A Telex indulása 2020. október 2-án. Kockás ingben Kárpáti Márton, a Van Másik Kft. ügyvezető-tulajdonosa, mellette balra a főszerkesztő, Munk Veronika

Nonszensznek tartja a Telex.hu-t 200 ezer euróval támogató Zdeněk Bakala médiacégének vezérigazgatója, hogy a cseh Sorosként emlegeti a magyar kormánysajtó az üzletembert

Zuzana Řezníčkova, a Telexet patronáló Zdeněk Bakala médiacégének vezérigazgatója elmondta azt is, hogy támogatnának-e másokat is, ha hozzájuk fordulnának támogatásért, és szólt arról is, hogy mit kérnek cserébe az összegért a Telextől.
Share on facebook
Share on twitter
Share on tumblr
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on skype
Share on email

Interjút közölt ma, hétfőn Zuzana Řezníčkovával, Zdeněk Bakala cseh milliárdos cégének vezérigazgatójával az Azonnali.hu annak kapcsán, hogy az üzletember pár héttel ezelőtt bejelentette, hogy 200 ezer eurót, azaz több mint 70 millió forint támogatást kíván adni a Telex.hu-nak.

A vezérigazgató az interjúban kijelentette, hogy Zdeněk Bakala jelenleg leginkább a filantrópiára fókuszál, az ő tulajdonában áll az Economia nevű kiadóvállalat, de arra nem is üzleti vállalkozásként, hanem közszolgálatként tekint.

„Ez a hozzáállás tőlünk is azt követeli meg, hogy független és minőségi tartalmakat állítsunk elő. A filantrópiában is ez Bakala egyik prioritása: támogatni a független újságírást. Időről időre beszéltünk is arról vele, hogy mit tudna tenni, milyen lehetőségek vannak arra, hogy más, kisebb és független projekteket támogasson Csehországban vagy akár más országokban.”

Egy interjú adta az ötletet a Telex 200 ezer eurós támogatásához

A cégvezető megerősítette, hogy a Telex.hu mint támogatott médium úgy merült fel, hogy Munk Veronika, az Index volt főszerkesztő-helyettese, a Telex főszerkesztője interjút adott a Bakalához tartozó Economia egyik hetilapjának, a Respektnek. A vezérigazgató azt mondta, hirtelen ötlet volt az egész, hogy támogassák az induló új magyar lapot. Arra, hogy Magyarországon a filantrópia terhelt szóvá vált a magyar közbeszédben a Soros-kampányok miatt, és hogy a kormánysajtó máris a cseh Sorosként emlegeti Bakalát, azt mondta:

„mindenki, akinek akár egy minimális rálátása is van a cseh médiapiacra, erre csak annyit mond, hogy nonszensz. Mi is, meg a cseh médiapiac is ismerjük már Zdeněk Bakalát és azt, hogy mit csinál. Innentől az, hogy mit gondol a magyar kormánypárti média, már bocsánat, de nekünk nem számít. Nem is nagyon kommentálnánk ezt bővebben.”

Zdenek Bakala
Zdenek Bakala
Fotó: YouTube

A magyar médiaszabadságról

Arra, hogy tényleg van-e miért aggódni a szólásszabadság kapcsán, hiszen végül is a Telex is el tudott indulni, tehát lehetőségük volt újságot indítani, a vezérigazgató azt mondta:

„A magyar helyzettel kapcsolatos értékelésünk nem valamiféle felületes, saját percepció, hanem egy olyan állapot, amelyre már számos független szakmai szervezet és az Európai Bizottság is rámutatott már. Persze valamennyire mi is rálátunk a magyar piacra, és azt azért látjuk, hogy keményebb dió, mint a cseh. Bárkinek nehéz tartósan jó minőségű újságot csinálnia, de ha hirtelen ötven magyar újságíró úgy dönt, hogy egy új platformot szeretne létrehozni, akkor pénz nélkül nehezen fog menni. Ezért döntöttünk úgy, hogy támogatni szeretnénk őket. Nem tudom, hogy Magyarországon így van-e, de Csehországban a szabadság és demokrácia támogatásának a független újságírás a kulcsa. Így amikor az újságíróinkat megkérdeztük arról, hogy mit szólnának, ha támogatnánk a Telexet, ők örömmel álltak be az ötlet mögé: értik azt, milyen nehéz helyzetben is vannak a telexesek.”

Még nem fizettek

Arra, hogy átutalták-e már a 200 ezer eurót a Telexnek, Zuzana Řezníčkova azt mondta, egyelőre még nem, de annak előkészítése zajlik, mivel a Telex számára egyelőre az oldal elindítása volt a prioritás, és mivel a közösségi finanszírozási kampányuk nagyon sikeres volt, nincsenek is egyelőre pénzügyi nyomás alatt. „A labda viszont az ő térfelükön pattog, egyelőre arra várunk, hogy a Telex létrehozza azt az új jogi személyt, amelynek majd a támogatást átutaljuk.” (Egyelőre a Telex.hu a Van Másik Kft. tulajdonában áll, amelynek Kárpáti Márton, az Index volt főszerkesztő-helyettese az ügyvezetője és tulajdonosa, de Kárpáti a Media1.hu-nak azt nyilatkozta, a cégstruktúrán a későbbiekben változtatnának: átállnának a Zrt. társasági formára, és a távlati tervekben az is szerepel, hogy az új cégben részesedést kapjanak némi hűségidő letelt után a telexes lapkészítők.)

Arra, hogy mi a szándékuk a pénzzel, ezért semmit sem kérnek-e, azt mondta, csak filantrópiáról van szó, nincs idejük beszállni a magyar médiapiacba.

