internet

Vegyes a magyar internetes sebesség megítélése

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság kutatása szerint tavaly a legtöbb gond a vezetékes internettel volt, és a magyar felhasználók a netes telefonálásra panaszkodtak leginkább. Az NMHH szerint különösen sok problémát észlelnek a DIGI ügyfelei. Érdekesség, hogy a fiatalok a legelégedetlenebbek a net sebességével.
Share on facebook
Share on twitter
Share on tumblr
Share on linkedin

Közleményben számolt be pénteken a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) arról, milyen sebességet tapasztalnak a hazai internetezők, és mire vonatkozik a magyarok legtöbb panasza. Az NMHH az adatokat abból az apropóból tette közzé, hogy négyéves lett az NMHH szélessávú szolgáltatásokat összehasonlító portálja, a Szélessáv.net, amely az elmúlt egy évben 211 kihelyezett mérőeszközzel több mint 1,3 millió mérést végzett el. A hatóság ehhez kapcsolódóan egy felmérést készített.

Ez alapján 2018-ban az internetezők leginkább az otthoni internetes telefonálásra panaszkodtak (ebből fakadt az elégedetlen hangok 58 százaléka). Ezt a videotelefonálásra (56%) és az online filmnézésre (52%) vonatkozó elégedetlenség követte.

A szélessávú szolgáltatásokat valós időben és a szolgáltatóktól független mérésekkel összehasonlító honlapot 2015. augusztus 19-én indította el a hatóság, a beérkező adatok alapján pedig viszonylag jól felrajzolható az ország szélessáv-ellátottsága.

Négy év alatt az ingyenesen igényelhető felhasználói mérőeszközön 9,2 millió mérést, a weboldalon keresztül a regisztrált vagy anonim fogyasztók 750 ezer szoftveres, míg az NMHH mérőautói körülbelül négymillió mérést végeztek. A rendszeren fejlesztéseket is végeztek: tavaly óta a szoftveres mérőrendszer a le- és feltöltési sebességen és késleltetésen túl a késleltetés ingadozását (jitter) és a csomagvesztést (packet loss) is méri, az idén bevezetett új otthoni mérődobozok pedig már a gigabites sebességmérő tartományban is ellenőrzik az értékeket.

Összevetve a szolgáltatók, a technológiák és a csomagok számát a mérőhelyek számával és eloszlásával a mérési eredmények ugyan nem tekinthetők reprezentatívnak, de óvatos általános megállapításokat le lehet vonni belőlük.

Betartják-e ígéretüket a szolgáltatók?

Az adatok alapján az NMHH közlése szerint minden letöltési sebességtartományban „markáns javulás figyelhető meg 2017-hez és 2018-hoz képest”.

A 0–100 Mbit/s tartományokban a kínált letöltési sebesség 70 százalékát a mérési pontokon elvégzett mérések nagy részében el lehetett érni, de még 80 százaléknál is magas a megfelelési arány.

100 Mbit/s felett már kevésbé tudják valóban biztosítani a szolgáltatók a kínált letöltési sebességeket, viszont az ilyen hozzáférések száma és aránya mind a mintában, mind országosan jelentősen alacsonyabb, és ilyen magas érték vizsgálatakor a felhasználó számára sem feltétlenül érzékelhető, ha ennél alacsonyabb a sebesség.

A 2018. május 1. és 2019. április 30. közötti időszakra vonatkozó részletes eredményeket a hatóság hálózatsemlegességi jelentése részletezi.

Nagyon magas a vezetékes internettel elégedetlenkedők aránya

Mindezzel összhangban van, hogy az NMHH több éve tartó kutatási sorozata a háztartásokban rendre magas elégedettségi szintet mér az otthoni vezetékes internet sebességével kapcsolatban – 80-85 százalékot –, a legfrissebb – 2018. őszi – elemzés pedig 85 százalékot mutatott ki. A netes problémát észlelők leginkább az otthoni vezetékes internetes telefonálásra (58%), a videotelefonálásra (56%) és az online filmnézésre panaszkodtak (52%).

A zenehallgatás és klipnézés az otthoni vezetékes interneten kevesebb gondot okozott, de itt is viszonylag sokan számoltak be (38%) akadozó, torz, rossz minőségű hangról. Gyakori, visszatérő problémákról azonban csak a használók kevesebb mint 10 százaléka nyilatkozott.

Az összes minőségi kifogást együttesen nézve az otthon vezetékes internetet használók fele tapasztalt ilyen jellegű kellemetlenséget a felmérést megelőző egy évben.

A legfőbb problémák a magyar internetes infrastruktúrával
A legfőbb problémák a magyar internetes infrastruktúrával

A fiatalok és a DIGI-sek sok gondot tapasztalnak

Az internetsebességgel kapcsolatos fogyasztói élményt vagy esetleges konkrétan jelzett elégedetlenséget leginkább az internetező életkora és minden ehhez kapcsolódó jellemző – például a gazdasági aktivitása – befolyásolja; a használt internetes technológia vagy a fogyasztók lakhelye erre egyáltalán nem volt hatással.

A problémákat legnagyobb arányban, 67 százalékban a 30 éven aluliak jelezték.

A legelégedetlenebbek közé tartoznak még a magas jövedelmű (63%) és vagyoni helyzetű fogyasztók (58%), a tanulók és az inaktív felnőttek (72%), a legfeljebb nyolc osztályt végzettek (57%), a profi (60%) vagy átlag feletti ügyességű internetezők (59%), valamint azok, akik négy vagy több eszközzel egyszerre wifiző háztartásokban élnek (60%), a telefonon (is) filmet néző internethasználók (83%), valamint a DIGI ügyfelei (57%).

A legtöbb ember wifizik

A kutatásban résztvevők közül az otthoni vezetékes internetet használók közül csak minden nyolcadik ember mondta, hogy nem szokott wifizni, és ahol wifiznek, ott sok esetben (43%) három vagy több készülék is csatlakozik ugyanahhoz a jelhez.

Összességében az otthoni vezetékes internetet használók túlnyomó része, 71 százaléka már legalább olyan gyakran wifizik otthon, mint ahányszor a kábellel összedugott számítógépet használja, sőt 45 százalékuk már leginkább a wifit használja. Ez azért is érdekes, mert a wifi némiképp lassíthatja a vezetékes interneten nyújtott sebességet.

Borító: Pexels.com

Szóljon hozzá!

Ez is érdekelheti

A Media1 legfrissebb hírei

Kövessen minket!

Iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!