Kovács Zoltán államtitkár, kormánybiztos megnyitóbeszédet tart az 1971-es Vadászati Világkiállítás emléktárlatán

A TV2-vel talán még senki sem került úgy szembe, mint az Orbán-kormány államtitkára

Kovács Zoltán szerint az a bizonyíték a magyar médiaszabadságra és színes tartalomkínálatra, hogy az RTL Klub a piacvezető. Közben a TV2 épp fizetett cikkekben igyekszik elterjeszteni ennek ellenkezőjét. Az államtitkár bedobott mást is, reagálva az EUObserveren megjelent, a magyar médiapiacot érintő kritikákra.
Share on facebook
Share on twitter
Share on tumblr
Share on linkedin

Néhol szerkesztőségi tartalomként, néhol fizetett pr-cikkben igyekezett tudatni a TV2 Média Csoport a napokban, hogy állítása szerint májusban is piacvezető lett. Több online oldalon, például az mmonline-on megjelent pr-cikk szó szerint a dőlttel jelölt címmel jelent meg, majd az alábbi kijelentésekkel folytatódott:

„2019 májusában a TV2 Csoport ismét mindhárom vizsgált célcsoportban (4+, 18-59, 18-49 évesek) megelőzte az RTL Magyarországot. (…) Emellett a TV2 a teljes lakosság körében egész napos viszonylatban tovább tudta növelni előnyét az RTL Klubbal szemben 2,1 százalékpontra (SHR%: TV2: 11,3%, RTL Klub: 9,2%, Live adatok alapján), s így ebben a célcsoportban májusban is a legnézettebb tévécsatorna lett.”

Erre mit ír Kovács Zoltán, az Orbán-kormány nemzetközi kommunikációért és kapcsolatokért felelős államtitkára kedden az EUObservernek a Harlan Mandel által a kormányzati médianyomulásról írt cikkére válaszul?

Azt, hogy a magyarországi médiapaletta sokkalta színesebb annál, mint ahogy azt Mandel láttatni akarja, hisz „a legnézettebb televíziós csatorna például messze az RTL Klub…”

Most már csak az a kérdés, hogy a TV2 manipulál-e, amikor azt terjeszti, hogy a TV2 a piacvezető, vagy az államtitkár, amikor arról beszél, hogy azért van médiaszabadság és színes médiakínálat, mert az RTL Klub messze piacvezető.

Néhány napja egyébként Kocsis Máté (a Fidesz frakcióvezetője) is épp azzal az érvvel próbálta lesöpörni a magyarországi médiahelyzettel kapcsolatos kritikákat az Országgyűlésben, hogy itthon az RTL Klub a piacvezető.

Az egyébként szintén nem világos, hogy ha a brutális mértékű, RTL esetében először 40, majd 50 százalékos reklámadó utóbb jogellenesnek bizonyult (azt kamatostul kellett a költségvetésből visszafizetni az RTL számára), és többször átszabott reklámadóval ezek szerint nem is tudták kiűzni Magyarországról a német médiakonszernt, az miért lenne bizonyítéka annak, hogy itt egyébként média fronton minden rendben?

Pláne mivel az RTL Klub nem egy közéleti, hanem egy szórakoztató típusú kereskedelmi csatorna, vagyis nem egy hírtévé. Másrészt a CNN, a Deutsche Welle, a BBC, az Al Jazeera is jelen van problémás médiahelyzetű országokban, attól azonban még nem lesz minden rendben médiaszabadság fronton az adott országokban.

Kovács szerint Mandel = Soros

Kovács Zoltán egyébként még azzal próbálta elhitetni az EUObserver olvasóival, hogy Magyarországon amúgy rendben vannak a dolgok média fronton, hogy a témáról a véleményét kifejtő, a kormányzati médiamegszállásról író Harlan Mandel nem független, hiszen ő az amerikai Media Development Investment Fund (MDIF) vezetője, és ez a szervezet legalább 16,5 millió dollárt kapott Soros György üzletembertől. Ez az alap Magyarországon „kizárólag balliberális, erősen kormánykritikus sajtóorgánumokat támogat, és ez jogában is áll, azonban nem kellene úgy tenni, mint ha a médiafinanszírozásban érintett, politikai programmal rendelkező MDIF pártatlan, értéksemleges részvevője lenne a piacnak.”

