Index.hu tüntetés, 2020.07.24.

Német lap: Magyarország kezdőlapja az Orbán-kormány áldozata lett

A magyar médiapiac sajátos helyzetéhez német cégeknek is közük van – hívja fel a figyelmet a Tagesspiegel.
Share on facebook
Share on twitter
Share on tumblr
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on skype
Share on email

Az Index körüli földindulásszerű változások apropóján írt cikket a magyar média és a sajtószabadság helyzetéről a német Tagesspiegel. A cikk szerint Magyarországon a

„jobboldali populistákat nem érdekli a sajtószabadság, az Európai Unió pedig semmit nem tesz ez ellen.”

A lap felveti, hogy a jelenlegi magyar médiahelyzet kialakításában német cégek neve is felbukkant.

„Az Index-szel Magyarország kezdőlapja az Orbán-kormány áldozata lett” című cikkben felelevenítik, hogy Dull Szabolcs főszerkesztő elbocsátását a szerkesztőség nyílt nyomásgyakorlásként értékelte. A hírportálért, illetve a sajtószabadságért szervezett budapesti demonstráción több ezren vettek részt.

Mint írják: az elmúlt évtizedekben az Index informatív és szórakoztató, ugyanakkor kritikus hírportálként funkcionált. 

Ha valaki azt mondta: olvastam ezt az Indexben, akkor ez azt jelentette, hogy az információ megbízható, nem kormánypropaganda

– fogalmaznak, hozzátéve: az Index nem csak ellenzéki, hanem a Fidesz-szavazókat is elérte.

Torz reklámpiac

A Tagesspiegelnek Polyák Gábor, a Mérték Médiaelemző Műhely vezetője nyilatkozott. Szerinte a németek számára a magyar médiahelyzet a legkönnyebben úgy érthető meg, „mintha az AfD végrehajtaná a médiapolitikai programját.”

Tíz éve élünk így – mondta a Pécsi Egyetem professzora, aki úgy látja: Magyarországon a független sajtóval, illetve a független sajtóról ugyanúgy kommunikálnak, ahogyan azt a populisták teszik Trumptól az AfD-ig (Alternative für Deutschland, szélsőjobboldali párt).

Dull Szabolcs
Dull Szabolcs, az Index egykori főszerkesztője Fotó: Huszti István

A cikkben bemutatják, hogy a magyar reklámpiac rendkívül torz, mivel az állami reklámköltések körülbelül 80 százaléka a kormányközeli sajtóhoz kerül. Polyák Gábor szerint ez az „őrült módon torz piac” ellehetetleníti a versenyt. Ráadásul a független médiumok mozgástere korlátozott:

A Fidesz politikusaival kapcsolatos kérdésekre évek óta nem válaszolnak, és ezeknek a médiumoknak az újságírói nem mozoghatnak a parlamentben

– fogalmazott Polyák Gábor.

Az EU tétlenül néz

A lap felidézte, hogy a Mérték Médiaelemző Műhely két panaszt is benyújtott Európai Bizottsághoz, mivel azt állítják:

nyilvánvalóan megsérti az uniós jogot, ha a kormány állami forrásokat használ fel az „állami média, valamint a Fideszhez kapcsolódó magán média finanszírozására”.

Ennek ellenére az Európai Bizottság nem tesz semmit – mondta Polyák. Ugyanakkor a Fidesz képviselői továbbra is ülnek CDU kollégáikkal az Európai Néppárt képviselőcsoportjában az Európai Parlamentben.

A lap megfogalmazása szerint német cégek is „összefonódtak az eseményekkel”. A Telekom és az Axel Springer például eladták magyar leányvállalataikat  Fidesz-közeli vállalkozóknak: előbbi az Origót, utóbbi a megyei lapokat.

Polyák Gábor szerint pedig ezzel a német cégek tisztában voltak. 

További hírek találhatók a Media1-en! RSS-csatornánkra ITT lehet feliratkozni. A Media1 Facebook-oldala ITT található.

Kiemelt kép: Index.hu tüntetés, 2020.07.24. Fotó: Bődey János és Huszti Távozó indexesek, Facebook

Szóljon hozzá!