fbpx
Google és Amazon

A Google és az Amazon 48 milliárd forintos bírsága a magyar honlaptulajdonosokat is cselekvésre késztetheti

A Francia Adatvédelmi Hatóság, a CNIL még decemberben rekordösszegű, összesen 135 millió euró, vagyis mintegy 48 milliárd forint értékű bírsággal sújtotta a Google-t és az Amazont, amiért megfelelő tájékoztatás és a felhasználók hozzájárulása nélkül helyeztek el sütiket a látogatók eszközein. Mi az ügy tanulsága hazai szempontból?
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: tumblr
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: whatsapp
Megosztás itt: skype
Megosztás itt: email

A sütik (cookie-k) olyan apró fájlok, amelyek akkor jelennek meg a számítógépeken illetve mobileszközökön, amikor a felhasználó megnyit egy weboldalt, pontosabban letölti annak tartalmát a sütikkel együtt. Ezek létrehoznak a felhasználóról egy profilt, amelyet később a felhasználó preferenciáihoz igazított marketingcélokra használják fel, vagyis arra szolgálnak, hogy az oldal látogatói lehetőleg minél inkább releváns hirdetéseket kapjanak.

Dr. Simon Emese Júlia, a BDO Legal partnere az üggyel kapcsolatban elmondta:

„A bírság kiszabása alapjául egy olyan uniós irányelv alapján született jogszabályi rendelkezés szolgált, amely megtiltja a sütik elhelyezését azt megelőzően, hogy az érintett előzetes tájékoztatást követően a sütikezeléshez hozzájárult volna.”

Az ügy figyelmeztetés lehet a hazai weboldalak szempontjából is, mivel a magyar jogba is hasonlóan került be a sütikezeléssel kapcsolatos uniós irányelv. Magyarországon sincs akadálya annak, hogy hasonló esetben a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH) is bírságot szabjon ki azokra, akiknek a honlapja hasonlóan működik – tette hozzá Teleki Lóránt adatvédelmi szakértő, a BDO Legal adatvédelmi tanácsadója.

A szakértő elmondása szerint a büntetés elkerülésének leghatékonyabb módja az alábbi alapelvek betartása lehet:

  • A sütik kezeléséhez való hozzájárulás lehetősége mellett az elutasítás opciót is könnyen hozzáférhetővé kell tenni a felhasználó számára.
  • A sütik kezelésének céljáról és egyéb körülményekről előzetesen tájékoztatni kell a felhasználót.
  • A sütik elhelyezése kizárólag azt követően jogszerű, hogy az érintett hozzájárult az adatkezeléshez.

Fontos hozzátenni, hogy a cookie-k önmagukban egyáltalán nem károsak, sőt különböző kényelmi funkciók működését segítik elő, illetve lehetővé teszi, hogy a hirdetések minél inkább igazodjanak a látogatói szokásokhoz. A probléma itt azzal volt, hogy a felhasználók hozzájárulása nélkül, illetve nem megfelelő tájékoztatás mellett kerültek az eszközökre.

További hírek találhatók a Media1.hu-n!

Szóljon hozzá!

A Media1 legfrissebb hírei

Kövessen minket!

Iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!