Az MTVA székháza Budapesten

94 millióért kutatja a közmédia a médiafogyasztási trendeket

A megbízást elnyerő cégek között kormányközeli szereplők is felbukkannak, a telefonos kutatás során határon túli magyarokat is fel fognak hívni kérdéseikkel.
Share on facebook
Share on twitter
Share on tumblr
Share on linkedin

A Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA) épp most zárt le egy olyan közbeszerzést, amivel „közszolgálati médiaszolgáltatók tartalomszolgáltatását támogató médiafogyasztás-kutatásokat” rendelt meg kevés híján 94 millió forintért – írja a G7.

A tendert még tavaly augusztusban hirdette meg az állami médiavállalat, és már az akkor közzétett dokumentumból látszott, hogy az MTVA viszonylag sok mindenre kiterjedő kutatássorozatban gondolkodik. A kiírás szerint a nyertesnek végeznie kell:

  • nagymintás országos kérdőíves kutatást több ezer emberen, hogy megismerjék a népesség informálódási és médiahasználati szokásait,
  • telefonos adatfelvétellel lebonyolított közvélemény-kutatást, legalább ezerfős, országos reprezentatív mintán,
  • határon túli médiafogyasztási szokásokra vonatkozó kutatást,
  • lakossági online médiahasználati szokásokra vonatkozó kutatást,
  • fókuszcsoportos kutatást a műsorokkal kapcsolatos összetett nézői/hallgatói vélemények megismerése érdekében,
  • zenei ízléstesztet legalább 300 embert megkérdezve,
  • telefonos adatfelvételen alapuló zenei tesztet és a
  • rádiók imázsát felmérő kutatást is.

Kormányközeli cégek végzik a munkát alvállalkozóként

A munkát a 12 hónapos keretszerződésre egyedüliként jelentkező Társadalomkutató Kft. nyerte el.

(A kft. neve előkerült a tavalyi botrányos, közvélemény-kutatásnak álcázott propaganda-telefonhívások során is, de ehhez állítólag valójában nem volt közük. Nagyjából 2018 közepétől kezdtek el rendszeresen hívogatni embereket az Amygdala közvélemény-kutatóra hivatkozva, hogy aztán ellenzéki politikusokat lejárató, sugalmazó kérdésekkel bombázzák őket. A botrány tavaly nyári kirobbanását követően a telefonálók már nem az Amygdala, hanem egy bizonyos Társadalomkutató Intézet alkalmazottjaként mutatkoztak be. Valójában egyik szervezet sem létezik ebben a formában, és a névhasonlóság ellenére utóbbinak sincs semmi köze a Társadalomkutató Kft.-hez, legalábbis a cég vezetője tavaly az Indexnek ezt állította.)

A Társadalomkutató Kft. alvállalkozók bevonásával dolgozik majd. A partnerek közül az egyik a médiafogyasztási kutatásokra vonatkozó referenciát szállító Observer,

míg a másik az eszközöket és berendezéseket is biztosító Kutatópont Kft. Mindkét cég a Nézőpont-csoporthoz tartozik, amely annak fényében nem meglepő, hogy a Társadalomkutató vezetője, Fekete-Somodi Ágnes is a kormányközeli kutatócsoportnak dolgozott korábban, sőt mostani cége egy időben a Kutatópont leányvállalata volt.

Van mit tanulnia a közmédiának a médiafogyasztási szokásokról

A Magyar Hang írta meg nemrégiben, hogy a legutóbbi nézettségi adatok alapján a közmédia nagyszabású, a Duna TV-n látható zenés tehetségkutató-műsora, a Dal 2020 nézettsége jelentősen bezuhant az idei évre.

A lap szerint a zenés tehetségkutató nézettsége mostanra annyira alacsony, hogy a kereskedelmileg fontos korosztályban, a 18-49 évesek között a legutóbbi műsor már be sem fért a hét legnézettebb száz televíziós produkciója közé.

A teljes lakosság körében (4+) már valamivel jobban teljesítettek, 211.510 ember kapcsolt rájuk, amely az épp akkor tévéző hazai nézők öt százalékát jelentette. Ezzel a 93. helyet sikerült elcsípniük a hét legnézettebb száz műsora között a teljes lakosságban.

A Dal nézettsége 2012-2020
A Dal nézettsége 2012-2020. Forrás: Köztévé Blog

A Dal 2020 rossz eredményeinek ahhoz is köze lehet, hogy a közmédia felbontotta az Eurovíziós Dalfesztivállal kötött szerződést, és Magyarország nem vesz részt a versenyen, amelynek eddig a Dal jelentette a hazai válogatóját. A közmédia korábban azt állította, jó lépés volt szakítani az Eurovízióval.

További tévés hírek találhatók a Media1-en, ahol épp a minap számoltunk be arról, hogy a Médiatanács nem indít eljárást a köztévé elhíresült Karácsony-interjújával összefüggésben, azt is megírtuk, mire hivatkozva döntött így a grémium.

Borító: Az MTVA székháza Budapesten. Fotó: Ladányi András / Media1

Szóljon hozzá!

Ez is érdekelheti

Az RTL Klub Álarcos énekes című showja

Hiába győzött az RTL Klub Álarcos énekese, a TV2 lett a vasárnap este nyertese

Az RTL Klub álarcos showja nézettebb volt ugyan, mint a TV2-n újként bemutatkozó, hasonló jellegű Nicsak, ki vagyok? A rejtélyek színpada, de az RTL Klub mégsem tudta megnyerni az egész estés nézettségi versenyt, mert bejött a TV2 stratégiája, hogy az ő showja jóval hosszabb. Az RTL a heti főműsoridős csatornaátlagot tekintve is alulmaradt.

Orbán Viktor miniszterelnök évértékelője 2020. február 16-án a Várkert Bazárban

A Magyar Hang idén sem lehetett ott Orbán Viktor évértékelőjén, a 24.hu küzdelem árán – továbbra sincs transzparencia a Miniszterelnökségen

A miniszterelnök stábja az Orbáninfóhoz hasonlóan a vasárnapi miniszterelnöki évértékelőről is távol tartotta volna a 24.hu stábját, de aztán jött két, a portál szempontjából kedvező fordulat. A Magyar Hang nem volt ennyire szerencsés. Az ügy ismét rávilágít arra, hogy a Miniszterelnökség továbbra sem híve a transzparenciának és a kormány akár vezető médiumokat is kész akadályozni a munkában.