fbpx
Újságos Budapesten

Kormányzati segítséget kér a magyar sajtó a koronavírus miatt

Többek között bértámogatást, terjesztési segítséget és állami hirdetéseket szeretnének a magyarországi médiavállalatok. Többeknek legfeljebb három hónapra elegendő a tartaléka.
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: tumblr
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: whatsapp
Megosztás itt: skype
Megosztás itt: email

A koronavírus kapcsán nagyszabású kutatást készített a Magyarországon működő médiavállalatok helyzetéről a Magyar Lapkiadók Egyesülete (MLE). A felmérés keretében 15 tagvállalat (jellemzően a print szektorban is érdekelt nagy médiavállalatok) és 133, az egyesületen kívüli, jellemzően néhány termékes, kisebb kiadó válaszolt.

A Kreatívhoz eljuttatott és itt letölthető kutatás főbb megállapításai:

  • a tagvállalatok 60 százaléka készül kiadványok megjelenésének összevonására vagy szüneteltetésére és elbocsátásokra
    a járvány lecsengését követően a többség minimum 6 hónap után, de átlagosan inkább 10-11 hónap alatt látja azt, hogy vállalata / vállalkozása elérheti a járvány előtti időszak árbevételi szintjét. A tagok harmada, a nem tagok negyede úgy látja, hogy ez 1 évnél is hosszabb időbe telik majd.
  • az MLE-tagok 74 százalékának legfeljebb 3 hónapra elég a tartaléka, a nem tagvállalatoknál 65 százalék az arány (de ötödüknek mindössze egy havi tartaléka van)
  • a következő félév kilátásaira az erős pesszimizmus jellemző, a válaszolók kétharmada szerint nagymértékben rontja a vírushelyzet a kilátásokat, az árusbevételek jelentős csökkenésével 59%, a hirdetési bevételek jelentős csökkenésével 48% számol.

Az MLE ezért a következő javaslatcsomaggal fordult a kormányhoz:

  • Átmeneti adócsökkentés: az adómentesítés kiterjesztése az ekhós médiamunkásokra, a járulékfizetés további 6 havi szüneteltetése
  • Az előfizetéses terjesztés támogatása: a terjesztési díjak 80 százalékos átvállalása egy éven át, amely támogatást a kiadók az előfizetői ajánlatokba építhetnek.
  • Az árus lapterjesztés támogatása: az újságeladásból származó bevétel egy évig ne számítson a társaságiadó-alapba, és a nemzeti dohányboltok árulhassanak ismét újságokat.
  • Állami támogatás a bérfizetéshez: „Az osztrák minta alapján javasoljuk a munkabérek teljes összegének, vagy legalább munkavállalónként a garantált bérminimum összegének megfelelő állami támogatást a médiavállalatok részére, a következő 3 hónapra.”
  • A hirdetési piac élénkítése:  „A gazdasági kormányzat vásároljon hirdetési felület csomagokat, amelyeket a hazai, magyar vállalkozások, hirdetők megsegítésére használhat […] auditált olvasottsági vagy példányszám adatokkal rendelkező médiatermékekben. […] Ezt a mechanizmust javasoljuk 2021-es esztendő végéig működtetni, a hirdetési igényeknek és a gazdaság beindulásának függvényében.”
  • Utalványok: Lehessen SZÉP-kártyával és kultúrautalvánnyal is lapot, előfizetést vásárolni.
  • Kiesett hirdetési bevételek: „A gazdaság visszaépülésének esetleges lassabb bekövetkezésének esetén javasoljuk, hogy a hazai írott sajtót képviselő tartalomszolgáltatók esetében a válságot megelőző időszak (2019. IV. negyedév – 2020 I. negyedév) alatt keletkezett hirdetési bevételek 80%-ára egészítse ki az aktuális időszak hirdetési bevételeit állami támogatás formájában, auditált médiatermékek esetében, 6 hónapon keresztül.”

A Kreatív által közölt MLE-s szakértői anyag azzal zárul, hogy még egyszer hangsúlyozzák, hogy

„ a gazdaság motorjának újraindításához elengedhetetlen lesz az írott sajtó, a kommunikációs iparág a gazdaság motorja, emellett az iparág jelentős munkavállalói réteget tart el, így jelentős mértékben járulhat hozzá a magyar gazdaság újbóli növekedéséhez”.

A lapkiadók nem először fordulnak segítségért a kormányhoz. Korábban az MLE azt kérte, hogy a kormány terjessze ki az adómentességet az ekhós újságírókra is.

Borító: Újságos Budapesten, még a járvány előtt. Fotó: Ladányi András / Media1
Szóljon hozzá!