Orbán-Simicska

Orbán-Simicska háború: A HírTV majdnem az Euronewshoz került

Az Index pedig pedig közel volt ahhoz, hogy megszűnjön, már ha Simicska betartja Orbán utasítását. Összegyűjtöttük a Direkt36-on megjelent hosszú cikk főbb médiás kijelentéseit.
Share on facebook
Share on twitter
Share on tumblr
Share on linkedin

Terjedelmes cikket közölt a hétvégén a Direkt36 oknyomozó portál Simicska Lajos és Orbán Viktor háborúja kapcsán. A cikkben több érdekes médiás vonatkozás is szerepel, ezeket kigyűjtve foglaljuk össze a lényeget. Az írás, mely több mint 30, Simicska ügyeire közeli rálátással bíró forrás megkérdezésével készült, állítja, 2014-ben a G-nap előtti, de már konfliktusos időben Simicska szerette volna, ha Orbánék megvásárolják tőle a saját  cégbirodalmát, de az ügylet nem jött össze, ugyanis a miniszterelnök elutasította. Simicska úgy érezte, hogy sok munkája van ezekben a cégekben, ami miatt csak pénzért válna meg ezektől, Orbánt és környezetét viszont zavarta ez a hozzáállás, mert a Fideszben úgy gondolták, hogy ami létrejött, az „Lajos nevén van, de az nem az övé, hanem a közösségé”. Orbán számára az egyik legfontosabb kérdés ekkoriban egyébként az volt, hogy a Simicska tulajdonú lapok felett a Fideszt sokáig támogató lapok ellenőrzése megmaradjon, Simicska a tulajdonrészét valamekkora mértékben megtarthatná ezekben a cégekben, de az irányításukat átvette volna a miniszterelnök köre, ám ezt Simicska elutasította, ami tovább élezte kettejük egyre feszültebb viszonyát.

Bezáratta volna a legnagyobb hírportált

A cikkben előjön, hogy a vele való találkozók alapján Orbán Viktor miniszterelnök szerette volna bezáratni az Index.hu portált, az ország legnagyobb híroldalát, mire Simicskának tulajdonképpen meg is lett volna a lehetősége, ugyanis az ezzel kapcsolatos beszélgetésük előtt két hónappal korábban, 2014 februárjában szerzett opciós jogot az Index megvásárlására a nagyvállalkozó. Orbán és Simicska látványos szakításakor azonban Simicska a bezárást már nem volt hajlandó végrehajtani.  (Évekkel később derült csak fény az opciós jogra hivatalosan, amikor Simicska közvetítésével a Magyar Fejlődésért Alapítványhoz került a portál.)

A Roszatom majd megveszi az RTL-t

A cikkben ismét előjött az a szál is, amiről korábban a sajtóban már sok szó esett, hogy az RTL Magyarországot is szerette volna megszerezni a miniszterelnök. A Direkt36 erről most azt írta, hogy a miniszterelnök amikor Orbán az Index bezáratása mellett felvetette az RTL megvásárlását is, Simicska azt mondta, ez túl sokba kerülne, mire a miniszterelnök közölte, hogy ebben az esetben megveszi majd neki a Roszatom nevű orosz atomvállalat. (Ezt a céget néhány hónappal korábban bízta meg pályázat nélkül az Orbán-kormány az új paksi atomerőmű megépítésével.) A találkozón Orbán felvázolta a médiával kapcsolatos további elképzeléseit is, az egyik jelenlévő szerint a miniszterelnök a kormányt bíráló hangok megjelenésére utalva közölte, hogy „mindent meg fog tenni azért, hogy létrehozzon egy olyan médiát, ami feltétel nélkül támogatja őt”.

Sugárzásmérő, terhelő videó

Egy idő után egyébként annyira elmérgesedett a két egykori barát közötti viszony, hogy Simicska attól tartott, egy autó elütheti, máskor sugárzásmérő berendezéssel járt és otthon is volt neki egy, mivel attól félt, akár valamilyen sugárzó anyaggal is megpróbálhatnak az életére törni. A Direkt36 írása szerint Simicska állítólag a miniszterelnökre nézve terhelő videós vallomást is készített, amelyet 3 példányban helyezett el arra az esetre, ha őt, illetve a családját bántanák. (A felvétel létezésére egyelőre csak a cikk megszólalói utaltak, nem tudni, valóban készült-e ilyen, vagy esetleg csupán blöff volt, ugyanis a lap által megkérdezettek közül senki nem találkozott ilyennel.) Egyébként már 2014 nyarára abba a fázisba ért Simicska és Orbán csatája, hogy Simicska közölte Borókai Gáborral, a Heti Válasz főszerkesztőjével, hogy egyetlen fillér állami támogatásra sem számíthat, majd arra utasította őt, szűkítse le az éves büdzsét és a következő évben is takarékos legyen. A magyarázat az volt, hogy Simicska szembekerült a kormánnyal, és arra számít, hogy őt minden területről ki fogják szorítani.

