Törökország

Törökországban kormányközelből hátterezték a külföldi sajtóorgánumok munkatársait

Büntetőeljárást kezdeményezett egy újságírószövetség azzal a kormányközeli agytröszttel szemben, mely a napokban jelentést tett közzé a külföldi sajtóorgánumok törökországi tevékenységéről, valamint a médiamunkások múltjáról és társadalmi kapcsolatairól. Korábban a török államfő a terrorizmus kertészeiként beszélt véleményvezérekről és cikkírókról.
Share on facebook
Share on twitter
Share on tumblr
Share on linkedin

A BirGün török ellenzéki napilap internetes oldalán megjelentek alapján a Magyar Távirati Iroda (MTI) is beszámolt róla, hogy büntetőjogi panasszal élt hétfőn a török újságírók szakszervezete egy kormányközeli agytröszttel szemben, miután az a napokban jelentést tett közzé a külföldi sajtóorgánumok törökországi tevékenységéről.

A Politikai, Gazdasági és Társadalmi Kutatások Alapítványa (SETA) nevű török agytröszt „A nemzetközi médiaorgánumok törökországi meghosszabbított karjai” című, 202 oldalas tanulmányának megjegyzései alapján a külföldi sajtó helyi munkatársai az utóbbi években számos esetben kormányellenes hangvételben mutatták be az országot.

Nevek, társadalmi kapcsolataik, Twitter-bejegyzések

A jelentés meg is nevezi az újságírókat, bemutatja múltjukat, társadalmi kapcsolataikat, valamint példákat közöl Twitter-bejegyzéseik közül.

A Törökországi Újságírók Szakszervezetének (TGS) elnöke, Gökhan Durmus hétfőn az isztambuli igazságügyi palota épülete előtt azt mondta:

„Nyilvánvaló, hogy a dokumentumnak semmi köze a tudományossághoz, teljes mértékben a nemzetközi médiában dolgozó újságírók megbélyegzését célozza. A SETA a kormánykritikus beszámolókat előtérbe helyezve befolyásolni próbálta az olvasót, célpontba helyezve társainkat” – fogalmazott. Durmus hozzátette: a török média 95 százaléka a hatalmon lévő, iszlamista-konzervatív Igazság és Fejlődés Pártja (AKP) ellenőrzése alatt áll, ez a jelentés pedig azt is akadályozni igyekszik, hogy a hírek eljussanak a török emberekhez és a nagyvilágba. Egyértelmű, hogy a tanulmányt parancsra készítették – szögezte le.

A Demirören török hírügynökség jelentése alapján a TGS a SETA három alkalmazottja ellen élt panasszal „gyűlöletkeltés, illetve ellenségeskedés szítása”, valamint „személyes adatok törvénytelen beszerzése” miatt.

SETA: nyílt forrásból dolgoztunk, nem csak az ellenzéki újságírókra irányult a jelentés

A SETA állítása szerint nyílt forrásokból szerezték be az adatokat. Közleményükben hangsúlyozták: a jelentés nem kifejezetten ellenzéki újságírókra irányult. Egyúttal kiemelték, hogy miként az újságírók politikai állásfoglalása, úgy ezen állásfoglalás megállapítása is jogos. A tanulmányt megbélyegzőnek titulálni túlmutat a jó szándék határain – fogalmaztak.

A kormányközeli agytröszt listájára mások mellett olyanok is felkerültek, akik a BBC, az Independent, a Deutsche Welle, az Euronews és a Sputnik török nyelvű kiadásának dolgoznak.

Erdogan szerint a vezércikkírók és véleményvezérek a „terrorizmus kertészei”

Recep Tayyip Erdogan török államfő korábban kijelentette, hogy a terrorizmus nem magától terem: „kertészei” a vezércikkírók, véleményvezérek.

„Ezek a kertészek azok, akiket az emberek gondolkodónak tekintenek. Az újságjaikban megjelenő vezércikkeikkel öntöznek. Egy napon pedig terroristaként jelennek meg az ember előtt” – hangoztatta Erdogan elnök.

135 bebörtönzött újságíró Törökországban

A TGS legfrissebb, június végi adatai alapján 135 újságírót tartanak fogva Törökország börtöneiben. A Riporterek Határok Nélkül (RSF) sajtószabadság-indexében Törökország 180 ország között a 157. helyen áll.

sajtószabadság index, térkép, RSF, Riporterek Határok Nélkül
Törökországot pirossal szerepelteti az RSF a sajtószabadság-listáján, ezzel a nagyon problémás országok közé tartozik a a sajtószabadság tekintetében, ahol 180 országból a 150. helyen szerepelt.

(MTI)

Borító: Törökország. Fotó: Michael Parulava, Unsplash

Szóljon hozzá!

Ez is érdekelheti

Gárdony, Velencei-tó

Ezért hal le a Velencei-tónál és sokszor a Balatonnál a mobilinternet hétvégente

A most még a T-csoporthoz tartozó, a Telekom vállalati ügyfeleket kiszolgáló leányvállalata, a T-Systems írásba adta, hogy nem tud mit kezdeni vele, hogy hétvégente sokszor 0 közelébe zuhan a mobilinternet sebessége a turisztikailag kiemelten fontos Velencei-tó egyes területein. A cégnél időnként a főnökséget okolják, és azzal próbálják vigasztalni az érintetteket, hogy a Balatonnál is gondok vannak a hálózat alultervezettsége miatt.