fbpx
online vásárlás, e-kereskedelem, webshop

Fontos lélektani határt léptek át a hazai webáruházak

A hazai online kiskereskedelmi forgalom először lépte át az ezermilliárdos határt.
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: tumblr
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: whatsapp
Megosztás itt: skype
Megosztás itt: email

2020-ban a magyarországi online vásárlások összesített értéke nettó 1046 milliárd forintot tett ki – derül ki a Reacty Digital e-kereskedelmi kutatásából. A Reacty által az Olcsóbbat.hu támogatásával, e-kereskedők megkérdezésével készített előrejelzés szerint 2025-re a gazdasági környezettől és a fogyasztói szokásoktól függően további jelentős növekedés várható.

A kutatásból kiderül az is, hogy a járvány hatására tavaly először fordult elő, hogy a készpénz elveszítette dominanciáját az online kiskereskedelemben.

Minden tizedik forintot a hazai webáruházakban költötték el

A 2020-ban mért nettó 1046 milliárd forintos forgalom 34 százalékos növekedést jelent a 2019-es nettó 781 milliárd forinthoz képest. A korábbi évek növekedési ütemét figyelembe véve ez nagyjából két évnyi bővülésnek felel meg egyetlen év alatt. A legnagyobb forgalmú termékkategória a számítástechnika volt, ezt követte a ruházat és sportruházat, valamint a szórakoztató elektronika.

Mindemellett a vásárlások átlagos kosárértéke nagyjából ötezer forinttal (19.860 forintról 14.910 forintra) csökkent az előző évhez mért adathoz képest. Ez feltételezhetően az online vásárlások számának emelkedésére vezethető vissza. A kényszerű otthonlét miatt ugyanis az emberek olyan kisebb értékű dolgokat is online rendeltek, amiket egyébként offline üzletben vásároltak volna meg, de 2020-ban a boltzár miatt nem tudták ezt megtenni.

A koronavírus járvány miatti lezárások következtében a webáruházak 2020 és 2021 márciusában is olyan kiemelkedő forgalommal számolhattak, amilyenre korábban csak a karácsonyi időszakban volt példa. Ezzel az e-kiskereskedelem részesedése elérte a teljes kiskereskedelem forgalmának közel 10 százalékát.

Beköszöntött a készpénzmentes korszak a webáruházaknál

A kínált szállítási módok tekintetében a futárszolgálattal való házhoz szállítás verhetetlen, a fizetést illetően azonban érdekes év volt a 2020-as. A webáruházak szerint tavaly a vásárlások értékének 54 százalékát fizették az online rendelők készpénzmentesen (pl. a futárnál bankkártyával vagy online kártyás fizetéssel), így amire a szakemberek évek óta vártak, abban a járvány tudott áttörést elérni.

Hazai nettó online kiskereskedelmi forgalom 2020.
Hazai nettó online kiskereskedelmi forgalom 2020. / Grafika: Reacty Digital

Távolabbi kilátások

Attól függően, hogy a járvány meddig marad velünk, hogyan fog a gazdaság újraindulni és mennyire maradnak tartósak a fogyasztói szokásokban beállt digitalizációs változások, többféle forgatókönyvvel számolhatunk az e-kiskereskedelem jövőbeli forgalma kapcsán.

Az optimista szcenárió szerint (vagyis, ha a járvány 2021-ben véget ér, a (világ)gazdaság gyorsan talpra áll, az internetes vásárlásra áttérő fogyasztók pedig a jövőben is inkább megmaradnak az online térben) 2025-re akár 161 százalékos növekedés is bekövetkezhet, ezzel az e-kiskereskedelmi forgalom meghaladhatja a nettó 2.700 milliárd forintot (folyóáron).

A pesszimista számítás szerint is mindenképp növekedésre kell számítani az online forgalomban idehaza. Ha a járvány még hosszasan elhúzódik, a gazdaság lassan lábal ki a válságból, a fogyasztók pedig inkább visszatérnek az offline vásárlásra. Ez esetben viszont „csak” 91 százalékos bővülés várható, ami nagyjából nettó 2.000 milliárd forintos forgalmat jelenthet 2025-re. A két véglet közötti realista forgatókönyv 137 százalékos bővüléssel nettó 2.500 milliárdos forgalmat prognosztizál 2025-re.

Még több hír érhető el a Media1-en! Kövesse folyamatosan frissülő e-kereskedelem rovatunkat is!

Borítókép: stock / depositphotos.com

A Media1.hu hírportál E-kereskedelem rovatának támogatója a Jófogást, Használtautó.hu-t és az Autónavigátor.hu-t működtető Adevinta Hungary. (x)

 

Szóljon hozzá!