– Tulajdonképpen miért döntött úgy a Viaplay Group, hogy eladja a Paprika Studiost?
– A Viaplay a tavalyi év derekán újragondolva üzleti stratégiáját azt a döntést hozta, hogy az eddigi nemzetközi terjeszkedését feladja és visszavonul addig fontos nemzetközi piacairól. A továbbiakban elsősorban a skandináv területekre, valamint a hollandiai működésére összpontosítja a figyelmét. Ezzel együtt pedig a Skandináviába koncentrálódó fő tevékenységéhez nem tartozó, ugyanakkor profitábilis gazdasági érdekeltségeit – mint amilyen a Paprika Studios is – értékesíti vagy legalábbis felméri az értékesítés lehetőségét.
– A mostani bejelentés értelmében a Paprika Studios menedzsmentjéhez kerül a gyártócég tulajdonjoga a svéd Viaplaytől. Önökön kívül voltak más potenciális vevők is? Miért pont a menedzsmentre esett a Viaplay választása?
– A nyugat-európai gyakorlat szerint a nagyvállalatok eladását minden esetben alapos, átgondolt és mindenre kiterjedő előkészítés előzi meg, ami hatványozottan érvényes az olyan tőzsdei cégek működésére, mint a Viaplay. Ebből adódóan természetes, hogy a vállalat minden tekintetben körültekintően és megfontoltan járt el az eladás körülményeinek és lehetőségeinek megvizsgálása során, hogy felelősségteljes és a részvényesek érdekeit legjobban szolgáló döntést hozhassa meg. Az eladók számára fontos szempont volt, hogy a tranzakció ne húzódjon évekig. A Paprika Studios menedzsmentjeként mindenki mással szemben előnnyel indultunk, hiszen nálunk jobban senki sem ismerhette, hogy mit venne meg. Most már, a tranzakció lezárultával nyugodtan állíthatom, hogy mind a két fél úgy gondolja, hogy a lehető legjobb szakmai és üzleti megoldás született az ügylet kapcsán.
– Mi volt a legvonzóbb a menedzsment számára?
– A Paprika Studios mind a hazai mind a nemzetközi működést vezető csapat hosszú évek óta vállalt jelentős részt a vállalat növekedésében és sikereiben. Bátran mondhatom mindannyiunk nevében, hogy kihagyhatatlan lehetőségként éltük meg, hogy tulajdonosként is megjelenhetünk a cégben. Nem túlzás, hogy a cég az egyik sikertörténete a Viaplay csoportnak és nem csak kitüntetett fontossággal, de jelentős szabadsággal és önállósággal is rendelkezett a működése során. Mi határoztuk meg, milyen irányban, és hogyan akarunk növekedni, fejlődni és építkezni. Ez továbbra is így marad azzal a különbséggel, hogy mostantól tulajdonosi elköteleződéssel és személyes felelősségvállalással visszük tovább a cégcsoport működését.
– Önön kívül pontosan kik lesznek a tulajdonosok a menedzsmentből és hogyan oszlanak el a részvények az egyes személyek között?
– Azoknak a kollégáimnak ajánlottam fel a részvételt, akik a nemzetközi működést irányítják, és akiknek a mindennapi munkája és személye kulcsfontosságú cégünk nemzetközi sikereinek folytatásához. Kiváló szakemberekről van szó, akikkel már hosszú ideje, többekkel 10 vagy még több éve együtt dolgozom: Trunkó Bence kreatív igazgató, Nádas Béla, a jogi terület irányítója, Dombováry Kristóf produkciós igazgató, Mátay Gábor pénzügyi igazgató, Juhász András, service production vezető és Pető Gábor, head of entertainment. Továbbá tulajdonostársunk lett Kristoffer Rus, a Paprika Studios lengyel irodájának vezetője, hiszen komoly ambícióink vannak a lengyel piaccal kapcsolatosan. Fontos visszaigazolás volt nekem, hogy mindegyikük nagy örömmel és lelkesedéssel csatlakozott felkérésemre és vállalta az ezzel járó anyagi terhet is.
