A Nielsen Közönségméréstől származó mérési adatok alapján 2019 harmadik negyedévében a teljes lakosság naponta átlagosan 4 óra 18 percet töltött a tévékészülékek előtt, ami 2 perccel kevesebb volt mint egy évvel korábban.
Míg a 18 év alattiak és a 18-49 évesek napi átlagos tévénézési ideje 5-5 perccel csökkent, addig az 50 feletti korosztályban egy fő naponta átlagosan 2 perccel többet tévézett mint 2018 azonos időszakában.
A napi átlagos tévénézési idő életkor szerint meglehetősen nagy eltéréseket mutat: 2019 harmadik negyedében a 15 és 29 év közöttiek tévéztek a legkevesebbet – átlagosan 2 óra 12 percet, míg a legintenzívebb tévénézők, a 60 év felettiek átlagosan 6 óra 34 percet töltötték el a képernyők előtt.
Iskolázottság szempontjából az általános trendeknek megfelelően a diplomások tévéztek kevesebbet az átlagosnál.
A nemek tekintetében most is a nőké volt a főszerep, hisz a nők napi átlagos, tévénézésre fordított ideje 4 óra 39 perc volt, ami 45 perccel több volt mint a férfiaké.
Lassan nő a műsorvisszanéző funkció népszerűsége
Az időeltolásos tévénézésre (Time-shifted Viewing, TSV) alkalmas készülékek, eszközök egyre inkább elterjednek és a TVS aránya lassan nő, de jellemzően még mindig a sugárzással egyidejűleg szeretünk tévézni.
A TSV aránya a 18-49 éves korosztályban volt a legmagasabb: az átlagos napi tévénézési idejükhöz 2,1 százalékot tett hozzá.
A 4-17 éves fiatalok a tévénézésre fordított idejük 1,8 százalékát töltötték késleltetett – a sugárzással nem egyidejű – tévés tartalom fogyasztásával. Az 50 év felettieknél a TSV 1,3 százalék volt, ami stabilnak mondható a korábban mért adatokhoz képest.
A tévé mint közösségi élmény
Idén áprilistól a Nielsen elérhetővé teszi a panelháztartásokhoz érkező és ott regisztráltan tévét néző vendégek nézési adatait is kiegészítve ezzel a paneltagokból álló alapcélcsoportok tévénézési adatát. A harmadik negyedév adatai alapján a vendégek átlagosan 3 percet tettek hozzá a napi átlagos tévénézési időhöz.
A 4-17 éves vendégek voltak a legaktívabbak: 10 percet tettek hozzá az alap 4-17 éves célcsoport nézési idejéhez.
Milyen csatornákat nézünk?
- általános szórakoztató csatornák: tévénézési idő 49 százaléka, közel 5 millió néző és több mint 3 óra ott eltöltött idő
- sorozat csatornák (műsoridejük több mint felében sorozatokat kínáló csatorna): tévénézési idő 8,6 százalék, átlagosan 2 millió néző és átlagosan másfél óra ott eltöltött idő
- filmcsatornák: tévénézési idő 10,4 százalék, átlagosan 2,6 millió néző és átlagosan másfél óra ott eltöltött idő
- hírcsatornák: tévénézési idő 7,5 százaléka, átlagosan több mint 2 millió néző és 1 óra 18 perc ott eltöltött idő
- DVD/videó/videójáték: tévénézési idő 5,6 százaléka, amely 2018 harmadik negyedévéhez képest 4,3 százalékról növelte részesedését
Az életmód csatornák részesedése nem változott, míg a többi tematika esetében 1 százalékon belüli csökkenés volt tapasztalható, melyek közül a zenecsatornáknál volt tapasztalható a legnagyobb arányú (0,7 százalék) visszaesés.
A sugárzási időből és műsorfogyasztásból való részesedések az egyes műsortípusok esetében eltérően alakultak. A vizsgált időszakban a mozifilm műsoridőből való részesedése 10,1 százalékos volt.
A mozifilm népszerűségét tükrözi az a tény, hogy a műsorfogyasztásból jóval magasabb arányt – 14,2 százalékot képviselt, melynek több mint fele (8,4 százalék) akciófilmekből és vígjátékokból tevődött össze, és a fennmaradó részen osztozott az összes többi filmes műfaj – például romantikus, western, bűnügyi, sci-fi stb.
