
Így áll a magyar reklámipar – Interjú Novák Péterrel, az MRSZ elnökével (2025.04.14.)
A Media1 podcast- és rádióműsorának vendége volt Novák Péter, a Magyar Reklámszövetség (MRSZ) elnöke.

A Media1 podcast- és rádióműsorának vendége volt Novák Péter, a Magyar Reklámszövetség (MRSZ) elnöke.

A digitális rádiózással kiváló minőségben és a mostaninál szabadabban, frekvenciapályázatok nélkül lehetne rádiókat indítani Magyarországon, mégsem indulhat újra a két és fél éve az NMHH által lekapcsoltatott DAB+ (Digital Audio Broadcasting Plus) digitális rádiózás, az NMHH ugyanis azt nem támogatja. Pedig a DAB+ technológiát eközben már minden Európában értékesített új autóval venni lehet, ezt ugyanis az EU kötelezővé tette.

„Leírhatatlan volt az a veszteség, amit akkor éreztünk, amikor le kellett kapcsolni három és fél évvel ezelőtt az adásunkat. Olyan volt, mint amikor egy gyerektől elveszik a csörgőjét” – többek között ezekkel a szavakkal emlékezett vissza a Media1-nek adott interjúban Roczó-Nagy Zoltán, a Budaörs Rádió ügyvezetője arra, ami a budaörsi médiaszolgáltatóval történt azután, hogy a Médiatanács 2019-ben megfosztotta a rádiót a további működésétől. Több év pereskedés után végül tavaly mondta ki a Kúria, hogy mindez törvénytelenül történt, de csak néhány hete, idén kapcsolhatták vissza az adást. Vajon kárpótolhatja-e bármi az elmúlt éveket, és hogyan tovább most? Roczó-Nagy Zoltánnal erről is beszéltünk, de szóba került az is, hogyan tudnak rádiózni úgy, hogy közben már nincs stúdiójuk ehhez.

Borús adatok érkeztek a Magyar Reklámszövetségtől a Media1-hez a média- és kommunikációs piac 2021-es bevételei kapcsán. A médiatorta adatok alapján hiába nőtt abszolút értéken a magyar reklámpiac, mivel a növekedést valójában elvitte a megemelkedett infláció, így reálértéken csökkenés figyelhető meg. Az is látszik, hogy a nagy külföldi internetes óriások, a Google és a Facebook elszívják a levegőt a magyar médiumoktól. Az állami reklámköltés továbbra is jelentős maradt a magyar reklámpiacon belül, de már ennek jelentős mértéke sem segített a piac meglehetősen kedvezőtlen helyzetén. A jövőbeni kilátások borúsak, mivel a forint gyengülése, a tovább súlyosbodó inflációs helyzet mind negatívan hat a piacra.

Az elmúlt hetekben több hazai rádió is tulajdonost váltott, emellett több új rádió is indult és továbbiak is indulnak hamarosan, ha pedig ez nem lenne elég, főszerkesztőt is cserélt az egyik ismert közéleti rádió, ahonnan távozott a közéleti szerkesztőség vezetője is. A Media1 összeszedte a legfontosabb változásokat, és azt, hogy mik a legfontosabb év elején várható fejlemények.

Ürge Dezső, a Helyi Rádiók Országos Egyesülete nemrég megválasztott új elnöke a Media1 műsorának a helyi rádiók helyzete mellett a digitális rádiózás lekapcsolásáról és a rádiózás jövőjéről is nyilatkozott, de kérdeztük a médiaszabályozási anomáliák kapcsán is, és szóba került a médiahatóság által finanszírozott hallgatottságmérés is. A beszélgetést a HEROE élén történt tisztújítással kezdtük.

Az Év Rádiósa díjátadóra a Helyi Rádiók Országos Egyesülete (HEROE) konferenciáján került sor, ahol több érdekesség is elhangzott.

A Media1 azt kérdezte a Music FM elnémítóitól, miért nem pályáztatták meg a Music FM által használt 89,5 MHz és a Sláger FM által korábban használt 103,9 MHz-es budapesti frekvenciákat azután, hogy nem hosszabbították meg a médiaszolgáltatók jogosultságait az érintett hullámsávokra.

A helyi rádiók reklámjait értékesítő Radio Sales House kutatási adatokat közölt arról is, melyek voltak a leghallgatottabb helyi rádiók Hódmezővásárhelyen, Szegeden és Szigetszentmiklóson.