Idén feburár 15-én írta meg elsőként a Media1, hogy már több mint egy hete nem érhető el a tavaly nyáron bezárt Azonnali.hu hírportál archívuma, illetve maga az oldal be sem tölt. (Figyelem, a dátumnak még jelentősége lesz a cikkünk további részében!)
Aznap Ungár Péter LMP-s országgyűlési képviselő, az Azonnali Média Kft. társtulajdonosa azt nyilatkozta a Media1-nek, hogy valamilyen technikai probléma lépett fel a szolgáltatónál, de megígérte, hogy órákon belül helyreállítják a szolgáltatást, ennek érdekében felvette a kapcsolatot a cég ügyvezetőjével is.
Azután egy héttel később, február 21-én visszatértünk a témára, mivel még ekkorra sem sikerült helyreállítani az oldalt. Akkor közvetlenül Kelemen Imolát, a cég ügyvezető igazgatóját kerestük meg, aki azt mondta, hogy a helyreállítás folyamatban van, kapcsolatban vannak a szolgáltatóval, akivel már sok e-mailt váltottak a helyreállítás érdekében. Az ügyvezető már nem merte azt kijelenteni, hogy „néhány percen, vagy néhány órán belül” visszazökken a rend a régi kerékvágásba, de azt nyilatkozta lapunknak, hogy még aznap, tehát február 21-én megtörténik az archívum visszaállítása.
Ez is elmaradt. Azóta március 7-ét írunk és az értékes tartalmakkal együtt a szervert az újabb eltelt két hét ellenére sem lehet elérni.
A Hetzner Online letörölt mindent
Némi nyomozás eredményeképpen a Media1 megtudta, hogy nem műszaki hibáról van szó, ugyanis a német tárhelyszolgáltató, a Hetzner Online GmbH törölte az Azonnali teljes tartalmát, és a cég még archívumból, biztonsági mentésből sem tudja helyreállítani.

A németek Ungárékat okolják a történtekért, mivel nem rendezték határidőre a számlát
A Media1 e-mailjére a német vállalat részéről Andreas Fischer marketingigazgató több nap után azt a választ adta a múlt héten, hogy szerinte teljesen standard eljárás, hogy letörlik azon ügyfeleik tartalmait, akik többszöri figyelmeztetés ellenére sem rendezik számlatartozásaikat: ilyenkor megírják nekik, hogy ezt szerződésszegésnek tartják és figyelmeztetik őket, hogy a hozzáférés törlésével jár.
Fischer azt állította a Media1-nek, hogy ez történt most is, tehát az Azonnali elmaradásba került a számlák rendezésével.
Az igazgató hozzátette: a tárhelyszolgáltatás általános szerződési feltételei szerint minden esetben az ügyfelek felelősek azért, hogy a biztonsági másolatok, azaz a backupok elkészüljenek.
Gerényi szerint nem egészen így történt, ahogy a németek állítják
A Media1 ezt követően megkereste Gerényi Gábort, az Azonnali Média társtulajdonosát, aki még korábban azt ígérte egy vele készült interjúban, hogy amíg ő élni fog, az Azonnali tartalmai a lap bezárása ellenére is elérhetők maradnak.
„A cikkeket fenntartom az interneten, ameddig csak élek”.
Gerényit szembesítettük a német szolgáltató válaszával, ám ő a válasz tartalmát vitatta, és érthetetlennek, furcsának nevezte a Hetzner Online hozzáállását. Gerényi azt mondta, „nyilván nem vacak 10 ezer forintokon spórol” az Azonnali Média. Gerényi annyit elismert, hogy egyszer tényleg késedelembe estek, de állítása szerint egyetlen figyelmeztető üzenetet kaptak erről és rendezték a tételt Ungár Péter bankkártyájával. Furcsállota, hogy a német cég nem említett dátumokat, mikor és kinek küldte ezeket az állítólagos figyelmeztető üzeneteket, mielőtt megvalósult az oldal lekapcsolása és a tartalom megsemmisítése, illetve a szerződésbontás.
A németek szerint igenis nekik van igazuk, adtak több figyelmeztetést is
A Media1 ezek után újra Hetzner Online GmbH marketingigazgatójához fordult, akit arra kértünk, válaszolja meg, pontosan mikor mentek ki a figyelmeztető üzenetek és hány számláról van szó, ugyanis Gerényi Gábor kétségbe vonja az állításait.
Válaszában Andreas Fischer azt írta, hogy a 2023. január 13-án kiállított (R0017969766 sorszámú) számla kifizetésével maradt el a cég. (Ezek szerint tehát egyetlen számláról lehet szó.) A marketingigazgató szerint ezzel kapcsolatban 2023. január 24-én küldték el az 1. figyelmeztetést az ügyfélnek. A 2. emlékeztetőt Fischer állítása szerint január 31-én küldték, és ebben az alábbiakról tájékoztatták az ügyfelüket:
„Kérjük, 2023. február 3-ig fizesse ki valamennyi kiegyenlítetlen számláját. Ellenkező esetben kénytelenek leszünk minden szolgáltatását és termékét zárolni.”