A „nem zenés fikció” ( egyéb fikció, animáció, irodalmi művek előadása, színházi nem zenés közvetítés, tévéfilm, tévéjáték, szappanopera, telenovella, folytatásos sorozat, dráma stb.) kategóriájába sorolt műsorok 29,3 százalékban részesedtek a sugárzási időből, amelynek kétharmadát sorozatok és szappanoperák alkották, a fennmaradó harmad pedig majdnem teljes egészében rajzfilmekből állt.
A műsorfogyasztás tekintetében a sorozatok és szappanoperák műfaja a legnépszerűbb a nézők körében: összesen 23 százalékban részesedtek a tévé előtt töltött időnkből, tehát annak csaknem minden negyedik percét rájuk fordítottuk.
A hírek, aktuálpolitika, gazdaság tematika mindössze a műsoridő 3,1 százalékát tette ki, de a tévénézési időből jóval többet, 9,5 százalékát fordították rá a nézők, ami meglehetősen stabilnak mondható, és lényegében megegyezik az akciófilmekre és vígjátékokra fordított idő mennyiségével, továbbá alig marad el a szórakoztató műsorokra fordított időtől. Ez is arról árulkodik, hogy a nézők aktívan érdeklődnek a napi aktualitások iránt, és szívesen tájékozódnak a napi eseményekről a tévén keresztül.
A kereskedelmi reklámok 14,8 százalékot szakítottak ki maguknak a teljes műsoridőből, és ugyanekkora arányban részesedtek a tévénézési időből is. Ha ehhez hozzátesszük a műsorajánlók 7,5 százalékos fogyasztási arányát, együttesen már a tévénézési idő ötödét tették ki.
Tehát tévénézés közben nagyságrendileg ugyanannyi időt töltöttünk el reklámok megtekintésével mint filmekkel vagy szórakoztató műsorokkal.
Hiába volt még több reklámfilm, kevesebb volt elért néző
A sugárzott reklámok száma évről évre dinamikusan növekszik. Az idei harmadik negyedévben naponta átlagosan 38.592 darab reklámfilm került adásba a Nielsen által szpotszinten vizsgált csatornákon, ami 5.007 darab reklámfilmmel több volt 2018 harmadik negyedévéhez képest, és 11.061 reklámfilmmel több mint 2 évvel korábban. Az egy reklámblokkon belül sugárzott reklámfilmek átlagos száma is növekedést mutatott: 2017-ben átlagosan 9,2 reklámfilm volt egy blokkban, tavaly már 10,2 darab, idén pedig 11,3-ra nőtt.
A növekedés kapcsán fontos hozzátenni, hogy a szpotszinten mért csatornák száma is változott: 2017-ben 66, 2018-ban 69, 2019-ben pedig 72 csatorna szerepelt a Nielsen reklámfilm adatbázisában.
A reklámfilmek naponta átlagosan 5 716 millió nézőt értek el legalább egyszer a 4 évnél idősebb, tévével rendelkező háztartásban élők körében, ami 192 ezerrel kevesebb mint egy évvel korábban. Az egy főre jutó napi átlagos reklámnézési idő 32 perc volt 2019 harmadik negyedévében, ami 2-2 perccel nőt az utóbbi két év azonos időszakaihoz képest. Látványosan nőtt az elért nézők által megtekintett reklámfilmek átlagos napi mennyisége is: míg 2017 harmadik negyedévében egy elért néző 106 darab reklámfilmmel találkozott egy átlagos napon, addig egy évvel később már 117 darab, idén pedig már 128 darab reklámfilmet tekintett meg.
A napi fogyasztási cikkek (FMCG termékek) hirdetési rangsorában az első és második helyre a „szénsavas üdítő”és a ,„sör” kategória került, a harmadik helyen pedig a „szeletes csokoládé” televíziós hirdetései állnak 2019 harmadik negyedéves, teljes népességre vonatkozó összes GRP alapján.
(Az FMCG termékek körébe jelen kutatásban a babaápolás, az élelmiszer, az élvezeti cikk, a háztartási cikk és a szépségápolás szektorok tartoztak.)
További tévés hírek találhatók a Media1 tv rovatában.