Kovács ezután – igazodva a kormány évek óta alkalmazott megbélyegző retorikájához – beszélt a kormánykritikus médiumokról. Kovács azt írta, a szervezet által támogatott médiacégek azonos platformon vannak a Soros-féle Nyílt Társadalom Alapítvánnyal, sőt egyesek együttműködnek az információáramlás irányítása és manipulációja érdekében.

Kovács végül ezek után azt írta, hogy a magyar médiatörvény teljességgel megfelel az európai normáknak. Azt mondjuk már nem említette, hogy Magyarországon a Médiatanács hány rádiós frekvenciapályázat esetében trükközött a médiaszolgáltatási jogosultságok kiosztásakor, áthágva a médiatörvényt és magyar rádiós családok megélhetését veszélyeztetve, illetve a rádiós piac fideszes megszállását eredményezve.

Mandel: Veszélyben az európai sajtó, terjed az orbáni káros médiamodell

Az EUObserverben kormányzati médianyomulásról írt véleménycikk szerint, Európában ma már nem csak kitaláció, hogy a kritikusabb újságírók sokszor lehetetlen helyzetbe kerülnek, a médiapiacot kormányközeli kartellek és oligarchák uralják.

Mandel megemlítette, hogy 2010 után a Fidesz elkezdett egy új médiarendszert felépíteni: új Médiatanácsot nevezett ki, új médiatörvényt fogadott el,  és szóba került Mészáros Lőrinc, Orbán Viktor közeli barátja is, aki az ország egyik leggazdagabb vállalkozója lett az elmúlt években.

Mandel szerint a demokráciák kerülnek veszélybe, amikor próbálják elhallgattatni a kritikus hangokat. Szóba került a kormányközeli Közép-európai Sajtó és Média Alapítvány, a KESMA is, ami 476 médiatermék felett gyakorol kontrollt Magyarországon.

Mandelt aggasztja, hogy az Orbáni mintának több követője is lett Európában és így egyre kevesebb a független média a térségben.  Mandel néhány nem magyar példát is említett.

A szerző arra figyelmeztetett, hogy ideje lenne végre megállítani a médiafoglalást, nehogy túl késő legyen, mert a tét az európai demokrácia.

Egyébként épp most jelent meg a Reuters Institute friss éves tanulmánya, mely a magyarországi médiahelyzettel is foglalkozik, és növekvő kormányzati térnyerést emleget.

Borító: Kovács Zoltán államtitkár, kormánybiztos megnyitóbeszédet tart az 1971-es Vadászati Világkiállítás emléktárlatán. Forrás: Hazai Vadász, YouTube

Szóljon hozzá!

Ez is érdekelheti

ITBN 2019

Jön az ITBN, álhírekkel és médiás workshoppal

Az idén már 15. alkalommal megrendezendő Informatikai Biztonság Napján a budapesti Groupama Arénában több ezer érdeklődő gyűlik össze, hogy a kiberbiztonság aktuális kérdéseiről szerezzen információkat. Lesz médiás workshop is.

Steiner Kristóf, a Kristóf’s Kitchen in The Studios leendő műsorvezetője és Nimród Dagan

Steiner Kristóf YouTube-on indít műsort

Tizenegy év után vegán gasztroformátummal tér vissza műsorvezetőként Steiner Kristóf, a címe: Kristóf’s Kitchen in The Studios. A műsort azzal a céggel közösen készíti, amelyik az RTL Klub kutyás műsorát is gyártja.

A Media1 legfrissebb hírei

Kövessen minket!

Iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!