A háztartások médiafogyasztási szokásait és az azzal járó kiadásokat vizsgáló NMHH-kutatás elsődleges célja az volt, hogy kiderítse, milyen típusú médiatermékekért szokott fizetni a lakosság, és ezek a kiadások milyen volument képviselnek a háztartások költségvetésében. Az online médiatér megerősödésével (és az offline média gyengülésével) egyre gyakoribbá válik, hogy a fogyasztók a médiatermékekért közvetlenül az előállítóknak fizetnek – derül ki a médiahatóság Media1-hez eljuttatott közleményéből.
A 2022 decemberében végzett kutatást ezerfős mintán végezték. A felmérés azt mutatja, hogy
a háztartások médiaköltése átlagosan 18.140 forintot tesz ki egy hónapban.
Online médiára költenek a legtöbbet a magyarok
Az online médiatérben megvalósuló költések az összes kiadáson belül 60 százalékos súlyt képviselnek. Ha csak az eseti, közvetlenül a médiaszolgáltatókhoz kerülő költéseket vesszük alapul, akkor ez az arány még magasabb, 75 százalék.
A médiaköltéseken belül a legnagyobb tételt az úgynevezett technológiai transzferdíjak jelentik (ilyen az internet-, illetve a tévé-előfizetés), amelyeket a műsorelosztó hálózatoknak fizetnek a fogyasztók. Az összes média jellegű költés 51 százalékát ezek a transzferdíjak teszik ki.
Havi 2200 forint nyomtatott sajtóra
A tartalomgyártóknak fizetett díjak közül a filmes streamingcsatornákra fordított kiadások összege emelkedik ki, amely az összes médiára fordított kiadás 12 százalékát teszi ki. Az előfizetési adatok szerint a háztartások 40 százaléka fizet rendszeresen valamilyen nagyobb – külföldi – szolgáltató filmes streamingszolgáltatásért.
A nyomtatott sajtó költségei szintén az összes kiadás 12 százalékát fedik le. Ha a nyomtatott sajtóhoz számítjuk az online hírportáloknál a szöveges tartalmakra elköltött forintokat is, a háztartások együttesen (offline, online) a médiakiadásaik 18 százalékát fordítják ennek a szegmensnek a szolgáltatásaira. A nyomtatott lapok piacán a háztartások 60 százaléka fizet elő újságra vagy vásárol bizonyos gyakorisággal nyomtatott sajtóterméket.
Az online hírportálok esetében a háztartások 32 százaléka szokott egy-egy cikk elolvasásáért, vagy előfizetésként az internetes tartalmakért fizetni: 13 százalék rendszeresen, 19 százalék pedig alkalmanként.
A megkérdezettek 28 százaléka csökkenteni készül a médiaköltéseit
Összességében a megkérdezettek 38 százaléka sokallja a médiaköltéseik nagyságát, de a válaszadók többsége (55%) szerint a költések összege mindent egybevetve reális, elfogadható, és vannak, akik szerint ezek az összegek nem is számottevők (7%).
A jövőbeni kiadásokkal kapcsolatban kevesen tervezik, hogy a médiafogyasztásra fordított összegeken emeljenek (7%). A többség nem kíván a kiadásain változtatni (65%), ám vannak olyanok is, akik elképzelhetőnek tartják, hogy a jövőben csökkenteni fogják az ilyen típusú kiadásaikat (28%).
Az inflációs nyomások a médiaszektorra is hatással vannak. A háztartások átlagosan öt százalékos díjemeléseket tudnának vállalni, ennél nagyobb mértékű áremelések már azzal a következménnyel járhatnak, hogy többen lemondanák valamelyik típusú médiafogyasztásukat, állapítja meg a médiahatósági kutatás.
Az átlagos médiafogyasztás napi tíz órát is kitehet
Az NMHH által 2022-ben publikált éves Médiapiaci jelentés nagyon jelentős számokat mutat a napi időmérlegben a médiafogyasztással kapcsolatban. A különböző célkutatások és elektronikus közönségmérések eredményei szerint egy átlagfogyasztó:
- naponta 295 percet tévézik,
- naponta 204 percet internetezik,
- naponta 152 percet rádiózik és
- naponta 17 percet olvas nyomtatott sajtót.
Az adatok összességében azt mutatják, hogy az offline médiatermékek (nyomtatott sajtó, televízió, rádió) fogyasztása 464 percre rúg, ha mechanikusan összeadjuk a percadatokat. Ehhez képest az online médiafogyasztás már jóval csekélyebbnek mondható (204 perc).
Önmagában ezek a percadatok nagyon magasak, hiszen még ha tekintettel vagyunk a lehetséges párhuzamos fogyasztásokra is, az átlagos egy főre vetített napi médiafogyasztás akár tíz órát is kitehet – jegyzi meg összefoglalójában az NMHH.
A médiahatóság elárulta, mire panaszkodnak a legtöbben a tévézés kapcsán
Aggasztónak találja a magyar médiahatóság, hogy sok gyerek használja a TikTokot
Megbírságolta a Médiatanács az M1 tévécsatornát és eljárást indított a Szeged TV ellen
További hírek érhetők el a Media1-en. Követhet minket Facebookon is.