fbpx
Online vásárlás, e-kereskedelem.

Reacty Digital: A meglepetések éve lett az e-kiskereskedelemben 2021

A megrendelések száma csúcson volt, az átlagos kosárérték és a személyes átvétel aránya azonban csökkent, miközben hódítottak az online piacterek. Összességében 22 százalékos forgalomnövekedés mutatkozott a hazai e-kiskereskedelem teljesítményében – derült ki a Reacty Digital 2021-es évre vonatkozó, a visegrádi XVIII. Elektronikus Kereskedelem Konferencián ismertetett elemzéséből.

A Reacty Digital mérése szerint a webáruházi e-kiskereskedelmi forgalom 2021-ben nettó 1.275 milliárd forint volt, ami csaknem 22 százalékos növekedés a 2020-as évhez képest, ami – figyelembe véve a 2020-as kiugró teljesítményt – az optimista várakozásokat is kismértékben felülmúlta.

A megrendelések száma követte a trendet és rekordot jelentő, közel 87 millió e-kiskereskedelmi rendelést adtak le a fogyasztók, ami csaknem 26 százalékos növekedést jelent. Az átlagos fogyasztói kosárérték minimális csökkenést mutat, amit elsősorban a vásárlások gyakoribbá válása és a fogyasztói kosár összetételének megváltozása okoz.

A hazai e-kereskedelem 2021-ben.Több ruhát és élelmiszert, italt vesznek online az emberek

A legnagyobb forgalmú termékkategória 2021-ben a ruházat lett, ezzel minimálisan letaszítva a trónról a hazai e-kiskereskedelem úttörőjének tartott számítástechnikai termékek körét. A legnagyobb mértékben ugyanakkor az építkezés és felújítás, az élelmiszer, az egészség-wellness, autó-motor és alkatrész, valamint az étel-ital kategóriák nőttek.

A változások közül kiemelkedő az élelmiszer és az étel-ital, ami részben köszönhető a fogyasztói szokások átalakulásának, részben a 2021-es év első felében jelentős lezárásokat és korlátozásokat okozó koronavírus járványnak.

2021-ben az e-kiskereskedelem részaránya a teljes kiskereskedelmi forgalomhoz képest (üzemanyag kiskereskedelem nélkül) 11 százalékra nőtt.

Egyre kevesebb a személyes átvétel, terjed a csomagautomata

A kínált szállítási módok tekintetében a futárszolgálatok piacvezető szerepe továbbra is megkérdőjelezhetetlen, a webáruházak 90 százaléka kínálja ezt a szállítási módot, míg az összforgalom 73 százaléka esetén a fogyasztók is ezt a lehetőséget választják. Általában megfigyelhető, hogy a webáruházak egyre nagyobb mértékben veszik igénybe külső szereplők szolgáltatásait, míg a saját stábbal történő átadás vagy kiszállítás részaránya csökkent. Emellett fogyasztói oldalról is közel 80 százalékra emelkedett a házhoz szállítás részaránya az egy évvel korábbi 74 százalékhoz képest.

Csomagautomatán keresztüli szállítást már csaknem minden ötödik webáruház kínál. A személyes átvétel igénye a kereskedő telephelyén történő átadásra csökkenést mutat.

E-kereskedelem, online vásárlás.
Fotó: stock / Depositphotos

Mi vár az e-kereskedelemre a jövőben?

A 2022-es év e-kiskereskedelmére a makrogazdasági és iparági tendenciákból a globális infláció, a világszintű chiphiány, az emelkedő nyersanyagárak, és a háborús környezet kereskedelemre gyakorolt hatásai lesznek meghatározók.

Magyarországon 2026-ra az optimista forgatókönyv szerint az e-kiskereskedelmi forgalom meghaladhatja a 3.200 milliárd forintot, ami akár 16 százaléknál is magasabb részarányt jelentene a teljes kiskereskedelmi forgalmon belül. Ugyanakkor, ha a jelenleg a fejlődés útjában álló hatások hosszú távon is velünk maradnak, a következő 5 évben „csupán” duplázódhat az e-kiskereskedelmi forgalom, és a részaránya sem fogja elérni a 14 százalékot.

A két véglet között helyezkedik el egy realista forgatókönyv, ami 5 év alatt 140 százalékos növekedéssel számol, és közel 15 százalékos részarányt jelent.

Így készült a kutatás

A felmérést a Reacty Digital március 18. és április 29. között végezte e-kereskedők bevonásával, az Olcsóbbat.hu szakmai támogatásával. A kutatás módszertanát az Ecommerce Hungary Egyesület hitelesítette.

Ha feliratkozik a Media1 Telegram-csatornájára, sosem marad le a híreinkről!

További híreket talál a Media1-en! Csatlakozhat hozzánk a Facebookon és a Twitteren, valamint feliratkozhat a hírlevelünkre is!

Borító: stock / Depositphotos
Szóljon hozzá!

Értesüljön azonnal a legfontosabb médiás hírekről!

Lájkolja Facebook oldalunkat!


Kérje ingyenesen napi hírlevelünket!

/** * andre clever */