bevásárlókocsi

Magyarországon is vége a márkahűség korszakának?

A világátlaghoz képest ugyan kétszer olyan hűek a magyar vásárlók a márkákhoz, de így is mindössze 15 százalékuk ragaszkodik egy-egy bevált márkához a Nielsen legújabb mérése szerint.
Share on facebook
Share on twitter
Share on tumblr
Share on linkedin

A magyarok mindössze 15 százaléka ragaszkodik a megszokott termékekhez, de ez így is kétszerese a 8 százalékos világátlagnak. A magyarok több mint negyede ugyanakkor nyitottabban áll a korábban nem próbált termékek/márkák vásárlásához, mint öt évvel korábban, derül ki a Nielsen piackutató 30 ezer fő bevonásával, 64 országban elvégzett idei online márkahűség-kutatásából.

A Nielsen mérése szerint a márkahűség felett lassan eljár az idő: az európai fogyasztók harmada, a magyarok több mint egyötöde szívesen próbál ki új dolgokat, sőt aktívan keresi őket az online és offline termékkínálatban. Ez az arány globálisan még magasabb, 42 százalék.

A bevált márkák ellenére is szívesen kísérletezünk

A válaszadók közel fele előszeretettel kísérletezik vásárláskor, jóllehet, vannak bevált és szeretett márkáik. A magyarok 15 százaléka ugyan nem szeret kockáztat a márka kiválasztásakor, de 100-ból 63-an hajlandók kipróbálni egy-egy újdonságot. A kontinens legkísérletezőbb népe egyébként a török, míg legkevésbé az észtek csábulnak el egy-egy új termék/márka láttán.

„A nagy gyártóknak mind nagyobb kihívás a bevált márkáktól elforduló fogyasztók tömege. Ez részben az úgynevezett Amazon-hatás, amikor a fogyasztók előtt sosem látott termékkínálat tárul fel, transzparens árakkal és fogyasztói véleményekkel. A magyar fogyasztók felét emellett a család és baráti ajánlások is befolyásolják márkaválasztáskor”

– mondta Kovács Gergely, a Nielsen ügyfélkapcsolati vezetője.

Árcsökkentéssel könnyen hűtlenné tehető a fogyasztó

A márkaváltás legfőbb indokaként a fogyasztók leginkább a jobb ár-érték arányt nevezték meg (globálisan 39 százalék) a kutatás során.

A hazai fogyasztók „márkahűtlenségét” szintén ez vezeti (34 százalék), de az árcsökkenés/akció is más márkához csalja a magyarokat (26 százalék). A praktikusabbnak ítélt, illetve kényelmi funkciókat jobban kiszolgáló termékek is márkaváltásra csábítanak (23 százalék) itthon.

Újra kell gondolni a médiahasználatot is

A Nielsen szakértői szerint a mind hűtlenebb fogyasztók megtartásáért folyó küzdelemben a gyártóknak érdemes újragondolniuk marketingstratégiájukat, ezen belül különösen a hirdetési gyakorlatot: globálisan az átlagfogyasztók egyötödét semmilyen mértékig nem befolyásolják a televíziós és rádiós reklámok, ennél még magasabb arányban hatástalanok a magazinos print hirdetések és brosúrák.

Az egyes kategóriákat nézve a magyarok leginkább kávé-tea, háztartási tisztítók, valamint sampon és hajbalzsam terén ragaszkodnak megszokott márkáikhoz, ilyenkor jellemzően egy-két bejáratott brand közül választanak. A magyarok zöme emellett, saját bevallása szerint, Magyarországon gyártott terméket vásárol leginkább, míg 30 százalékának nincs preferenciája a gyártó ország tekintetében – közölte a Nielsen.

Fotó: Markus Spiske, Unsplash

Szóljon hozzá!

Ez is érdekelheti

A Vodafone Magyarország 5G lefedettsége Budapesten

Elindult Magyarországon a kereskedelmi 5G mobilszolgáltatás

A tényleg turbó sebességű, ötödik generációs mobilinternetes szolgáltatást egyelőre Budapest egy részén elindító Vodafone Magyarország nem adott ki a történelmi pillanatban közleményt, a protokolláris bejelentés politikusokkal ugyanis csak néhány nap múlva lesz. A szolgáltatásra azonban már most rá tudnak kapcsolódni a Vodafone 5G-képes telefonokkal rendelkező ügyfelei.

A Media1 legfrissebb hírei

Kövessen minket!

Iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!