– A management buyout létrejöttéhez milyen pénzügyi forrásokat kellett igénybe venni, szükség volt-e külsős finanszírozásra, például bankhitelre?
– A Paprika Studios 2018 és 2023 között, azaz az elmúlt 5 évben folyamatos és biztos növekedés mellett megháromszorozta a bevételét. Egy ekkorára nőtt vállalat értéke már nem teszi lehetővé, hogy a management tagok maguk vásárolják azt meg, így külső forrást kellett ehhez bevonnunk. Ehhez régi ismerősünket és egykori kollégánkat, Szabó Andrást kértük fel, akitől annak idején átvettem a cégcsoport vezetését, és aki azóta is ismert és elismert szereplője a hazai és nemzetközi M&A világának (Az M&A a Mergers and Acquisitions rövidítése, vagyis a céges összeolvadások és tulajdonosváltások szakértőjéről van szó – megj. a szerk.). András volt, aki annak idején a Paprika eladási folyamatát vezette, amikor a Viaplay vásárolta meg és most ő segített bennünket a vásárláshoz legmegfelelőbb finanszírozási forma megtalálásában, amivel együtt tulajdonos-partnerként ő is visszatért a vállalathoz.
– Lesz-e változás a menedzsmentben az új struktúrában?
– Azon az úton akarjuk továbbvinni a vállalatot, amin az elmúlt években sikeresen haladtunk, és aminek az alapja a cégben meglévő egyedülálló szakmai tudás és tapasztalat volt – éppen ezért nincs okunk arra, hogy struktúraváltáson gondolkodjunk.
– Mindegyik külföldi országbeli operációjukat megtartják, vagy lesz, amit leválasztanak?
– Lassításról vagy visszalépésről szó sincs, sőt, inkább azt mondanám, két lábbal állunk a gázpedálon: a hazai piaci lehetőségek még jobb kihasználása mellett az eddigieknél is intenzívebb nemzetközi bővülést tervezünk. A már meglévő 8 külföldi irodánk mellett további országokban akarjuk megerősíteni a jelenlétünket, ezek kapcsán előrehaladott tárgyalásokat folytatunk. Hiszünk magunkban, hiszünk a tudásunkban. Meg vagyunk győződve arról, hogy az általunk képviselt minőségi tartalomgyártás komoly piaci előnyt jelent, és olyan, Kelet-Közép Európában egyedülálló nemzetközi tapasztalattal és rálátással rendelkezünk, amivel további országok piacaira is sikeresen be tudunk majd lépni.
– Mikorra zárulhat le a tranzakció? Szükséges GVH jóváhagyás hozzá? Ez megvan, vagy későbbre várható?
– Örömmel mondhatom, hogy amikor ezt olvassa a Media1 portál látogatója, addigra már minden adminisztratív folyamat lezárult és immár független produkciós vállalatként vagyunk jelen a piacon.
– Mekkora a tranzakció volumene, a vételár?
– A legtöbb adásvétel jellemzője, hogy a kialkudott vételárat az eladók rendszerint keveslik, a vevők pedig sokallják. De komolyra fordítva a szót, a mi esetünkben, piaci árazás szerinti vételárról van szó, amit tavalyi év közepe táján leütöttünk és így még 2022 bázison született. Ráadásul egy több összetevőjű megállapodás jött létre, aminek többek között része volt például nagyobb összegű hitelek kiváltása is. További részletekbe nem bocsátkoznék, de összességében elmondhatom, hogy ha a vételárról beszélünk akkor mindenképpen több milliárdos nagyságrendben kell gondolkodni.
– Milyen üzleti kilátásaik vannak, milyen évre számítanak 2024-ben és a rákövetkező időszakban?
– Kihívásokkal teli évvel számolok. Ahogy a tartalomfogyasztási szokások is folyamatosan formálódnak, úgy annak a piacán is jelentős átalakulás zajlik. Mindez azt jelenti, hogy még nagyobb kihívás lesz gazdaságosan, jó minőségben és hatékonyan, jó tartalmat gyártani. Ez viszont eddig is az erősségünk volt és ugyanígy az alkalmazkodás is, úgyhogy felkészülten és magabiztosan nézünk az előttünk álló kihívások elé.
