A GVH sajtóközleményében a piacelemzés megindítását azzal indokolta, hogy a koronavírus-járvány okozta félelem, illetve a kijárási korlátozások jelentősen növelték az online kereskedelem szerepét. Olyan fogyasztók is kipróbálták, hogy milyen az otthon kényelméből és biztonságából vásárolni, akik korábban még soha. Ez a változás a hatóság szerint hosszú távon is átalakíthatja a fogyasztói szokásokat, növelheti az online kereskedelem szerepét. A GVH a piacelemzés során a szektor működését és jellemző fogyasztói magatartásait vizsgálja.
A versenyhatóság a piacelemzés során tanulmányozza, hogy az online kereskedők milyen adatokat gyűjtenek a fogyasztókról, ezeket hogyan és milyen célokra használják fel, a fogyasztók pedig mennyire vannak tudatában mindennek. Az elemzés kitér majd arra is, hogy a felhalmozott adatok milyen versenyelőnyt jelenthetnek, az adatok hiánya mennyire gátolhat egy új szereplőt a sikeres piacra lépésben, illetve ez hogyan viszonyul más belépési korlátokhoz (például a logisztikai háttér kialakításához vagy a márkanév felépítéséhez).
A piacelemzés nem általánosságban, hanem három termékkategóriára szűkítve vizsgálja az online kiskereskedelmet. A Gazdasági Versenyhivatal a kategóriákat a fogyasztói költésekből való részesedés, az elmúlt évek növekedése, az online értékesítés nagysága és a koronavírus járvány első hullámában való bővülése alapján választotta ki. A vizsgálat így a műszaki cikkek, az élelmiszerek és a ruházati cikkek online kiskereskedelmére terjed ki.
A piacelemzés keretében a hatóság nyilvánosan hozzáférhető piaci információk felhasználásával, az érintett szereplők önkéntes válaszadáson alapuló megkeresésével, valamint piackutatással méri fel a szektor működését, folyamatait és trendjeit, továbbá mindezek hatását a versenyre, az üzletfelekre és a fogyasztókra. A GVH közölte : a piacelemzés eredményeit tanulmányban foglalja össze, és honlapján nyilvánosságra hozza majd.
A piacelemzés megindításáról szóló hirdetmény, amely az elemzés tervezett ütemezését is tartalmazza, a GVH honlapján olvasható.
További, az online kereskedelemmel kapcsolatos híreket, cikkeket talál a Media1 e-kereskedelem rovatában.