fbpx
Facebook

Három ausztrál kiadó szerint a Facebook tisztességtelenül vette át a tartalmaikat

Az új ausztrál médiatörvény értelmében több médiavállalat tárgyalásokat kezdett a közösségimédia-óriással, azonban tartalmaikat nem találták alkalmasnak a Facebook News platformjára. Végül mégis megjelentek azon a tartalmaik – szerződés hiányában is.

Három ausztrál, főleg életstílus-tartalmakat előállító kiadó is azt állítja, a Facebook felhasználta tartalmaikat a közösségimédia-óriás újonnan indult hírszolgáltatásában. Tette ezt annak ellenére, hogy a vállalat megtagadta a licencszerződésre vonatkozó tárgyalást, és az ország szigorú, új internetes médiaszabályozásra vonatkozó jogszabálya sem védte meg őket – számolt be a Reuters.

Ausztrália idén fogadott el egy törvényt, mellyel nyomást gyakorolt a Facebookra és a Google-re, hogy kössenek megállapodásokat az ország legnagyobb hírcégeivel.

A vita azonban rávilágít a törvény lehetséges hiányosságaira. Bár Ausztrália fő médiavállalatai jellemzően szerződtek a Facebookkal, néhány hírportál szerint azonban a törvény nem állította meg, hogy tartalmuk fizetség nélkül kattintásokat és reklámbevételeket generáljon a Facebooknak.

A főleg szórakoztató típusú híreket, kritikákat és listákat publikáló Broadsheet Media, Urban List és Concrete Playground azt állítja, hogy a törvény februári elfogadása után megkeresték a Facebookot tartalmaik kifizetésének ügyében. A közösségimédia-cég azonban visszadobta őket, mondván tartalmuk alkalmatlan a Facebook News platformjához, és azt javasolta, kérjenek támogatást az általa felajánlott támogatásokból egy 15 millió ausztrál dollár (körülbelül 3 milliárd 300 millió forint) összegű alapból az ausztrál regionális és digitális újságok számára.

„Azt mondták nekem, hogy »Ó, hát te nem fogsz szerepelni a Facebook Newsban, és mi ezért nem fogunk fizetni«.”

– árulta el Nick Shelton, a Broadsheet Media alapítója, majd hozzátette:

„Meglepetésünkre, múlt héten arra ébredtünk egy reggel, hogy minden tartalmunk kint volt.”

A Facebook News augusztus 4. óta működik Ausztráliában.

A Facebook nem volt hajlandó közvetlenül kommentálni a három cég ügyét, de azt elárulta, hogy

„értéket teremt a kiadók számára azzal, hogy nézőket küld a webhelyükre.”

A törvény értelmében a Facebooknak és a Google-nek muszáj fizetési ügyletekről tárgyalnia az üzletekkel, ellenkező esetben a kormányzat által kijelölt választottbíró megteszi helyettük. A kiadónak azonban először be kell bizonyítania, hogy elsődleges célja a hírek készítése, és hogy tisztességtelenül zárták ki.

A három kiadó azt mondta, szeretnék, ha a Facebook az asztalhoz ülne beszélgetni, de ha ezt visszautasítja, kérhetnek kormányzati beavatkozást.

„Ha a nap végére nem kerülünk kereskedelmi megállapodásba, akkor mindenképp szükségünk van egy botra. Három kiváló példája vagyunk a kiadóknak és a médiavállalkozásoknak, amelyeket be kell vonni ebbe a keretbe” – mondta Shelton.

Ahhoz, hogy a törvény hatálya alá tartozzon, a kiadónak hírügynökségként kell regisztrálniuk az Ausztrál Hírközlési és Médiahatóságnál – jelezte az Ausztrál Verseny- és Fogyasztóvédelmi Hatóság. Az Urban List regisztrált a listára, a Broadsheet és a Concrete Playground azonban még nem.

Tama Leaver, az ausztráliai Curtin Curtin Egyetem professzora elmondta, hogy a Facebook nem szegte meg a törvényt, mivel az ügy még nem volt korábban választottbirósági eljárás előtt. Ugyanakkor azt is hozzátette, hogy a három kiadóval szembeni látszólagos bánásmód „rendkívül rossz gyakorlat, aljas, és további hátrányok érhetik a kisebb kiadókat”.

További híreket talál a Media1-en!

Fotó: stock/Depositphotos
Szóljon hozzá!

A Media1 legfrissebb hírei

Kövessen minket!

Iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!

Értesüljön azonnal a legfontosabb médiás hírekről!

Lájkolja Facebook oldalunkat!


Kérje ingyenesen napi hírlevelünket!

Adatvédelmi beállítások