A dentsu globális kreatív-, marketing- és médiaügynökségi hálózat idén is közzétette immár hagyományosnak számító elemzését a következő évre várható médiatrendekről. A The Pace of Progress (A fejlődés üteme) címet viselő kiadvány összeállításában a dentsu médiaügynökségei, a Carat, a dentsuX, illetve az iProspect szakemberei vettek részt a világ minden tájáról.
A több mint 40 oldalas tanulmányban tíz kulcsfontosságú iparági trendet azonosítottak be, amelyek várhatóan katalizálni fogják a médiaipar változásait 2024-ben, és emellett részletes javaslatokat is adnak a márkák számára, hogy ezeket hogyan tudják rövid és hosszú távon kihasználni.
Bacsa Gábor, a dentsu ügyfélportfolió-vezetője szerint a legégetőbb témák és a legígéretesebb lehetőségek bemutatása során a nemzetközi csapat által összeállított elemzésük nem véletlenül foglalkozik kiemelten a generatív AI (Artificial Intelligence), azaz a mesterséges intelligencia hatásaival.
„Az elmúlt hónapban elvégzett saját, 36 piacra kiterjedő ügyfélkutatásunk azt mutatta ki, hogy a marketingesek több mint 60 százaléka már alkalmazza a mesterséges intelligenciát. E széles körű trendhez igazodva igyekszünk beazonosítani és bemutatni mindazokat a hozzáadott előnyöket, tendenciákat és technológiákat, amelyek a fejlődés motorjai lehetnek”
– fogalmazott Bacsa Gábor. A tanulmány az alábbi 10 fő médiatrendet tárta fel, amelyek három téma köré csoportosíthatók:
Középpontban a generatív AI
A generatív AI túlzás nélkül az elmúlt évtized a gazdaságot és a társadalmat leginkább felforgató technológiai áttörése. A keresések futtatásától a kreativitáson keresztül a médiatervezésig és -gyártásig a generatív AI új szintre emeli a médiahatékonyságot. Az itt beazonosított fő trendek a következők:
- 1. The Rise of Generative Search – A generatív mesterséges intelligencia a keresőmotoroktól a kereskedelmi platformokig átalakítja az emberek információhoz való hozzáférését.
- 2. Creativity Reimagined – A generatív AI olyan területeken segít fokozni az emberi kreativitást mint a tartalomkészítés, szövegírás és a képalkotás.
- 3. Generative Optimizations – A kampányok hatékonyságának növelésében is kiemelt szerepet kaphat a mesterséges intelligencia, amely egyszerűbbé, gyorsabbá és könnyen skálázhatóvá teszi a reklámkészítést és a targetálást.
Verseny a bevételekért
A globális digitális marketingköltések bővülési üteme lassulóban van, a következő években már várhatóan tíz százalék alatt marad. Ennek megfelelően, élénkülni fog a verseny a technológiai platformok között is a korlátos méretű piaci torta megszerzéséért.
Ezek a cégek a korábbiaknál jobban védik majd adatbázisaikat, több energiát fognak fordítani felhasználóik megértésére, valamint tovább fejlesztik és bővítik majd hirdetési szolgáltatásaikat.
- 4. The World of Lookalike Apps – Ahogy a platformok egyre hasonlóbbá válnak egymáshoz megjelenés és működés szempontjából, a márkáknak egyre kreatívabb eszközökkel kell megragadniuk a közönség figyelmét.
- 5. From Walled Gardens to Walled Pipes – A fokozódó verseny egyre erősebb adatvédelmi lépésekre készteti a platformokat. Az óvatlanul kiszolgáltatott információk ugyanis könnyen a versenytársakat segíthetik előnyhöz. Meg kell találni a kényes egyensúlyt a bezárkózás és a felfedezhetőség fenntartása között.
- 6. The Identity Refocus – A bizonytalan versenykörnyezetben a médiaplatformok fokozott energiát fektetnek a felhasználók pontos beazonosításába, hiszen az egyedi üzenetek csak így juttathatók el hatékonyan a megcélzott köröknek. Mindez a harmadik feles cookie-k jövőre esedékes kivezetése miatt még nagyobb jelentőséggel bír majd.
- 7. More Ads for More Returns – A legtöbb platform igyekszik új területekre kiterjeszteni a reklámozást, ezáltal új formátumok, lehetőségek, és persze kockázatok merülnek fel.
Etikus gazdasági elvek követése
Ha a márkák növekedni szeretnének, nem pusztán a közgazdasági alapelveket kell követniük, hanem fontos figyelembe venniük azt is, hogyan tudnak fenntartható módon hozzájárulni a társadalom működéhez.
A növekvő társadalmi és politikai polarizáció, valamint az éghajlati problémák súlyosbodása közepette a siker egyre alapvetőbb feltétele lesz új karbonhatékony, változatos és biztonságos online terek kialakítása is a márkák és az emberek közti kapcsolat megteremtésére.
- 8. The New Faces of Growth – A médiafogyasztás módja egyre sokszínűbbé és egyedibbé válik. Hogy a márkák megőrizzék relevanciájukat, alkalmazkodniuk kell a közönség igényeihez és identitásához.
- 9. Safer, Better, Faster, Stronger – A gyorsan változó digitális környezetben a platformoknak fontos fejlesztési céljává válik a biztonságosabb környezet megteremtése mind a felhasználók, mind a márkák számára.
- 10. More Attention, Fewer Emissions – A klímaváltozás gyorsulásával párhuzamosan egyre nagyobb szerep jut a márkák karbonhatékonysági stratégiáinak. Az üzleti hatékonyság és a fenntarthatósági célok együttes elérésére folyamatosan újszerű megoldások alkalmazását követeli meg.
A dentsu 2024-es médiatrendeket bemutató elemzésének teljes anyaga ezen a linken tölthető le.
Szinte minden a mesterséges intelligenciáról szólt Siófokon, a 24. SAP NOW konferencián
További híreket érhet el a Media1.hu oldalon. Követhet bennünket Facebookon is.