„Az Economiánál dolgozó újságíróink számára a legfontosabb érték, hogy tudják: teljesen függetlenül dolgozhatnak és gyárthatnak minőségi anyagokat. Jelenleg mi is nagy átalakuláson megyünk keresztül, olyan kiadó vagyunk, amely hagyományosan a papíralapú újságokra fókuszált. De nemcsak a koronavírus, hanem az olvasói preferenciák változása miatt nekünk is változnunk kell, és amit lehet, átvinnünk az online térbe. Ez olyan munka, ami mellett nincs időnk arra, hogy a magyar piacra is beszálljunk.”

Függetlenségi tanács az Economiánál

Arra a felvetésre, hogy egyes cseh politikusok ezzel nem értenének egyet, hiszen Miloš Zeman elnök például a beiktatási beszédében is keményen kritizálta a Bakala tulajdonában álló médiumokat, hiszen Zeman arról beszélt, hogy azok az újságírók, akik a Bakala által megkeresett pénzen kapnak fizetést „nem érdemlik meg a tiszteletünket” és „nem érdemes őket komolyan venni”, a vezérigazgató azt mondta, nem kívánja kommentálni az elnök szavait, mert nehéz a beszédeit kommentálni az elmúlt hónapokból és évekből, úgyhogy „legyen elég annyi, hogy tudom, hogy nem rajong értünk.”

Ami viszont az újságíróik függetlenségét illeti, a vezérigazgató kijelentette: egy éve felállítottak egy belső függetlenségi tanácsot, ami egy olyan intézmény a cégen belül, amely teljesen független a tulajdonostól és a vezetéstől, és komoly, részben külföldi újságírók és médiaszakértők vezetik.

„Ha bármely olvasónak kétségei lennének egy anyag függetlenségével, vagy azzal kapcsolatban, hogy arra a tulajdonosnak valamilyen ráhatása lett volna, akkor kérheti a tanácsot, hogy vizsgálja ki a bejelentést. Olyan garanciák ezek, amelyek mindenki számára biztosítják, hogy függetlenül, szabadon és profin működünk.”

A fizetőkapukról

Az interjúban szóba került, hogy öt évvel ezelőtt az Economia volt az első cseh kiadóvállalat, amelyik fizetőkapukat indított. „Kellemes meglepetés, hogy ma már mind a négy nagy cseh médiacég indított részben előfizetéses szolgáltatásokat. A trend elindult, a piac növekszik, és ez csak jó nekünk: egyre tanultabbak az olvasók, és már ők is elfogadják, hogy ha minőségi, hozzáadott értékkel bíró tartalmat akarnak olvasni, azért fizetniük kell. A koronavírusnak is vannak pozitív hatásai a médiára: egyre többen fizetnek elő újságokra az online térben. De nem tudjuk, hogy Magyarországon merre halad a helyzet” – jelentette ki Zuzana Řezníčkova az Azonnali.hu-nak.

Az előfizetéses tartalomról azt is mondta,a közelmúltig a bevételek legnagyobb része hirdetésekből származott a médiában, de a bevételek többségének is a tartalomból kellene származnia.

A modellváltásban a legjobb, hogy az előfizetésekből megjelent egy új bevételi forrás, ami mögött az olvasók állnak. Akik készek fizetni, nem kérnek mást, mint hogy minőségi tartalmakat olvashassanak más platformokon, például papír helyett a tabletjükön és a telefonjukon is.

Zuzana Řezníčkova vezérigazgató kijelentette továbbá: a nyomtatott újságok nem fognak eltűnni, csak sokkal drágábbak lesznek, mivel továbbra is lesznek, akik számára a papíralapú újság értéket jelent.

Még nem nézte meg a Telexet

A beszélgetés végén a vezérigazgató kijelentette, hogy a Telex október 2-i elindulása óta még nem nézte meg a lapot, egyrészt nyelvi akadályok miatt, másrészt azért, mert ők csak adományozók, a céljuk a támogatás, de, hogy innentől mit csinálnak, már csak rajtuk múlik, arra a kérdésre pedig, hogy a támogatásuk segítene-e abban, hogy ők minőségi és független tartalmakat állítsanak elő, igennek feleltek.

Mások is mehetnek-e támogatásért?

Arra, hogy ha a Telex példája alapján egy másik magyar médium kopogtatna a cseh üzletembernél pénzügyi támogatásért kormányzati vagy politikai nyomásra hivatkozva, nekik is segítenének-e, a vezérigazgató nem konkrét választ adott:

Igent sem mondhatok, meg nemet sem. Tőlünk, és a belső párbeszédünktől függ. A Telex esetében úgy döntöttünk, hogy ők megfelelő alany arra, hogy támogassuk őket. Ha valami hasonló kerül az asztalunkra, figyelmen kívül nem hagyjuk, de ezen kívül jóslásokba nem bocsátkoznék.

A vezérigazgató végül azt üzente az Azonnali.hu-n keresztül a magyar újságíróknak:  maradjanak erősek, higgyék el, hogy van értelme és van értéke.

„Tudjuk, hogy nem könnyű minőségi és független tartalmat gyártani, de lehetséges. Sok ember, köztük mi is, figyelünk és szurkolok, és ha kell, készek vagyunk segíteni.”

Kárpáti Márton, a Telex alapítója lesz a Media1 mai, hétfő esti egyik vendége! Rajta kívül vendégünk lesz Pataki Gábor, a Klubrádió főszerkesztője, és egy pártelnök is, aki hetekre beépült az Indexbe mint újságíró.

További hírek találhatók a Media1-en!

Borító: A Telex indulása 2020. október 2-án. Kockás ingben Kárpáti Márton, a Van Másik Kft. ügyvezető-tulajdonosa, mellette balra a főszerkesztő, Munk Veronika. Fotó: Facebook / Facebook
Szóljon hozzá!