fbpx
Tiktok applikáció egy mobiltelefonon

Sok érdekesség kiderült a TikTok használatáról egy hazai kutatás alapján

A Post For Rent és a Ringier Axel Springer Magyarország Digital Media Campusának közös kutatását kitöltők közel kétharmada naponta többször is használja az alkalmazást. A felület egyértelműen a fiatalok nagy kedvence: a kutatásból az is kiderült, mit kedvelnek benne annyira, hogy sokaknál függőséget is kivált.
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: tumblr
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: whatsapp
Megosztás itt: skype
Megosztás itt: email

A TikTok egy 2016-ban indult, napjainkban 150-nél is több országban elérhető videós applikáció, mely globálisan 800 millió aktív felhasználóval rendelkezik, és ezzel megelőzi az olyan ismert közösségi médiumokat mint a LinkedIn, a Twitter, a Pinterest vagy a Snapchat.

Magyarországon már 1,6 millióan használják a szolgáltatást, mely rövid videóival a fiatalok körében az Instagram népszerűségével vetekszik: aki Magyarországon TikTokot használ, leggyakrabban az Instagramot és a Messengert futtatja még napi rendszerességgel (97%, illetve 92%).

A TikTok a legfiatalabbak platformja: az online felmérésben önkéntesen részt vevők mindössze 17 százaléka töltötte be a 21. életévét, de sokan még a 18. életévüket sem érték el.

Arra a kérdésre, hogy mit kedvelnek a TikTokban, a felhasználók olyan szavakat jelöltek meg mint a „vicces videók”, a „humor”, a „tánc”, a „zene” és a „sokoldalúság.”

Érdekes adat, hogy mindössze a felhasználók 6 százaléka szégyelli másik előtt, hogy használja az alkalmazást, 63 százalékuk számára ez egyáltalán nem jelent problémát. A női felhasználók mindössze 13 százaléka érzi legalább valamennyire kellemetlenül magát az applikáció használata miatt, a fiúk esetében ez az arány jóval magasabb, 24 százalék.

TikTok használati szokások
TikTok használati szokások.

Hagyják, hogy az algoritmus döntsön

Érdekes, hogy a felhasználók 88 százaléka kizárólag vagy leginkább az algoritmus által megjelenített, For You / Neked szekcióban megjelenő tartalmakat nézi, és csupán 12 százalékuk figyeli gyakrabban az általa követett tartalomkészítőket. Tehát a személyes érdeklődési körbe tartozó újabb és újabb videók ajánlásával a TikTok nemhogy kielégíti a felhasználók igényeit, de magához is köti őket.

Addiktív

A kutatásból kiderült, hogy a kitöltők 63 százaléka naponta többször, 19 százaléka pedig legalább napi szinten használja az alkalmazást.

A kérdőívet kitöltők közel felére (43 százalék) addiktív hatással van, és szinte képtelen letenni az alkalmazást, miután megnyitotta, és csupán 11 százalékuk számára nem jelent gondot félretenni az applikációt.

A TikTok felhasználói személyesen nem ismert emberek tartalmait nézik leginkább

A felhasználók többsége, mintegy 80 százaléka olyan felhasználókat követ, akiket személyesen nem ismer, 65 százalékuk influenszereket, 55 százalékuk pedig családtagokat, barátokat és rokonokat követ.

Legnépszerűbb tartalom a zenés-táncos (72%), a humoros (66%), illetve a trendekre reagáló (57%) videókat nézik a legszívesebben. Csupán a válaszadók egyharmada nyilatkozott úgy, hogy szokott videókat feltölteni, közöttük is többségben vannak azok, akik havonta vagy ritkábban publikálnak saját tartalmat.

A felhasználók által leginkább nézett TikTok tartalmak
A felhasználók által leginkább nézett TikTok tartalmak

Kihat a vásárlási szokásokra, pedig még kevesen figyelnek márkákat

Egyelőre mindössze 6 százalék azok aránya, akik cégeket, márkákat figyelnek az alkalmazásban. Márkák esetében leginkább ruhamárkákat, a divat- és szépségipar képviselőit követik a felhasználók, a spontán említések között a Nike, az Adidas, a Netflix, az Aldi, a Florence, a Glamour, valamint az Oxo Bubble Tea jelent meg legnagyobb arányban.

A fiatalok vásárlási szokásaira is használattal van az alkalmazás. Elhanyagolható kisebbségük, mindössze 6 százalékuk követ vállalatokat, márkákat, ennek ellenére több mint 65 százalékuk találkozott már olyan videóval, amelynek készítője valamit reklámozott a tartalomban. A válaszadók 7 százaléka vásárolt is már valamit a videókban látottakból, azonban ennél jóval nagyobb hányaduk, közel 20 százalékuk gondolkodott már el a vásárláson a videók hatására.

A TikTok hatása a fogyasztókra
A TikTok hatása a fogyasztókra

Így készült a kutatás

Az online kérdőíves kutatást a Ringier Axel Springer Magyarország médiavállalat oktatási programja, a Digital Media Campus kezdeményezte, a felmérés a Post For Rent ügynökség, Boroznaki Gergely tartalom- és social média marketing szakértő, valamint a Budapesti Corvinus Egyetem Kommunikáció és Szociológia Intézet kutatói, Bokor Tamás és Székely Levente szakértői közreműködésével készült.

Az online kérdőívet 2020. szeptember 7-18. között 10.053 fő töltötte ki.

Borító: TikTok. Fotó: PixaBay
Szóljon hozzá!