A reklámtörvény és a többi jogszabály eddig is tiltotta a környezetre ártalmas magatartás ösztönzését, azonban azzal kapcsolatban nem létezett iránymutatás, hogy egy reklámokban bemutatott magatartás mikortól minősül ilyennek. Ezért lehet hasznos minden márka számára az a letölthető, mindössze néhány oldalas útmutató, ami a napokban jelent meg az Önszabályozó Reklám Testület (ÖRT) weboldalán.
Az ÖRT-nél elmondták, hogy az útmutató kialakításához Bándi Gyula „zöld ombudsmannal”, az alapvető jogok biztosának helyettesével, a jövő nemzedékek érdekeinek védelmét ellátó biztoshelyettessel és munkatársaival való konzultáció jelentette a kiindulási alapot.
Megyer Örs, az ÖRT elnöke elmondta:
„Nagy segítséget jelentett a az alapvető jogok biztosának és munkatársaival kialakított párbeszéd, amely alapján először egy monitoring szempontrendszerét alakítottunk ki, majd a vizsgálat tanulságai alapján készült el az útmutató.”
Minden reklámszakembernek és márkának hasznos lehet
„Nem a termékeket kategorizáltuk, hanem a reklám tartalmára fókuszáltunk, hiszen bármely termék reklámjában előfordulhat a környezet szempontjából meggondolatlan magatartás, amely a reklám jellegéből adódóan alapvetően pozitív hangulatú reklámban pozitív, elfogadó vagy éppen megerősítő képet sugallhat”
– tette hozzá Fazekas Ildikó, ÖRT főtitkára.
Bándi Gyula arról is szólt, hogy a vizsgált közel 400 reklámban környezetvédelem szempontjából nem volt drámai hiba. Azonban azt is hozzátette, hogy a reklámokban látott egy-egy – nem megfelelő, ráadásul nem is a termékhez, hanem csupán a reklám ötlethez kapcsolódó – mozzanat azt bizonyította, hogy a tudatosság növelésének helye van. „Ezért is örültünk az Önszabályozó Reklám Testülettel való együttműködésnek és az elkészült útmutatónak” – tette hozzá az ombudsman.
Szívószál, műanyag pohár, termékpocsékolás
„Egy-egy aprónak tűnő mozdulat, a termékhez egyáltalán nem kapcsolható viselkedés, (például szívószál, műanyagpohár használata, a termék pocsékolása) a reklámokban azt mutatta, hogy van még mire figyelnünk. Az ÖRT filozófiájához a megelőzés hozzátartozik, így meggyőződésünk, hogy kellő odafigyeléssel a környezet szempontjából is megfelelő reklámok készülhetnek. A tudatossághoz az útmutató minden bizonnyal hozzásegíti a reklám készítőit”
– tette hozzá Fazekas Ildikó.