fbpx
Zöldautós flottával viszik ki a csomagot az automatákhoz

50 millió forintos bírságot kapott az eMAG a Gazdasági Versenyhivataltól – Frissítés: reagált az internetes áruház a hírre

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) vizsgálata alapján az eMAG webáruház üzemeltetője megszegte egyes kötelezettségeit, amelyeket korábbi, jogsértő akcióinak kompenzálására vállalt a GVH, illetve a felhasználói felé.

A GVH 2021-ben – 200 millió forintos pénzbírság mellett – mintegy 4 milliárd forintos jóvátételi vállalásainak végrehajtására kötelezte az eMAG webáruház üzemeltetőit, miután a nemzeti versenyhatóság megállapította, hogy a webshop akciótartási gyakorlata tartósan tisztességtelen volt a fogyasztókkal szemben. A vállaláscsomag egy része (a mintegy 3 milliárd forintos értékű, hazai vállalkozásokat támogató program) csak 2024 őszén zárul le, a fogyasztók kompenzálására, illetve a jogellenes árfeltüntetési gyakorlat korrigálására kiszabott határidő azonban letelt az eMAG számára. A versenyhatóság ezért – mint minden hasonló esetben – megvizsgálta az előírtak teljesülését.

A GVH szerint az eMag nem tartotta be, amit vállalt a korábbi versenyhatósági bírságoláskor

Az utóvizsgálat megállapította, hogy a fogyasztók jóvátételére szolgáló kuponok beváltása 2021 decemberéig meghaladta a GVH által minimálisan előírt értékhatárt, vagyis a hatóság kötelezése több mint 1 milliárd forintos közvetlen kompenzációval járt a hazai fogyasztók számára. A vizsgálat ugyanakkor hiányosságokat is feltárt az előírtak végrehajtásában.

A nemzeti versenyhatóság megállapításai alapján a webáruház – a vállalásokat megszegve – egyes termékeket kizárt a kuponok felhasználásából. A hiányosság bizonyos termékköröket (így az Extreme Digital teljes termékkínálatát) csak időlegesen érintett, néhány, kevésbé keresett termékkategóriát viszont végig.

A vállalkozáscsoport emellett a jogsértőnek bizonyult árfeltüntetési gyakorlatát sem igazította maradéktalanul a saját maga által vállalt, tudatos fogyasztói döntéshozatalt elősegítő módszerekhez. A webáruház ugyan felhagyott a valótlan „eredeti árak” alkalmazásával marketingeszközként, azonban új ár-összehasonlítási alapot vezetett be a beszállító által ajánlott árak (RRP) feltüntetésével. Ezek a viszonyítási árak versenyhatóság vizsgálata alapján indokolatlanul és irreálisan magasak voltak, ténylegesen nem érvényesültek a piacon. A kialakított árfeltüntetési gyakorlat ezért – a cég által tett vállalásokkal szembemenve – továbbra is megtévesztően kelthette azt a benyomást a fogyasztókban, hogy a webáruház jelentős kedvezményt kínál számukra, közölte a GVH hétfőn.

A GVH Versenytanácsa – többek között a kötelezettségszegés mértékét és súlyát, illetve a vállalkozások piaci szerepét figyelembe véve – 50 millió forintos bírságot szabott ki a webáruház üzemeltetőire, a Dante International S.A. -ra és az Extreme Digital – eMAG Kft.-re.

A Gazdasági Versenyhivatal közleményében nyomatékosan felhívja a vállalkozások figyelmét, hogy a bírságcsökkentésért önként vállalt, számukra határozatban előírt kötelezettségeket pontosan, határidőben és a vállalt tartalommal teljesítsék.

A GVH hangúlyozta azt is, hogy az eMag jóvátételi programjának eddig lezárult része így is elérte célját, vagyis a versenyhatóság eljárása 2021 év végéig több mint 1 milliárd forintos közvetlen haszonnal járt a fogyasztóknak.

Frissítés

Reagált az eMAG

Az eMAG állásfoglalást juttatott el lapunkhoz hírünk közzétételét követően.

Ebben az áll:

„Az eMAG-nál a vásárlóink érdekeit szem előtt tartva állapodtunk meg 2021-ben a versenyhatósággal egy olyan jóvátételi programról, amelynek keretében több mint 1 milliárd forint kedvezményt biztosítottunk a magyarországi ügyfeleknek, a további mintegy 3 milliárd forint értékű, hazai vállalkozásokat támogató program mellett. Magyaroszágon piacvezető [1] és jogkövető online e-kereskedőként tudomásul vesszük a GVH döntését, bár annak megállapításaival nem értünk maradéktalanul egyet, hiszen mindent megtettünk annak érdekében, hogy vállalásaink teljesítését a lehető legátláthatóbb módon igazoljuk. A legnagyobb hazai e-kereskedőként már hónapokkal a 2022. májusi 28-i határidő előtt az európai Omnibusz Irányelvnek megfelelően tüntettük fel akciós árainkat annak ellenére, hogy ez a lépés jelentős versenyhátrányt jelentett a külföldi székhelyről Magyarországra árusító, így a hatóság fókuszába nem kerülő konkurenseinkkel szemben.”

 

Versenyhivatali elnök a Vodafone felvásárlásról: Az összefonódás is lehet közérdek

Megtiltotta Orbán Viktor, hogy megvizsgálja a Vodafone-felvásárlás piacra gyakorolt hatását a Gazdasági Versenyhivatal

A GVH is beszáll a podcastkészítésbe

Idéntől a GVH ellenőrzi a digitális platformokra vonatkozó új uniós jogszabály betartását

 

További hírek érhetők el a Media1-en. Megtalál minket Facebookon is.

Szóljon hozzá!

Értesüljön azonnal a legfontosabb médiás hírekről!

Lájkolja Facebook oldalunkat!


Kérje ingyenesen napi hírlevelünket!

Adatvédelmi beállítások