fbpx
mobiltelefon

NMHH: Hétköznap főleg a hírportálokat, hétvégén a közösségi médiát böngészik a magyar netezők

Bár a legtöbb olvasót az internetes magazinok érték el 2022 második negyedévében, a legtöbb időt híroldalakon töltötték az emberek – ez derült ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) internetes trendelemzéséből.

Az NMHH a Digitális Közönségmérési Tanács (DKT) megbízásából a Gemius Hungary  által elvégzett online közönségmérési kutatás 2022. negyedéves adatait elemezve szedte össze a magyarok online médiahasználati szokásaival kapcsolatos adatokat.

Mobilra terelődött a tartalomfogyasztás

A DKT nagyjából hétszáz magyar tartalomról rendelkezik információkkal, ám szerződés hiányában több népszerű hazai weboldal nem szerepel az elemzésben – mint például a gov.hu domén alá tartozó kormányzati oldalak vagy az ncore.cc –, és a külföldi oldalak egyáltalán nem részei az analízisnek (ilyen például a facebook.com vagy a youtube.com).

A kutatás szerint összesen 6.429.672 felhasználó használt internetet a negyedév során, ami a 15 évnél idősebbek több mint háromnegyedét jelenti.

Kiderült: a vizsgált három hónapban 5.326.984 ember használt mobil eszközt (telefont vagy tabletet), 4.503.436 PC-t otthonról és 1.920.048-an a munkahelyről olvasták az online tartalmakat. Ez azt jelenti, hogy elsősorban mobilon keresztül fogyasztanak tartalmakat az internetezők, míg az otthoni és a munkahelyi böngészés között jelentős különbségek rajzolódnak ki a híroldal, a magazin, a szórakozás, a közösségi média, az e-kereskedelem és a felnőtt tartalmak esetében. Ráadásul egy átlagos hétköznap többen látogatnak híroldalakat és e-kereskedelemi weboldalakat mint hétvégén, amikor viszont inkább a közösségi média hódít.

Hírek egy mobiltelefon és egy laptop kijelzőjén.
Fotó: stock / Depositphotos

A legnépszerűbb weboldal több mint 4,5 millió belföldi internetezőt ért el, ami a hazai netezők 68,7 százalékának felel meg. A listát a 24.hu vezeti, ezt követi az origo.hu, a blikk.hu, az index.hu és a femina.hu. Vannak olyan oldalak, amelyeknél az átlagos napi elérés viszonylag alacsony (például: nosalty.hu), mégis bekerülnek a toplistába, írja z NMHH elemzésében.

A hírportálokat, magazinokat napi rendszerességgel többen nézik mint a blogokat, receptoldalakat, online piactereket, azonban, ha hosszabb időtávot vizsgálnak az elemzések, akkor utóbbiakra is sok egyedi felhasználó kattint. Érdekesség, hogy az index.hu közönsége sokkal több időt töltött el az oldalon, mint bármely más, akár több internetezőt elérő weboldal.

Az egyes magyar portálok egyedi látogatószáma (Real users; RU) és elérése (reach) 2022 második negyedévében.
Az egyes magyar portálok egyedi látogatószáma (Real users; RU) és elérése (reach) 2022 második negyedévében. Forrás: DKT / Gemius (NMHH)

Népszerűség nemek, generációk és iskolai végzettség alapján

A top tíz weboldal más népszerűségnek örvend a két nem, a generációk és a különböző iskolai végzettségűek körében. A férfiaknál a 24.hu, az origo.hu és az index.hu vezet, a nőknél a blikk.hu, a 24.hu és a femina.hu a top három. A generációk közötti különbség adatai alapján, míg a Z-, Y- és X-generáció a 24.hu-t látogatja leginkább, addig a „baby-boomer” és a „háborús” (76 évesnél idősebb) generáció a blikk.hu-t és az origo.hu-t.

A fiatalok leginkább a 24.hu-t látogatták – a 15 és 17 év közöttiek 5,9 százalékkal, a 18-29 év közöttiek pedig 6,8 százalékkal többen keresték fel, mint egy átlagos hírportált. A 60 év felettiek körében ellenben a vártnál kevesebben olvasták mindhárom oldalt. Az origo.hu legsikeresebben a szakközépiskolai végzettséggel rendelkezőket vonzotta magához. A felsőfokú végzettségűeket se a 24.hu-nak, se az origo.hu-nak nem sikerült megszólítania, állapítja meg az NMHH a DKT-adatok alapján.

A leglátogatottabb magyar portálok nemek szerinti bontásban.
A leglátogatottabb magyar portálok nemek szerinti bontásban. Fotó: DKT / Gemius (NMHH)

Hétvégente jellemzően kevesebbet interneteznek az emberek, és főleg a közösségi médiát bújják

A kutatásból kiderült az is, hogy egyes tartalmak a gyakran visszatérő internetezők révén érik el a magas látogatószámot (például: index.hu, idokep.hu, startlap.hu). Bizonyos oldalaknál (például: index.hu, startlap.hu, telex.hu) egy átlagos látogatás is hosszúnak számít, ami az oldalon történő tartós böngészéssel magyarázható. Máshol ellenben rövidebbek a látogatások (például: nlc.hu, blikk.hu), ami azt jelenti, hogy ezekre az oldalakra jellemzően csupán egy hír, egy cikk elolvasására érkeznek az olvasók.

A hírportál látogatottságában visszatérő mélypontoknak nevezhetők a hétvégék, amikor kevesebbet interneteznek a felhasználók. Ha kiugróan magas érték van, akkor azért egy-egy nagy népszerűségnek örvendő hír a felelős. Május 6-án például a médiaszereplő Berki Krisztián halála és a körülötte forgó pletykák az átlagos 1,5-1,6-szorosára emelték a napi látogatók számát.

A hagyományos média szereplői is aktívak a Facebookon

Facebook applikáció.
Fotó: stock / Depositphotos

2021-ben 6,75 millió regisztrált felhasználója volt a Facebooknak Magyarországon, ami a teljes lakosság 69 százalékának felel meg, írja az NMHH, hozzátéve, hogy a legtöbb felhasználót elérő weboldalak és híroldalak Facebook-követőinek száma a nosalty.hu-nál a legmagasabb, őket követi a 24.hu és az nlc.hu. A televíziós csatornák közül a médiahatóság szerint az ATV, majd a TV2 és a Life TV rendelkezik a legtöbb Facebook-követővel, míg a rádiók közül jelenleg toronymagasan vezet a Rádió 1.

Ha feliratkozik a Media1 Telegram-csatornájára, sosem marad le a híreinkről!

További híreket talál a Media1-en! Csatlakozhat hozzánk a Facebookon és a Twitteren, valamint feliratkozhat a hírlevelünkre is!

Borító: Unsplash
Szóljon hozzá!

A Media1 legfrissebb hírei

Kövessen minket!

Iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!

Értesüljön azonnal a legfontosabb médiás hírekről!

Lájkolja Facebook oldalunkat!


Kérje ingyenesen napi hírlevelünket!

Adatvédelmi beállítások