zene, gitár

Újabb csapás a zeneiparnak: a világjárvány hatására jelentős visszaesés lesz az idei jogdíj-bevételekben

A közös jogkezelők nemzetközi szervezete, a CISAC 2020-ra 20-35 százalékos visszaesést jelez előre a jogdíjakat illetően, de egyes területeken ennél is nagyobb visszaeséssel kell számolni. A koncertbevételek kiesése után ez újabb csapást jelent a zeneiparnak.
Share on facebook
Share on twitter
Share on tumblr
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on skype
Share on email

A CISAC globális jelentése 2-3,5 milliárd eurós visszaesést jelez előre a 2020-as jogdíjak kapcsán a koronavírus-járvány miatt – írja a nemzetközi szervezet beszámolója nyomán a magyarországi jogdíjkezelő, az Artisjus zeneipari szakmai blogja, a dalszerzo.hu

2019-ben a beszedett jogdíjak összege 7,8 százalékkal emelkedett. Ezzel az eredménnyel először lépte túl a 10 milliárd eurós határt. Azonban a szervezet legfrissebb jelentése szerint 2020-ra 20-35 százalékos visszaesés várható.

Fontos megemlíteni, hogy a szervezet által készített becslést más országokban is elvégezték, és más eredmények születtek. A kanadai jogkezelő például 11 százalékos, míg az olasz 46 százalékos csökkenésre számít, vagyis országonként jelentős eltérések lehetségesek.

A CISAC 2020-as prognózisa a jogdíjak kapcsán
A CISAC 2020-as prognózisa a jogdíjak kapcsán

Továbbra is a tévék és a rádiók a legnagyobb jogdíjfizetők

A jelentésből az is kiderül, hogy a legnagyobb értékű jogdíj továbbra is a televíziós és rádiós felhasználások után keletkezik. Ez a terület a már említett 10 milliárd eurónak a 37,3 százalékáért volt felelős 2019-ben.

Mivel a járványhelyzet ezt a szektort sem kíméli, és a televíziós reklámbevételek 2020-ban az előző évihez képest 12 százalékkal eshetnek vissza az előrejelzés szerint, ez a bevételekkel arányosan számított jogdíjakra is hatással lehet.

rádió, mikrofon
Fotó: Unsplash

A tévécsatornákat azért is rosszul érintette a pandémia, mivel a rengeteg elmaradt sportesemény (Olimpia stb.) miatt sok hirdetésből származó bevételt buktak el.

A közszolgálati televíziók nem olyan nagymértékben függenek a reklámozóktól, viszont voltak olyan fejlődő országok, ahol a kormány ezek esetében is a jogdíjak csökkentését kérte a jogkezelőktől.

Az élőzene területén lehet a legnagyobb veszteségre számítani

Az élő- és háttérzene a beszedett 10 milliárd eurónyi jogdíj 27,7 százalékát tette ki. Ezen a területen a legmagasabb, akár 80 százalékos csökkenés is bekövetkezhet.

Ennek oka főleg az, hogy sok koncert és fesztivál maradt el, valamint sok étterem is bezárt egy időre. Arról nem is beszélve, hogy a koronavírus hatására a csökkentett jogdíjak sem fognak hirtelen a korábbi szintre visszaállni, mivel sok szervező cég és egyéb vállalat ment csődbe.

Sziget 2019
Sziget 2019 – idén üres maradt a Hajógyári-sziget

A digitális terület a legkevésbé érintett

A digitális bevételek nőttek a legnagyobb mértékben a 2018-ashoz képest. Ebben a szektorban 27,5 százalékos volt a növekedés, így ez a terület az összes jogdíj 20,5 százalékáért volt felelős 2019-ben.

A digitális területről elmondható, hogy a legkevésbé van kitéve a járványhelyzet negatív hatásainak. Jó példa erre hogy, egyes előre jelzések szerint év végére akár 450 millió stream előfizetőre lehet számítani, viszont hiába emelkednek a jogdíjak ezen a területen, nem képes ellensúlyozni a többi szektorban kialakult veszteséget.

A legkevesebb jogdíjakból származó bevétel a CD- és videóeladásokból származik, ami a teljes összeg 6,4 százalékát teszik ki. Ezen a téren egyébként viszonylag stabilnak mondható az érték, 1,1 százalékkal esett vissza egy év alatt.

További hírek olvashatók a Media1.hu-n!

Fotó: Unsplash
Szóljon hozzá!