fbpx
Facebook és Google

Trösztellenes vizsgálatot indít az EU a Facebook és a Google ellen

Az uniós vizsgálat a Facebook és a Google között 2018-ban megkötött, Jedi Blue kódnevű megállapodásra irányul.

Az Európai Bizottság vizsgálatot indított annak a megállapítására, hogy a Google és a Meta (a Facebook anyacége) közötti, az online hirdetési szolgáltatások értékesítésére vonatkozó megállapodás sérti-e az uniós trösztellenes versenyszabályokat – közölte a brüsszeli testület pénteken az MTI-vel.

A közlemény szerint Margrethe Vestager, a digitális korra felkészült Európáért felelős biztos közölte: a vizsgálat arra irányul, hogy a keresőóriás és a közösségimédia-óriás számos felületét biztosító amerikai szolgáltatók összejátszottak-e, és helyzetükkel visszaélve korlátozták-e a versenyt az online hirdetési piacon.

Margrethe Vestager.
Margrethe Vestager. Fotó: Jennifer Jacquemart (archív)

Torzíthatta a versenyt a megállapodás

Az uniós vizsgálat a Facebook és a Google között 2018-ban megkötött, Jedi Blue kódnevű megállapodásra irányul, amely bizonyos vélemények szerint kölcsönös előnyöket biztosított a két cégnek az online hirdetési piacon.

A megállapodás szerint a Google előnyt kínált a Facebooknak az úgynevezett Header Bidding-típusú licitálásnál, a Facebook pedig támogatta a Google Open Bidding nevű, nyílt ajánlattételi programját a hirdetések értékesítésénél. Azaz, visszaélve a piaci erőfölényükkel, egyebek mellett több időt adtak a másiknak a licitálásra, illetve a hirdetések célközönségének meghatározásában is segítséget nyújtottak egymásnak a konkurencia kárára.

Vestager közölte: az Európai Bizottság aggodalmát fejezi ki amiatt, hogy a megállapodás részét képezheti az az erőfeszítés, hogy a Google nyílt ajánlattételi programjával versengő hirdetési szolgáltatásokat kizárják, vagy részvételüket akadályozzák a piacon, ami korlátozhatja vagy torzíthatja a versenyt az online hirdetések piacán a többi szolgáltató és végső soron a fogyasztók kárára.

Ha ez bebizonyosodik, a vizsgált megállapodás és alkalmazása az EU vonatkozó trösztellenes szabályainak megsértését jelenti

– húzta alá az uniós biztos.

Az MTI felidézte: a Google és a Facebook számára az online reklámpiacon visszaélésszerű monopolhelyzetet teremtő Jedi Blue megállapodással kapcsolatban 2020 végén indult eljárás az Egyesült Államokban.

További híreket talál a Media1-en! Csatlakozzon hozzánk a Facebookona Twitteren és a Telegramon, valamint iratkozzon fel a hírlevelünkre is!

Kiemelt fotó: stock / Depositphotos.com
Szóljon hozzá!

A Media1 legfrissebb hírei

Kövessen minket!

Iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!

Értesüljön azonnal a legfontosabb médiás hírekről!

Lájkolja Facebook oldalunkat!


Kérje ingyenesen napi hírlevelünket!

Adatvédelmi beállítások