Neves amerikai egyetemek megbecsülték, mennyivel fog tartozni a Facebook (Meta) és a Google (Alphabet) az amerikai hírkiadóknak a hírtartalmaik használatáért, amikor életbe lép az erre vonatkozó törvény, az úgynevezett Journalism Competition & Preservation Act – JCPA. A tanulmány – amelyet a Magyar Lapkiadók Egyesülete (MLE) juttatott el a Media1 számára pénteken – azt állapította meg, hogy a platformok és a kiadók között eddig létrejött megállapodások messze nem adják vissza az online platformokon a hírek által generált értékeket, vagyis aránytalanul keveset fizetnek a techóriások a médiavállalatoknak.
A konkrét érték, amit meghatároztak: 11,9 és 13,9 milliárd dollár között mozog.
A tanulmány arra hívja fel a figyelmet, hogy ha játékelméleti szemszögből nézzük a közös tárgyalásokat a közösen létrehozott értékekről, akkor jogos lenne egy komoly összeg megfizetése a platformok részéről a hírkiadók számára.
A tanulmány szerzőinek első, konzervatív becslése szerint a Facebook évente 1,9 milliárd dollárral tartozik az amerikai kiadóknak a tartalmaiknak a platformon való felhasználásáért, míg a Google évi 10-12 milliárd dollárral.
A bevételek tisztességes megosztása azt jelentené, hogy a hírkiadók a hírekkel kapcsolatosan megkeresett bevételek 50 százalékát kapják meg a Google-tól és a Facebook-tól. Ennek ellenére a Google és a Facebook világszerte a tanulmány szerzői által „tisztességes díjazásnak” tartott összegeknél lényegesen kevesebbet fizet a kiadóknak.
Korábban a Corint Media tanulmánya is arra hívta fel a figyelmet, hogy a Google gyalázatosan keveset fizet a tartalmakért a portáloknak.
Gyalázatosan kevés pénzt akar fizetni a Google a tartalmakért a portáloknak a Corint Media szerint
Egyre több magyarnak kell választania, hajlandó-e fizetni a Facebookért
Még több hír érhető el a Media1.hu oldalon. Megtalálhat minket Facebookon is.