A 444 szerkesztősége hétfő reggel „szolgálati közleményt” tett közzé, amelyben arról ír, hogyan fordulhatott elő, hogy kormányközeli MCC (Mathias Corvinus Collegium) érdekeltségébe tartozó Mandinerhez köthető hirdetések jelentek meg a Magyar Jeti Zrt.-hez tartozó hírportál felületén. A szolgálati közlemény szerint a 444-nél nem akarták, hogy ilyen reklámok jelenjenek meg, de az automatikus hirdetési rendszereken keresztül a Mandiner mégis be tudott jutni.
A lap azt írja, hogy az utóbbi hetekben a Mandiner Klub előfizetési kampányának hirdetései jelentek meg a 444-en, de találkoztak már olvasóik a Fidesz hirdetésével is. A szerkesztőség azonban nem akar ilyen hirdetéseket látni az oldalon:
„Azonnal elkezdtünk azon dolgozni, hogy a Mandiner reklámjai eltűnjenek a felületeinkről”
– írta Bede Márton, a közlemény szerzője, hozzátéve, hogy a küzdelem „hetek óta tart”, és bár mostanra sikerült eltávolítani a hirdetéseket, nem lehet biztosra venni, hogy a jövőben nem kerülnek vissza.
A 444 szerint az ilyen helyzetek hátterében a digitális hirdetési piac működése áll. A hirdetések egy része ugyanis nem közvetlenül az adott lapnál, hanem külső értékesítőkön – például egy reklámértékesítő házon (sales house) és a Google automatikus hirdetési rendszerén – keresztül kerül az oldalra. A szerkesztőség szerint ezek a rendszerek rendkívül bonyolultak és sokszor átláthatatlanok, így időről időre előfordul, hogy nem kívánt reklámok is megjelennek.
A 444 cikke szerint a Mandiner „liciten” (bidding) szerezte meg a hirdetési helyeket, mivel a hirdetési algoritmusok nem tudták felismerni, hogy a tartalom politikai jellegű, hiszen ténylegesen egy médium reklámjáról van szó.
A lap szerint a jelenség hátterében az is állhat, hogy az Európai Unió új szabályozása októbertől szigorította a politikai hirdetések átláthatóságát, aminek hatására a nagy techcégek – köztük a Google és a Facebook – elkezdték korlátozni a politikai reklámokat. Ezért egyes szereplők új megoldásokat keresnek, hogy elérjék célközönségüket.
„Mi a jövőben sem tudunk mást ígérni, mint a sziszüphoszi harcot a rosszindulatú hirdetők és a bonyolult szoftverek ellen” – fogalmazott a 444.
A szerkesztőség egyben arra kérte olvasóit, hogy jelezzék, ha újabb gyanús hirdetéseket látnak az oldalon.
Végrehajtó kopogtathat Szijjártó minisztériumában – a 444 indította az eljárást
Még több hír érhető el a Media1-en. Megtalálhat minket Facebookon is. Feliratkozhat napi hírlevelünkre is.