Üzletember öltönyben karosszékben ül és újságot olvas egy hotelben.

Havi több mint 18 ezer forintot költenek médiára a magyar háztartások a nemzeti médiahatóság kutatása szerint

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) kutatásból az is kiderül, hogy átlagosan napi 300 percet tévézik és több mint 200 percet internetezik egy magyar, és hogy a felhasználók közel harminc százaléka csökkenteni készül a médiára fordított költéseit.

A háztartások médiafogyasztási szokásait és az azzal járó kiadásokat vizsgáló NMHH-kutatás elsődleges célja az volt, hogy kiderítse, milyen típusú médiatermékekért szokott fizetni a lakosság, és ezek a kiadások milyen volument képviselnek a háztartások költségvetésében. Az online médiatér megerősödésével (és az offline média gyengülésével) egyre gyakoribbá válik, hogy a fogyasztók a médiatermékekért közvetlenül az előállítóknak fizetnek – derül ki a médiahatóság Media1-hez eljuttatott közleményéből.

A 2022 decemberében végzett kutatást ezerfős mintán végezték. A felmérés azt mutatja, hogy

a háztartások médiaköltése átlagosan 18.140 forintot tesz ki egy hónapban.

Online médiára költenek a legtöbbet a magyarok

Az online médiatérben megvalósuló költések az összes kiadáson belül 60 százalékos súlyt képviselnek. Ha csak az eseti, közvetlenül a médiaszolgáltatókhoz kerülő költéseket vesszük alapul, akkor ez az arány még magasabb, 75 százalék.

A médiaköltéseken belül a legnagyobb tételt az úgynevezett technológiai transzferdíjak jelentik (ilyen az internet-, illetve a tévé-előfizetés), amelyeket a műsorelosztó hálózatoknak fizetnek a fogyasztók. Az összes média jellegű költés 51 százalékát ezek a transzferdíjak teszik ki.

Havi 2200 forint nyomtatott sajtóra

A tartalomgyártóknak fizetett díjak közül a filmes streamingcsatornákra fordított kiadások összege emelkedik ki, amely az összes médiára fordított kiadás 12 százalékát teszi ki. Az előfizetési adatok szerint a háztartások 40 százaléka fizet rendszeresen valamilyen nagyobb – külföldi – szolgáltató filmes streamingszolgáltatásért.

A nyomtatott sajtó költségei szintén az összes kiadás 12 százalékát fedik le. Ha a nyomtatott sajtóhoz számítjuk az online hírportáloknál a szöveges tartalmakra elköltött forintokat is, a háztartások együttesen (offline, online) a médiakiadásaik 18 százalékát fordítják ennek a szegmensnek a szolgáltatásaira. A nyomtatott lapok piacán a háztartások 60 százaléka fizet elő újságra vagy vásárol bizonyos gyakorisággal nyomtatott sajtóterméket.

Az online hírportálok esetében a háztartások 32 százaléka szokott egy-egy cikk elolvasásáért, vagy előfizetésként az internetes tartalmakért fizetni: 13 százalék rendszeresen, 19 százalék pedig alkalmanként.

A megkérdezettek 28 százaléka csökkenteni készül a médiaköltéseit

Összességében a megkérdezettek 38 százaléka sokallja a médiaköltéseik nagyságát, de a válaszadók többsége (55%) szerint a költések összege mindent egybevetve reális, elfogadható, és vannak, akik szerint ezek az összegek nem is számottevők (7%).

A jövőbeni kiadásokkal kapcsolatban kevesen tervezik, hogy a médiafogyasztásra fordított összegeken emeljenek (7%). A többség nem kíván a kiadásain változtatni (65%), ám vannak olyanok is, akik elképzelhetőnek tartják, hogy a jövőben csökkenteni fogják az ilyen típusú kiadásaikat (28%).

Az inflációs nyomások a médiaszektorra is hatással vannak. A háztartások átlagosan öt százalékos díjemeléseket tudnának vállalni, ennél nagyobb mértékű áremelések már azzal a következménnyel járhatnak, hogy többen lemondanák valamelyik típusú médiafogyasztásukat, állapítja meg a médiahatósági kutatás.

Az átlagos médiafogyasztás napi tíz órát is kitehet

Az NMHH által 2022-ben publikált éves Médiapiaci jelentés nagyon jelentős számokat mutat a napi időmérlegben a médiafogyasztással kapcsolatban. A különböző célkutatások és elektronikus közönségmérések eredményei szerint egy átlagfogyasztó:

  • naponta 295 percet tévézik,
  • naponta 204 percet internetezik,
  • naponta 152 percet rádiózik és
  • naponta 17 percet olvas nyomtatott sajtót.

Az adatok összességében azt mutatják, hogy az offline médiatermékek (nyomtatott sajtó, televízió, rádió) fogyasztása 464 percre rúg, ha mechanikusan összeadjuk a percadatokat. Ehhez képest az online médiafogyasztás már jóval csekélyebbnek mondható (204 perc).

Önmagában ezek a percadatok nagyon magasak, hiszen még ha tekintettel vagyunk a lehetséges párhuzamos fogyasztásokra is, az átlagos egy főre vetített napi médiafogyasztás akár tíz órát is kitehet – jegyzi meg összefoglalójában az NMHH.

Az idei évtől már a streamingszolgáltatók tartalmait is korhatárkarikákkal kell jelölni Magyarországon

A médiahatóság elárulta, mire panaszkodnak a legtöbben a tévézés kapcsán

Aggasztónak találja a magyar médiahatóság, hogy sok gyerek használja a TikTokot

Megbírságolta a Médiatanács az M1 tévécsatornát és eljárást indított a Szeged TV ellen

Együttműködik a médiahatóság a katolikus újságírókkal

További hírek érhetők el a Media1-en. Követhet minket Facebookon is.

Borítókép: Üzletember öltönyben karosszékben ül és újságot olvas egy hotelben. Depositphotos.com (stock)

Ne maradjon le a híreinkről, iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!

Mielőtt távozna...

Kérje ingyenesen napi hírlevelünket és naponta elküldjük e-mail fiókjába a legfrissebb híreinket!

Adatvédelmi beállítások