Fischer szerint, mivel az Azonnali nem fizetett időben, 3. felszólítás is volt, amit február 7-én küldtek ki. Ebben szavai szerint már a szolgáltatás blokkolásáról értesítették a céget a következő szöveggel:
„Már küldtünk Önnek két emlékeztetőt. Mivel Ön nem fizette ki a számláit, letiltottuk a szolgáltatásainkhoz való hozzáférését. Kérjük, 2023. február 10-ig fizesse ki az összes kiegyenlítetlen számlát. Ha nem fizeti ki számláit, három dolog fog történni: minden termékét, szolgáltatását és fiókját töröljük, minden adatot elveszít, beleértve a biztonsági másolatokat is, tartozását behajtó irodánknak elküldjük.”
Fischer azt állította a Media1-nek, hogy mivel a megadott határidőn belül sem érkezett meg a pénz, az Azonnali február 14-én kapott egy 4. üzenetet is, amiben a szerződést felmondták:
„Azért írunk, hogy értesítsük Önt arról, hogy töröltük fiókját, és hogy minden szerződéses rendelkezésünkre az Ön felé fennálló kötelezettségei a kiegyenlített számlá(k) kifizetésének elmulasztása miatt érvénytelenek. Ez azt jelenti, hogy lemondtunk minden olyan terméket és szolgáltatást, amelyet nálunk vásárolt. Fiókja nem aktiválódik újra, miután végrehajtotta ezt a befizetést.”
Fischer szerint az Azonnali csak február 14-én fizetett
Fischer azt állítja, hogy az ügyfelük 2023.02.14-én fizette ki az összeget, majd 2023.02.16-án vette fel a kapcsolatot a szolgáltatóval, hogy újraaktiválást kérjen, ekkor azonban a lemondás már érvényes volt és végrehajtotta a Hetzner Online GmbH a portál adatainak teljes megsemmisítését. Vagyis már késő volt.
Gerényi szerint nem stimmelnek a dátumok a németek válaszában
A Media1 e válaszokat is megmutatta Gerényi Gábornak, az Azonnali.hu társtulajdonosának, aki azt mondta, szerinte a volt szolgáltatójuk által említett dátumok ellentmondásosak, ugyanis a Media1 már február 15-én arról írt, hogy az Azonnali.hu már legalább egy hete nem érhető el. Azaz már jóval előbb elérhetetlenné válhatott az oldal, mint február 10., ami az állítólagos figyelmeztető üzenetben határidőként szerepelt.

Ráadásul Gerényi állítása szerint az Azonnali Média Kft. ügyvezetője, Kelemen Imola „még február elején kifizette a számlát Péter (Ungár Péter – megj. a szerk.) bankkártyájával”. (Gerényi pontos dátumot a fizetésre nem említett.)
Gerényiék pár nap múlva helyreállítják az oldalt, de egyes tartalmakat nem tudnak megmenteni
A mi történt kérdése mellett legalább ilyen fontos kérdés, hogy helyre lehet-e még állítani valahogy a tartalmakat, ha a német cég nem biztosítja a backupot. Ezzel kapcsolatban Gerényi azt nyilatkozta lapunknak, hogy hamarosan egy másik tárhelyszolgáltatónál újra elérhető lesz az Azonnali.hu, már zajlik ennek előkészítése, azonban sajnos egyes tartalmakat várhatóan nem fognak tudni megmenteni, azok a német cég lépésekor végleg a „digitális lángok martalékává” váltak, mivel
az Azonnali Média Kft. saját biztonsági mentéséből pár hét tartalma sajnálatos módon hiányzik.
Gerényi mindenesetre azt ígéri, hogy néhány nap múlva, amit meg tudtak menteni a korábbi biztonsági mentésből, most már tényleg újra elérhető lesz.
Az Azonnali tavaly nyáron szüntette be tartalomgyártó tevékenységét és bocsátotta el a lap munkatársait. Ezt követően pro és kontra is elhangzottak vélemények azzal kapcsolatban, hogy a fejlemény politikai vagy üzleti döntés volt-e Ungár Péter részéről.
Pintér Bence: „Nem politikai döntés az Azonnali bezárása, nem értek egyet Bakó Beátával”
Az Azonnali tavalyi bezárásával kapcsolatos korábbi írásaink ITT érhetők el.
További hírek érhetők el a Media1.hu oldalon. Feliratkozat napi hírlevelünkre, RSS hírcsatornánkra és Telegram-csatornánkra, valamint megtalál követhet bennünket Facebookon is.