Telenor székház

Döntött az NMHH és a Telenor jogvitájáról az Európai Unió Bírósága – Így reagált a szolgáltató a hírre

Az Európai Unió Bírósága iránymutató döntést hozott az uniós, nyílt internetre vonatkozó szabályok értelmezéséről, és a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság jogértelmezését osztotta. A Telenor a hírre reagálva közölte: a döntés nem érinti az ügyfeleit.
Share on facebook
Share on twitter
Share on tumblr
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on skype
Share on email

Nem felel meg a hálózatsemlegességi előírásoknak, ha a szolgáltatók bizonyos alkalmazások és szolgáltatások használatához korlátlan adatkeretet biztosítanak, és ezek elérését korlátozás nélkül biztosítják akkor is, ha a többi internetes tartalom a díjcsomagban foglalt adatkeret kimerülése miatt már nem, vagy csak lassítva érhető el – számol be a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) az Európai Unió Bíróságának előzetes döntéshozatali eljárásban hozott határozatának tartalmának lényegéről.

Az NMHH szerint az uniós bíróság döntése a nyílt internet és a hálózatsemlegesség védelmében az ő igazukat támasztotta alá.

A Telenort elmarasztaló NMHH-s határozatokból lett a pereskedés

A Fővárosi Törvényszék azután fordult az EU legfőbb bírói fórumához, hogy a Telenor Magyarország Zrt. két, 2017-ben született, a távközlési szolgáltatót elmarasztaló NMHH-s döntéssel szemben bírósági felülvizsgálatot kezdeményezett.

Az NMHH közölte: üdvözli az Európai Unió Bíróságának előzetes döntéshozatali eljárásban hozott határozatát, és biztos abban, hogy ennek alapján a Fővárosi Törvényszék előtt is hamarosan lezárulhatnak a Telenor által kezdeményezett eljárások.

A hírközlési hatóság úgy véli, az uniós bíróság döntése hosszú távon abból a szempontból is fontos, hogy a magyar bíróságnak – és a többi tagállam bíróságainak is – más, tartalmilag hasonló ügyekben is az EU-s határozat alapján kell majd döntenie. Ezért a most született döntés várhatóan hosszabb időre meghatározza majd mind a szolgáltatók, mind a hatóságok jogértelmezését.

Nullás díjszabással adta a Telenor egyes szolgáltatásait

Az ügy előzménye, hogy az NMHH 2017-ben kötelezte a Telenort az egyes internetes forgalmak közötti megkülönböztetés megszüntetésére, mivel a szolgáltató a MyChat és MyMusic kiegészítő adatcsomagjaiban – a hatóság szerint – az uniós rendelettel ellentétesen, tisztán kereskedelmi alapon különböztette meg a csomagban szereplő és az azon kívüli csevegő, zenei és közösségi alkalmazásokat.

A csomagok feltételei szerint a kiemelt alkalmazások használatához kötődő adatforgalmat a szolgáltató nem vonta le az előfizető általános adatforgalmi keretéből (nullás díjszabás) és az alkalmazások korlátozás és lassítás nélkül elérhetők maradtak akkor is, ha az előfizető adatkerete az adott számlázási ciklusban már elfogyott, és ezért a többi internetes tartalmat már egyáltalán nem, vagy csak lassítva tudta elérni.

A Telenor egyik bázisállomása a Balatonnál
A Telenor egyik bázisállomása a Balatonnál. Fotó: Telenor sajtószoba

A cég a hatóság döntései ellen két keresetet indított a Fővárosi Törvényszéken, amely aztán előzetes döntéshozatalért fordult az EU-s bírósághoz a vonatkozó jogszabályok értelmezését kérve.

A végfelhasználók jogai csorbulnak

Az uniós bíróság szerint egyrészt a végfelhasználók jogainak korlátozását jelenthetik az olyan csomagok, ahol kombinálják a „nullás díjszabást” és azokat az intézkedéseket, amelyek az egyéb szolgáltatások és alkalmazások forgalmát blokkolják vagy lassítják. Ez ugyanis a kiemelt alkalmazások és szolgáltatások használatát fokozza, míg a többi alkalmazás használatát csökkenti, ellehetetleníti. A nyílt internetre vonatkozó szabályok a végfelhasználók védelme körében a fogyasztókon túl a tartalomszolgáltatókat is védik – így például a közösségi és zenei oldalak üzemeltetőit vagy a különféle alkalmazások fejlesztőit is.

Másrészt az uniós bíróság szerint egyértelműen sérti a forgalommal kapcsolatos, egyenlő és hátrányos megkülönböztetéstől mentes bánásmód általános kötelezettségét az a gyakorlat, hogy egyes alkalmazások – objektív jogi kötelezettség vagy műszaki ok nélkül, pusztán kereskedelmi megfontolásból – korlátozás és lassítás nélkül elérhetők maradnak akkor is, ha az előfizető adatkerete az adott számlázási ciklusban már kimerült, és ezért a többi internetes tartalmat már egyáltalán nem, vagy csak lassítva tudta elérni.

Így reagált a Telenor Magyarország

A Telenor Magyarország a hírre reagálva a Media1-hez eljuttatott közleményében azt írja: megismerte és sajnálattal veszi tudomásul az Európai Bíróság döntését. „Mindemellett vállalatunk továbbra is elkötelezett aziránt, hogy internetszolgáltatóként az ügyfelek valódi igényének megfelelő szolgáltatásokat nyújthasson.”

A Telenor szerint a konkrét üggyel kapcsolatban fontos tudni, hogy a Telenor Magyarország már közel két éve megfelel az NMHH azon döntéseiben foglalt kötelezettségeknek, amelyek kapcsán – az NMHH határozatokkal szemben indult bírósági felülvizsgálat során – az Európai Bíróság a jelen döntését meghozta. Ennek megfelelően, az érintett csomagokban (MyChat és MyMusic) a Telenor az internet szolgáltatás elérhető sebessége kapcsán nem különbözteti meg az online zenei és üzenetküldő szolgáltatásokat az egyéb típusú adatforgalmaktól. Így az Európai Bíróság mostani döntése után a Telenor előfizetői nem fognak változást tapasztalni – hangsúlyozza a mobiloperátor.

További hírek találhatók a Media1-en! RSS-hírfolyamunkra itt, Facebook-oldalunkra itt tud feliratkozni.

Borító: A Telenor főhadiszállása Törökbálinton. Fotó: Telenor sajtószoba

Szóljon hozzá!