginkább az 50 év alatti korosztályokban jellemző. A teljes népesség a napi tévénézéssel töltött idejének 1,4 százalékát, átlagosan 4,1 percet fordított időben eltolt televíziós tartalom fogyasztására 2019 első negyedévében.

A TSV aránya a 18-49 éves korosztályban volt a legmagasabb: az átlagos napi tévénézési idejükhöz 2 százalékot tett hozzá. A 4-17 éves fiatalok is alig maradtak el ettől: a tévénézésre fordított idejük 1,7 százalékát töltötték késleltetett – a sugárzással nem egyidejű – tévés tartalom fogyasztásával.

Az 50 év felettieknél a TSV 1 százalék volt, ami stabilnak mondható a korábban mért adatokhoz képest.

Az általános csatornákon időzünk a legtöbbet

A napi átlagos tévénézési idő felét – 52 százalékát – a legtöbb csatornát (29 darab) magában foglaló általános szórakoztató csatornák csoportjára fordították, ezen belül kiemelhetők a műsoridejük több mint felében sorozatokat sugárzó csatornák, melyek a tévénézési idő 8,8 százalékát képviselték.

További 9,7 százaléknyi nézési idő jutott a filmcsatornákra, a hírcsatornák pedig 7,5 százalékot mondhattak magukénak, amely 0,9  százalékpontos csökkenést jelentett 2018 első negyedéhez képest.

A tévénézésre fordított idő fennmaradó egyharmadán osztozott az összes többi tematikus csoport, köztük az ismeretterjesztő, életmód-, gyerek– és zenecsatornák, valamint a sportcsatornák csoportja is, melyek közönségaránya nem változott szignifikánsan 2018 első negyedéhez képest.

Akciófilmek és vígjátékok a nagy kedvencek

A vizsgált időszakban a mozifilm műsoridőből való részesedése 9,9 százalékos volt, ami meglehetősen stabilnak mondható, és ennek felét akciófilmek illetve vígjátékok tették ki. A mozifilm népszerűségét tükrözi az a tény, hogy a műsorfogyasztásból jóval magasabb arányt – 14,6 százalékot képviselt, melynek több mint fele (8,4 százalék) akciófilmekből és vígjátékokból tevődött össze, és a fennmaradó részen osztozott az összes többi filmes műfaj.

A „nem zenés fikció”kategóriájába sorolt műsorok 27,9 százalékban részesedtek a sugárzási időből, melynek kétharmadát sorozatok és szappanoperák alkották, a fennmaradó harmad pedig majdnem teljes egészében rajzfilmekből állt. A műsorfogyasztás tekintetében a sorozatok és szappanoperák műfaja a legnépszerűbb a nézők körében: összesen 24,1 százalékban részesedtek a tévé előtt töltött időnkből, csaknem minden negyedik percét rájuk fordítottuk.

tévé, tv
Fotó: 123rf

A hírek, aktuálpolitika, gazdaság tematika a műsoridőből mindössze 3,8 százalékban részesült, de a tévénézési időnkből jóval többet – 9,6 százalékot – töltöttünk el velük, ami több mint amennyi időt akciófilmekre és vígjátékokra, és alig marad el a szórakoztató műsorokra fordított időtől. Ez is arról árulkodik, hogy a nézők aktívan érdeklődnek a napi aktualitások iránt, és szívesen tájékozódnak a napi eseményekről a tévén keresztül.

A kereskedelmi reklámok az általános trendeknek megfelelően 14 százalékot szakítottak ki maguknak a teljes műsoridőből, és ugyanekkora arányban részesedtek a tévénézési időből is. Ha ehhez hozzátesszük a műsorajánlók 5,7 százalékos fogyasztási arányát, együttesen már a tévénézési idő ötödét tették ki, ami lényegesen több mint amennyit mozifilmekkel töltöttünk, és megközelíti a legnépszerűbb műfajra, vagyis a sorozatokra szánt időt is.

Még több reklámfilm, de kevesebb elért néző

A sugárzott reklámok száma évről évre dinamikusan növekszik. Az idei első negyedévben naponta átlagosan 35 ezer reklámfilm került adásba a Nielsen által szpotszinten vizsgált csatornákon, ami 6097 darab reklámfilmmel több, 2018 első negyedévéhez képest, és 10 351-gyel több mint 2 évvel korábban.

Az egy reklámblokkon belül sugárzott reklámfilmek átlagos száma is növekedést mutat: 2017-ben átlagosan 8,9 reklámfilm volt egy blokkban, tavaly már 9,2 darab, idén pedig 10,6-ra nőtt. A növekedés kapcsán fontos hozzátenni, hogy a szpotszinten mért csatornák száma is változott: 2017-ben 62, 2018-ban 67, 2019-ben pedig 71 csatorna szerepelt a Nielsen reklámfilm adatbázisában.

Kevesebb nézőhöz jutottak el a reklámfilmek

A reklámfilmek naponta átlagosan 128 ezerrel kevesebb nézőhöz jutottak el a 4 évnél idősebb, tévével rendelkező háztartásban élők körében, és így naponta átlagosan 6,18 millió főt értek el legalább egyszer. Az egy főre jutó napi átlagos reklámnézési idő 35 perc volt 2019 első negyedévében: ami 2 perccel több mint 2018-ban és 4 perccel több 2017 ugyanezen időszakához képest. Az utóbbi két évben látványosan nőtt az elért nézők által átlagosan naponta megtekintett reklámfilmek száma is. Míg 2017 első negyedévében egy elért néző naponta átlagosan 108 reklámfilmmel találkozott, addig egy évvel később már 120-at, idén pedig már 133-at tekintettek meg.

A napi fogyasztási cikkek (FMCG termékek) hirdetési rangsorában az első és második helyre a szeletes csokoládé és a sör kerültek, a harmadik helyen pedig a fogkrém termékosztályának televíziós hirdetései állnak 2019 első negyedéves, teljes népességre vonatkozó összes GRP alapján.  (Az FMCG termékek körébe jelen kutatásban a babaápolás, az élelmiszer, az élvezeti cikk, a háztartási cikk és a szépségápolás szektorokat sorolták.)

Kiemelt kép: 123rf

Szóljon hozzá!

Ez is érdekelheti

Pécs Aktuál

Pécs Aktuál: új Fidesz-közeli újság Pécsett

Az új lap tulajdonosa a korábban a Fidesz színeiben önkormányzati képviselőként is dolgozó helyi médiavállalkozó, Fodor-Petrov József. A lap kreatív munkatársa pedig a már megszűnt OK!Pécs tulajdonosa, aki mai napig a kesmás SzegedMa főszerkesztője is egyben.

A Media1 legfrissebb hírei

Kövessen minket!

Iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!