Az NMHH egyik irodájának bejárata. Fotó: Ladányi András / Media1utcai

Erre fókuszál idén az NMHH

Elkészült és közzétették a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság 2020-as felügyeleti tervét, amiből kiderül, milyen területeken készülnek ellenőrzésekre.
Share on facebook
Share on twitter
Share on tumblr
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on skype
Share on email

Az NMHH idén is folyamatosan ellenőrzi, hogy az elektronikus hírközlési és a postai szolgáltatók működésükben és gyakorlatukban megfelelnek-e a hatályos jogszabályoknak.

A hatóság éves felügyeleti tervében azokat a vizsgálati területeket határozza meg, amelyeket az előző évek tapasztalatai, a piaci változások és a hatósághoz érkező panaszok nyomán az NMHH kiemelten fog vizsgálni. Az NMHH ma egy sajtóanyagban számolt be a nemrég közzétett 2020-as felügyeleti tervéről és a tavalyi hatósági vizsgálatok tanulságairól.

Kiemelt figyelem az uniós roamingrendeleten

A hatóság idén kiemelt figyelmet szentel annak, hogy a mobilszolgáltatók betartják-e az uniós roamingrendelet díjazásra vonatkozó szabályait, vagyis egy-egy utazás alkalmával tájékoztatják-e az előfizetőket az ezzel kapcsolatos szabályokról, és biztosítják-e számukra azokat az eszközöket, amelyek megvédik őket egy váratlanul magas számlától – ilyen például az sms-értesítés.

Facebook mobil
fotó: Sara Kurfeß, Unsplash

Ellenőrzésre számíthatnak az engedély nélküli postai szolgáltatók

A postai szolgáltatások piacán a tisztességes verseny fenntartása érdekében a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság idén is figyelmet fordít arra, hogy felderítse a hatóság engedélye vagy bejelentés nélkül postai szolgáltatást nyújtó cégeket.

A hatóság azt is ellenőrzi, hogy a különböző postai közvetítők – amelyek például egy-egy cég küldeményeit összegyűjtik és feladják, vagy a postáról kiszállítják a nekik érkezett küldeményeket – végeznek-e postai szolgáltatást, ezt ugyanis már csak a jogszabályi feltételek teljesítésével végezhetik.

Határozott idejű előfizetői szerződések ellenőrzése

A hírközlési szolgáltatóknak csak készülékvásárláskor, az előfizetők kérése alapján lehet kétéves határozott idejű előfizetői szerződést kötniük, egyéb esetekben a határozott idő maximum egy év lehet.

Az NMHH ennek betartását is ellenőrzi mind a szolgáltatók általános szerződési feltételeiben (ÁSZF), mind a követett gyakorlatban.

A mobiltelefonos, mobilinternetes és a műholdas, valamint a digitális földfelszíni televíziós szerződéskötéseknél az előfizetőnek lehetősége van 14 napon belül felmondani szerződést, ha a szolgáltatás nem megfelelően működik ott, ahol használnák. A hatóság itt is az ÁSZF-eket és a szolgáltatói gyakorlatot fogja vizsgálni.

Kötbérszabályok és vezetékes telefonok

Nemcsak az idei, de a 2019-es felügyeleti tervben is szerepelt – aminek eredményeként tavaly több bírságot is kiszabott az NMHH – annak vizsgálata, hogy a szolgáltatók helyhez kötött szolgáltatásai kapcsán a lakossági ÁSZF-jeikben a jogszabályok szerint szerepeltetik-e a szolgáltatáslétesítési, -áthelyezési, -átírási, korlátozásmegszüntetési folyamatokat, és megfelelően alkalmazzák-e a kapcsolódó kötbérszabályokat.

A hatóság – akárcsak tavaly – 2020-ban is hangsúlyozottan fogja ellenőrizni, hogy a vezetékestelefon-szolgáltatásokra a szolgáltatók az adott földrajzi helyszínnek megfelelő telefonszámokat adnak-e ki, illetve ellenőrzi, hogy a szolgáltatók a kijelölési engedélyeket, illetve az azok alapján kijelölt számmezőket nem engedik-e át más szolgáltatóknak, egyéb szereplőknek.

Erre azért van szükség, mert egyes külföldi cégek lehetővé teszik, hogy ügyfeleik magyarországi vezetékes telefonszámokon legyenek hívhatók anélkül, hogy jelen lennének Magyarországon. Ez a gyakorlat az NMHH szerint – amellett, hogy a számhasználati szabályokba ütközik – a szolgáltatók egymás közötti elszámolását is eltorzítja, mivel más díjakat számláznak egymásnak a belföldi és a külföldről érkező hívások után.

Játéktankot és laptoptöltőt is betiltott az NMHH

Visszatérő feladata a hatóságnak az elektronikus hírközlő berendezések ellenőrzése is.

Tavaly 44 rádióberendezés-típus forgalmazását ellenőrizte, amelyből 29 esetben problémák merültek fel a megfelelőségi nyilatkozatokkal és/vagy az azt igazoló műszaki dokumentációval.

Az NMHH emellett 34 berendezésnél vizsgálta az elektromágneses összeférhetőségre vonatkozó szabályok betartását, itt két esetben tárt fel problémát. Az érintett gyártók, forgalmazók felhívást kaptak a hiányosságok javítására, aki ezt nem tette meg, ott a berendezés forgalmazását, importját a hatóság megtiltotta – a játéktanktól a laptoptöltőig szóródó teljes lista az NMHH honlapján olvasható.

Ha a gyártók nem tartják be a műszaki előírásokat, a rádiós frekvenciákat használó eszközök egy háztartáson belül, illetve tágabb környezetben is zavarhatják egymást – hangsúlyozta az NMHH.

Hétből hét szolgáltatónál gond volt

Fontos piacfelügyeleti vizsgálati eredmény tavalyról, hogy az ellenőrzött távközlési szolgáltatók zöme betartotta az EU-s országokba indított nemzetközi hívások maximált árával kapcsolatos előírásokat: senki nem kért többet a hívásokért a megengedettnél, az árak pedig csupán egy esetben szerepeltek hibásan az ÁSZF-ben. Az NMHH még az ellenőrzés előtt intenzív tájékoztató kampányban 168 szolgáltató figyelmét hívta fel közvetlenül az új előírásra.

A szolgáltatáskorlátozás gyakorlatát vizsgálva ugyanakkor a hét ellenőrzött szolgáltató közül szinte mindegyiknél felmerült valamilyen jogsértés gyanúja, legtöbbször az, hogy nem tudták igazolni, az előfizetőket határidőben értesítették a korlátozásról. Emiatt az NMHH idén mindegyik szolgáltatóval szemben hatósági eljárást indít.

Az NMHH a korábbi évekhez hasonlóan ellenőrizte, hogy a szolgáltatók betartják-e a hálózatsemlegességre vonatkozó szabályokat. A hatóság tavaly nem talált olyan szolgáltatót, amely tartalmakat blokkolt, szűrt vagy lassított volna. Kissé árnyalja a képet, hogy terven kívül eljárva viszont talált ilyen gyakorlatot a hatóság – a Telekom Korlátlan Net/Net Korlátlan csomagjait –, ez ellen fel is lépett és a jogsértések megszüntetésére kötelezte a szolgáltatót.

Borító: A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság egyik irodájának bejárata Budapesten. Fotó: Ladányi András / Media1

Szóljon hozzá!