– A tulajdonosváltással a Viaplaytől teljesen leszakad a Paprika Studios? Ennek milyen előnyei és hátrányai lesznek?
– A mi esetünkben semmiképpen sem hátrányokkal, sokkal inkább előnyökkel jár az önállóság megszerzése. Továbbra is együttműködő partnerei maradunk a Viaplaynek, ezzel együtt azonban egyenlő távolságba, vagy ahogy szoktam mondani, egyenlő közelségbe kerülünk a többi streaming szolgáltatóval, így még jobban el tudjuk mélyíteni velük az együttműködésünket. Mindeközben pedig továbbra is kulcsfontosságú célunk a meglévő partnereink megtartása, velük közösen építve tovább az egyes együttműködéseket.
– Elérhetők maradnak a tartalmaik a Viaplayen?
– Igen, ebben a tekintetben sem várható változás. Nemcsak a szoros együttműködés marad meg, de az eddigi közös terveinket is folytatjuk, és természetesen a tartalmaink is elérhetőek maradnak a streaming szolgáltató műsorai között. Mostanra már elég jelentős mennyiséget tesz ki azoknak a sorozatoknak, játékfilmeknek, dokumentum filmeknek az összessége, ami a Paprikához kötődik vagy fejlesztés vagy gyártás vagy több esetben mindkettő tekintetében. Ezek között van svéd, norvég és lengyel eredeti tartalom is, amelyeket 7 különböző országban forgattunk.
– Elképzelhető, hogy más streamingplatformokkal is partneri viszonyt alakítanak ki?
– Jelenleg is gyümölcsöző partneri kapcsolatokkal rendelkezünk, elég, ha csak a hazai RTL+ platformra vagy a Szlovéniában is elérhető Voyo-ra, a Netflix lengyel kínálatában elérhető, saját fejlesztésű sorozatunkra gondolunk, amely utóbbi hosszú ideig a szolgáltató top1 tartalma volt. Az ezekhez hasonló együttműködések más streaming szolgáltatókkal kötött megállapodásokkal kiegészülve az eddigieknél is erősebbek lehetnek a jövőben.
– Milyen tévés és egyéb produkciókon dolgoznak jelenleg?
– Producerként, gyártóként az egyik legnehezebb dolog, hogy mindenről beszélhetünk, csak arról nem, amin éppen dolgozunk. A műsorok és produkciók bejelentéséről a megrendelők döntenek, ők pedig neheztelnének, ha tőlünk derülne ki, amit meglepetésnek szánnak. Annyit azonban elmondhatok, hogy több tucat hazai és nemzetközi produkciót fogunk elkészíteni, emellett pedig számos újszerű és izgalmas tartalmat fejlesztünk, nem egy közülük már a forgatási fázisba ért.
– Mennyiben igényel más fajta gondolkodást, működést a menedzsment részéről az, hogy ezentúl nem csupán „beosztottként”, hanem tulajdonosként is tevékenykedik?
– Ahogy azt előbb is említettem, eddig is nagy szabadsággal, a Viaplaytől szinte teljes függetlenségben irányíthattuk a működésünket. A tulajdonosi szerep csak növelni fogja az elkötelezettségünket, ami a partnereink számára pedig még erősebb garancia lesz a progresszív gondolkodásra, a folyamatos megújulásra és a minőségi tartalomgyártásra.
Az alábbi kapcsolódó anyagokat is olvasóink figyelmébe ajánljuk.
Eladja az RTL és a TV2 több meghatározó műsorát készítő Paprika Studios gyártócéget a Viaplay
A híd kulisszatitkai: vendégünk volt Rubin Kristóf, Závorszky Anna és Dombóváry Kristóf
Még több hír érhető el a Media1-en. Megtalálhat minket Facebookon is. Feliratkozhat napi hírlevelünkre is.