Bejött a The Guardian című brit lap elmúlt három éve bevezetett online stratégiája, mostanra a Guardian elérte az akkoriban kitűzött tervét, és hosszú idő után újra operatív profitot, nyereséget termelt, még ha szerény mértékűt is.
A Financial Times szerint a The Guardian és a testvérlap, a The Observer kiadója, az Egyesült Királyságban működő Guardian News and Media, az április 1-jén véget ért legutóbbi pénzügyi évben 800 ezer angol font eredményt ért el, kamatok, adózás és értékcsökkenési leírás előtt (EBITDA). A korábbi időszakban a cég még 57 millió font veszteséget termelt.
Az FT megemlítette:
Két évtizede ez az első alkalom, hogy a The Guardian pozitív EBITDA-t ért el.
Az egymillió támogatóval teljesen függetleníteni tudták magukat
A The Guardian közölte azt is: az elmúlt három éves támogatószáma mostanra meghaladta az 1 millió főt.
„Ez azt jelenti, hogy a hirdetőktől származó pénz az olvasóktól kapott nagylelkű támogatásokkal együtt, idén fedezte az újságírás előállításának költségeit, amelyek világszerte több millió embert tájékoztatnak”
– számolt be róla cikkében a The Guardian 2015-ben kinevezett első női főszerkesztője, Katharine Viner.
Az üzleti modellnek köszönhetően – melynek lényege, hogy az oldal a hirdetési bevételek mellé az olvasóktól is hozzájárulást kér – a Guardian tartalmaira nincs ráhatása egy milliárdos tulajdonosnak és részvényesek sem tudnak beleszólni üzleti és egyéb egyéni érdekek mentén
– hangsúlyozta a főszerkesztő.
A The Guardian főszerkesztője megemlítette: az olvasóktól származó nyereséget visszafordítják a működésre, vagyis ezáltal újból az újságírásba, a minőségi tartalomgyártásba, tényfeltárásba fektetik be.
Azért becsületkasszázik a Guardian, hogy ne kelljen tartalmat lezárni
A The Guardian úgy érte el céljait, hogy közben elérhetők maradtak tartalmai mindenki számára, függetlenül attól, hogy az illető hol él, illetve fizet-e tartalomért.
Vagyis egyfajta becsületkasszás működésről van szó. Ami azért érdekes, mert az olvasók annak ellenére is hajlandók ilyen nagy számban fizetni, hogy fizikailag megvolt a hozzáférésük az ingyenes tartalomhoz és megkerülhették volna a fizetést.
A The Guardian céljait persze nagyban segítette az is, hogy tartalmai világnyelven készülnek, vagyis az angol nyelvnek és az internetes elérésnek köszönhetően nem szűkül be potenciális olvasói bázisuk az Egyesült Királyság területére.
A fennmaradás volt a tét
A The Guardian három évvel ezelőtt komoly válságban volt, ami a fennmaradásukat is veszélybe sodorta volna, ha nem találnak megoldást. Ebből a nagyon nehéz helyzetből tudtak kilábalni mostanra az akkor bevezetett üzleti modell segítségével.
Bár a működésükre gyakorolt veszélyek továbbra is fennállnak, a The Guardian főszerkesztője úgy látja, sikerült megtalálni a kifelé vezető utat, ami a nehéz helyzetben a túlélésüket jelenti.
Tovább erősítene a Guardian a nemzetközi oknyomozásokban
A kihívást most azt jelenti, hogy hosszabb távon is sikeres marad-e az üzleti modelljük. Az erről szóló cikkben emlékeztetnek: az oknyomozó újságírás költséges, ahhoz pedig, hogy továbbra is jó sztorikat tudjanak feldolgozni, szükség lesz ezután is az olvasók támogatására, becsületkasszás befizetéseire.
A Guardian egy új, 2022-re vonatkozó tervet is kitűzött maga elé: szeretnék, ha addig 2 millió támogatójuk lenne szerte a világból. A következő három évben tehát a mostani egymilliós patrónus számát szeretnék megduplázni.
Ennek érdekében folytatni fogják a globális oknyomozásokat, vagyis egyre inkább nyitnak a nemzetközi olvasóközönség felé.
A Guardian egyébként 2021-ben ünnepli fennállásának 200. évfordulóját, amit most már úgy tűnik, sikerül majd megélnie. Ez, három évvel ezelőtt még korántsem tűnt biztosnak, pláne úgy, hogy több évtizede veszteségeset termelt a brit médium.
Pár hete a Financial Times is mérföldkőhöz érkezett
Nemrég egyébként a Financial Times is elérte az azt egymilliós közönségtábort, mely hajlandó fizetni a prémium hírszolgáltatásért. Az FT azonban nem becsületkasszás rendszerben működik, hanem fizetőkapu van, vagyis az üzleti lap nem hagy választási lehetőséget az olvasóknak. Az egymilliós mérföldkövet az üzleti lap a tervezetnél hamarabb érte el.