A Kísértés

Káros volt A Kísértés a médiahatóság szerint

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság a TV2 A Kísértés című reality-jét elemző friss tanulmánya arra a megállapításra jutott, hogy a műsor olyan deviáns viselkedésmintákat állított be követendő mintaként, amelyek károsak.

Olyan deviáns viselkedésmintákat állított be követendő példaként a Kísértés című valóságshow tavalyi évada mint az egyéjszakás kaland, a túlzott mértékű alkoholfogyasztás vagy a mások iránti tiszteletlenség. Egyebek mellett erre figyelmeztet a TV2 reality-jét elemző friss tanulmányában a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH), hangsúlyozva, hogy a kiskorúak fogékonyabbak lehetnek a médiában normálisnak beállított, de a hagyományostól merőben eltérő társadalmi normákra.

A médiahatóság megállapítása szerint a tavaly ősszel sugárzott párkapcsolati valóságshow nem sértett korhatár-besorolási rendelkezéseket, de aggályos körítéssel közvetített számos torz párkapcsolati mintát.

A hűtlenség volt A Kísértés fókuszában

Emlékeztettek rá: a műsor koncepciója szerint a szereplők a hűségüket tehették próbára a produkció helyszínéül szolgáló thaiföldi szigeten, ahol több, elsősorban vonzó külseje alapján kiválasztott kísértő is megpróbálta elcsábítani őket. A produkció az emberi kapcsolatok valós komplexitása helyett elsősorban a testiséget helyezte a középpontba, amire a szerkesztők rendre szexuálisan túlfűtött játékokkal is ráerősítettek.

Az elemzés szerint A Kísértés valós célja elsősorban a műsor párosainak felbomlasztása volt az izgalmasabb program érdekében. Ennek megfelelően – bár a szereplők részvételükkel elvileg a kedvesük iránti hűségüket akarták bizonyítani – a forgatás óta hatból mindössze egyetlen pár maradt együtt.

A tanulmány kiemeli, hogy erkölcsileg erősen kifogásolható egy olyan műsor elkészítése, amely emberi kapcsolatok megrontásával szórakoztat. A sorozat aláássa az elköteleződést, a monogám párkapcsolatok jelentőségét, a tradicionális családmodell szerepét, továbbá azt az üzenetet közvetíti, hogy mindenki elcsábítható, csak jól kell kinézni hozzá.

Közel félmillióan nézték

A tanulmány szerzői kiemelték, hogy a serdülők különösen fogékonyak lehetnek a médiában látott viselkedésmintákra, A Kísértés pedig több szempontból is káros normákat közvetített számukra – ilyen volt például az alkoholfogyasztás, a párkapcsolati hűtlenség és az egymás iránti tiszteletlenség normalizálása. Összesen közel félmillió 18 éven aluli néző csatlakozott be a műsor valamelyik adásába, az egyes epizódokat pedig átlagosan mintegy 18 ezer kiskorú követte.

Az NMHH tanulmánya szerint a valóságshow átlagos napi nézettsége 368 ezer fő volt, a legmagasabb, több mint félmilliós nézőszámot az első rész produkálta. A legtöbben kisvárosokból és falvakból, míg a legkevesebben a fővárosból követték a műsort. A közönség kétharmadát tették ki hölgyek, a legtöbb néző pedig az 50 éven felüliek közül került ki. A műsor az alapfokú vagy annál alacsonyabb végzettségűek körében aratta a legnagyobb sikert, míg a magasabb iskolai végzettségű nézők kevésbé érdeklődtek a Kísértés nyújtotta szellemi kikapcsolódás iránt.

A médiahatóság közölte:

a műsorban közvetített negatív társadalmi üzenetekre tekintettel az NMHH A Kísértés további évadait is figyelemmel fogja kísérni, hogy – más valóságshow-khoz hasonlóan – felügyelje és biztosítsa a fiatalok és a társadalom védelmét szolgáló jogszabályi rendelkezések érvényesülését.

Az alábbi videón Farkas Olivér, az NMHH műsorfigyelő munkatársa beszél a kutatás eredményeiről.

Az RTL bejelentette az Exek csatája részleteit

Nem lesz Sztárban sztár és Mutasd a hangod, de jön az 1% Klub, a 100 milliós játszma, a Hal a tortán és a Kincsvadászok VIP

Rubin Kristóf újraindítja a Ki Mit Tube-ot – bejelentették a részleteket

Így ünnepelt a magyar tévés szakma – pillanatok a Televíziós Újságírók Díja gáláról fotókon, videón Majka beszólása

Figyelmeztetést kapott a Hír TV és a Miskolc TV – itt vannak a részletek

Még több hír érhető el a Media1-en. Megtalálhat minket Facebookon is. Feliratkozhat napi hírlevelünkre is.

 

Ne maradjon le a híreinkről, iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!

Mielőtt távozna...

Kérje ingyenesen napi hírlevelünket és naponta elküldjük e-mail fiókjába a legfrissebb híreinket!

Adatvédelmi beállítások