A HírTV megvételéről tárgyalt az Euronews

Szó esik a cikkben a fegyverletételről is, ami 2018-ban, az újabb kétharmad létrejöttekor követezett be, és ami után Simicska előbb bezárta a Magyar Nemzetet, majd odaadta a kormányközeli Karc FM-nek a Lánchíd Rádió megmaradt frekvenciáit, illetve a HírTV is a Fidesz közelébe került, és a Heti Válasz című hetilapnak is hamar vége lett, valamint Simicska összes egyéb gazdasági érdekeltsége is odakerült kormány közelébe.

Az euronews a HírTV átvételéről tárgyalt
Az euronews a HírTV átvételéről tárgyalt

A Direkt36 megemlíti, hogy még a kétharmados eredmény után is úgy gondolták a HírTV munkatársai, hogy a jövőjük biztosított, hiszen bár volt egy erős létszámleépítés, Simicskáék ekkor még azt mondták a csatorna vezetőinek, hogy a tévét legalább 2019 végéig megtartja. Azért is legalább eddig, mert eddig voltak a csatorna számára biztos bevételt jelentő szerződései kábeltévés szolgáltatókkal. A cikk szerint ekkortájt a tévé vezetői Simicska jóváhagyásával megpróbálkoztak azzal is, hogy egy új, külföldi befektetőt vonjanak be, állítólag a magyarul is sugárzó Euronews csatornával folytak tárgyalások valamiféle együttműködésről, bízva abban, hogy egy ilyen nemzetközi partnerség hosszabb távon is védettséget adhatna az esetleges kormányzati támadásoktól. Az Euronewstól jelezték, őket alapvetően akkor érdekelhetné csak a csatorna, a HírTV teljesen a tulajdonukba kerülhetne. Fonyó Károly, aki Simicska nevében tárgyalt, a Direkt36 szerint nyitott lett volna erre, mondván, hogy számukra az a fontos, hogy a Hír TV megmaradjon, és ne kerüljön kormányzati befolyás alá. Még júniusban is zajlottak a részletekbe menő egyeztetések a Euronews-zal, de közben ezzel párhuzamosan haladtak a tárgyalások az Orbán előtt való fegyverletételről is. Simicska júniusban beszélt arról az egyik régi bizalmasának, hogy úgy érzi, nincs más választása, mert ha megtartja az érdekeltségeit, akkor tovább kell fizetnie az embereit, miközben egyre kevesebb bevétele van. Az oligarcha azt is megemlítette a bizalmasának, hogy úgy néz ki, Nyerges Zsolt fogja átvenni tőle a cégeket. Végül is így lett.

A cikk szerint egyébként most, hogy Simicska kapitulált, visszavonultan él egy hárskúti tanyán. Látta is őt a lap, le is fotózták őt, de nem akart nyilatkozni, amikor szóltak hozzá, nem reagált semmire. Simicska egyébként a cikkben egy kisebb társaságban valamikor arról beszélt, hogy lelkiismeret-furdalása van amiatt, hogy hagyta, hogy Orbán azt csinálja az országgal, ami történt, majd azzal mentegette a dolgot, hogy „muszáj volt eltanulni a komcsik módszereit, mert fojtogattak bennünket”. Hozzátette, hogy azért kellett ezt megtenni, hogy felvegyék velük a versenyt, „de én azt gondoltam, hogy helyzetbe kerülünk, és csinálunk egy új, normális országot, és nem egy diktatúrát”.

Amikor Simicska a csúfos vereséggel végző választási eredmények után félreállt, nem kevés pénzt kaphatott, ugyanis a Direkt36 számításai szerint több tízmilliárd forint osztalékot tudott kivenni a cégeiből.

Szóljon hozzá!

Ez is érdekelheti

Sziget 2018 beléptetés. Fotó: Bodorkós Máté - Rockstar Photographers

Jön a Lex Sziget, tárolhatják majd a fesztiválozók adatait

Miután a NAIH megbírságolta a Sziget szervezőjét, amiért jogalap nélkül adatgyűjtést végzett a fesztivál résztvevőiről, kormánypárti képviselők törvénymódosítással legalizálnák a fesztiválozók személyi adatainak bekérését, sőt kifejezetten előírnák azt.

Több százezer pedofil felvételt kellett eltávolítani

Rengeteg bejelentés érkezett a gyermekek szexuális kizsákmányolása ellen küzdő nemzetközi szervezet, az INHOPE-hoz tavaly gyerekek internetes szexuális kizsákmányolása miatt. A szervezet éves jelentése szerint Magyarországról más országokhoz képest kevés, de növekvő számú bejelentés érkezett. Hollandiában találták a legtöbb fotót.

A Media1 legfrissebb hírei

Kövessen minket!

Iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!