Közleményben reagált a Nemzeti Média- és Híközlési Hatóság (NMHH) a tömegtájékoztatás szabadságáról szóló, tervezett európai jogszabályra (EMFA).
Mint írják, az Európai Bizottsága egy olyan javaslat kidolgozását tervezi, amely a média belső piaci működésének átfogó szabályozásával egészítené ki a jelenlegi szabályozást.
Az EMFA a Bizottság tervei szerint a televízió-, a rádió- valamint a nyomtatott és elektronikus sajtóágazaton kívül bizonyos esetekben olyan online platformokat is érintene mint például a közösségi hálózatok és a videómegosztó oldalak.
A jogszabály jelenleg konzultációs fázisban van, így annak tartalma még nem ismert – fogalmazott az NMHH. Közölték, hogy
támogatják az EMFA megalkotását, de csak akkor, ha az alapvető szabályokat és garanciális feltételeket rögzít, de a részletszabályok megalkotását a tagállamokra bízza.
A közmédia és az állami hirdetések kérdéskörét bírálják
Az NMHH, bár üdvözli a kezdeményezést, az EMFA nyilvános konzultációján aggályait fejezte ki, ugyanis meglátása szerint a piacra lépési mechanizmusok, a közszolgálati média működése és az állami hirdetések esetében kérdéses és vitatható a tervezett szabályozás jogalapja, kerete és terjedelme.
„A médiaszabályozásban az uniós jogalkotási hatáskör nem bővíthető korlátlanul, nem terjeszthető ki a teljes médiarendszerre, mert ez kizárólagos tagállami hatásköröket sérthet”
– vélekedett a médiahatóság. Szerintük ezekben az esetekben az uniós fellépés sértheti a tagállamok szuverenitását, valamint a tagállami jogalkotási hatásköröket.

Fotó: Youtube
Csak a határon átnyúló szolgáltatások esetében legyen EU-s szerepvállalás!
Hangsúlyozta az NMHH a közleményben azt is, hogy az eltérő kulturális hagyományok, jogrendszerek és médiapiaci sajátosságok miatt a tagállamok sajtó- és médiapiaca is „lényegesen különböző”.
„Emiatt a szektorban működő szereplők uniós szintű megerősítése és támogatása kérdésében a lehető legnagyobb körültekintéssel kell eljárni az általános érvényű uniós szabályozás kialakítása helyett”
– írták, példaként említve ennek kapcsán a kiegyensúlyozott tájékoztatás, a közszolgálati médiaszolgáltatás, az állami hirdetések és a piacra lépési feltételek témakörét.
Zárásként úgy fogalmaztak, hogy az EU szerepvállalása az NMHH álláspontja szerint a szektorban „leginkább a határon átnyúló szolgáltatásoknál merülhet fel”.
Olyan területeket félt az NMHH, amelyekkel kapcsolatban több probléma is van
Míg az NMHH a közmédia működését félti az új EU-s szabályozás kapcsán, az Európai Biztonsági és Együttműködési Szervezet (EBESZ) még az országgyűlési választás előtt kiadott jelentése rendszerszintű elfogultságot emlegetett a magyar közszolgálati médiában. Szintén megjegyezték azt is a jelentésben, hogy a kampánycélú plakáthelyek piacát is egyenlőtlenül osztották el, így jelentős volt a Fidesz előnye – a K-Monitor, a Political Capital és a Transparency International Magyarország közös gyorselemzése szerint egészen konkrétan nyolcszoros. A vasárnap megrendezett országgyűlési választás megfigyelői is kitértek jelentéseikben a magyar médiahelyzettel kapcsolatos problémákra.
Ha feliratkozik a Media1 Telegram-csatornájára, sosem marad le a híreinkről!
További híreket talál a Media1-en! Csatlakozhat hozzánk a Facebookon és a Twitteren, valamint feliratkozhat a hírlevelünkre is!