Az MTVA székháza Budapesten

94 millióért kutatja a közmédia a médiafogyasztási trendeket

A megbízást elnyerő cégek között kormányközeli szereplők is felbukkannak, a telefonos kutatás során határon túli magyarokat is fel fognak hívni kérdéseikkel.
Share on facebook
Share on twitter
Share on tumblr
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on skype
Share on email

A Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA) épp most zárt le egy olyan közbeszerzést, amivel „közszolgálati médiaszolgáltatók tartalomszolgáltatását támogató médiafogyasztás-kutatásokat” rendelt meg kevés híján 94 millió forintért – írja a G7.

A tendert még tavaly augusztusban hirdette meg az állami médiavállalat, és már az akkor közzétett dokumentumból látszott, hogy az MTVA viszonylag sok mindenre kiterjedő kutatássorozatban gondolkodik. A kiírás szerint a nyertesnek végeznie kell:

  • nagymintás országos kérdőíves kutatást több ezer emberen, hogy megismerjék a népesség informálódási és médiahasználati szokásait,
  • telefonos adatfelvétellel lebonyolított közvélemény-kutatást, legalább ezerfős, országos reprezentatív mintán,
  • határon túli médiafogyasztási szokásokra vonatkozó kutatást,
  • lakossági online médiahasználati szokásokra vonatkozó kutatást,
  • fókuszcsoportos kutatást a műsorokkal kapcsolatos összetett nézői/hallgatói vélemények megismerése érdekében,
  • zenei ízléstesztet legalább 300 embert megkérdezve,
  • telefonos adatfelvételen alapuló zenei tesztet és a
  • rádiók imázsát felmérő kutatást is.

Kormányközeli cégek végzik a munkát alvállalkozóként

A munkát a 12 hónapos keretszerződésre egyedüliként jelentkező Társadalomkutató Kft. nyerte el.

(A kft. neve előkerült a tavalyi botrányos, közvélemény-kutatásnak álcázott propaganda-telefonhívások során is, de ehhez állítólag valójában nem volt közük. Nagyjából 2018 közepétől kezdtek el rendszeresen hívogatni embereket az Amygdala közvélemény-kutatóra hivatkozva, hogy aztán ellenzéki politikusokat lejárató, sugalmazó kérdésekkel bombázzák őket. A botrány tavaly nyári kirobbanását követően a telefonálók már nem az Amygdala, hanem egy bizonyos Társadalomkutató Intézet alkalmazottjaként mutatkoztak be. Valójában egyik szervezet sem létezik ebben a formában, és a névhasonlóság ellenére utóbbinak sincs semmi köze a Társadalomkutató Kft.-hez, legalábbis a cég vezetője tavaly az Indexnek ezt állította.)

A Társadalomkutató Kft. alvállalkozók bevonásával dolgozik majd. A partnerek közül az egyik a médiafogyasztási kutatásokra vonatkozó referenciát szállító Observer,

míg a másik az eszközöket és berendezéseket is biztosító Kutatópont Kft. Mindkét cég a Nézőpont-csoporthoz tartozik, amely annak fényében nem meglepő, hogy a Társadalomkutató vezetője, Fekete-Somodi Ágnes is a kormányközeli kutatócsoportnak dolgozott korábban, sőt mostani cége egy időben a Kutatópont leányvállalata volt.

Van mit tanulnia a közmédiának a médiafogyasztási szokásokról

A Magyar Hang írta meg nemrégiben, hogy a legutóbbi nézettségi adatok alapján a közmédia nagyszabású, a Duna TV-n látható zenés tehetségkutató-műsora, a Dal 2020 nézettsége jelentősen bezuhant az idei évre.

A lap szerint a zenés tehetségkutató nézettsége mostanra annyira alacsony, hogy a kereskedelmileg fontos korosztályban, a 18-49 évesek között a legutóbbi műsor már be sem fért a hét legnézettebb száz televíziós produkciója közé.

A teljes lakosság körében (4+) már valamivel jobban teljesítettek, 211.510 ember kapcsolt rájuk, amely az épp akkor tévéző hazai nézők öt százalékát jelentette. Ezzel a 93. helyet sikerült elcsípniük a hét legnézettebb száz műsora között a teljes lakosságban.

A Dal nézettsége 2012-2020
A Dal nézettsége 2012-2020. Forrás: Köztévé Blog

A Dal 2020 rossz eredményeinek ahhoz is köze lehet, hogy a közmédia felbontotta az Eurovíziós Dalfesztivállal kötött szerződést, és Magyarország nem vesz részt a versenyen, amelynek eddig a Dal jelentette a hazai válogatóját. A közmédia korábban azt állította, jó lépés volt szakítani az Eurovízióval.

További tévés hírek találhatók a Media1-en, ahol épp a minap számoltunk be arról, hogy a Médiatanács nem indít eljárást a köztévé elhíresült Karácsony-interjújával összefüggésben, azt is megírtuk, mire hivatkozva döntött így a grémium.

Borító: Az MTVA székháza Budapesten. Fotó: Ladányi András / Media1
Szóljon hozzá!

A Media1 legfrissebb hírei

Kövessen minket!

Iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!