A Be Social közösségimédia-ügynökség bemutatta a Magyar Tinik a Neten című felmérését, melyben arra volt kíváncsi, hogyan alakulnak a tinédzserek online szokásai. A kutatás során összesen több mint 9 ezer, 18 év alatti fiatalt kérdeztek meg online tavaly decemberben.
Több mint 3 óra naponta
A kutatás alapján a tizenévesek több mint háromnegyede, 78 százaléka napi 3 óránál többet internetezik – a megkérdezett fiatalok közel 40 százaléka 4 óránál is többet tölt a világhálón lógva. Bár az adatok alapján elmondható, hogy a mai fiatalok életében már központi szerepet játszik a nethasználat, a digitális kommunikáció, egyelőre még tartják magukat a hagyományos szabadidős programok is az online tevékenységek mellett.
(Az ábrák kattintásra felnagyíthatók.)
A rádió egyre kevésbé részei a napjaiknak
A felmérésben az volt a tizenévesek egyik feladata, hogy jelöljék meg, mik azok az elfoglaltságok, amikre akár több mint 2 órát is fordítanak naponta, és mi az, amire szinte semennyi időt sem szánnak. A barátokkal való személyes találkozás vezeti a rangsort (78 százalék), ha arról van szó, mire fordítanak sok időt, de ott van a nyomában a közösségi média (55 százalék). A családi programok (47 százalék) és a chatcsatornák (47 százalék) pedig holtversenyben kerültek a harmadik helyre.
Beszédes ugyanakkor, hogy mik azok a dolgok, amik nem igazán részei egy átlagos tinédzser hétköznapjainak: a rádióhallgatás (65 százalék) áll az élen, a könyvolvasás (38 százalék) követi, nem sokkal lemaradva tőle a tévénézés (37 százalék) jön a sorban.
Leginkább okostelefonról neteznek
A megkérdezett tizenévesek leggyakrabban okostelefonon neteznek, asztali számítógépet csak 6 százalékuk, okosórát csak 3 százalékuk használ.
Nem túl népszerű a tinik között az e-mail
Az e-mailezés már nem a mai fiatalok eszközének számít: egyharmaduk nem igazán használ e-mailt, míg 50 százalékuk ritkán, csak hivatalos ügyekben. A kommunikáció ma már főleg a közösségi médiában, a chatcsatornákon zajlik közöttük.
Inkább szórakoztató jellegű hírekre fogékonyak
Az utóbbi években a hírfogyasztási szokások is átalakultak, ez kihat a most felnövő generációra is – a felmérés válaszadóinak csupán egyharmada mondta, hogy szívesen olvas híreket, 40 százalékukat már inkább csak a szórakoztató jellegű, sztárokkal kapcsolatos hírek érdeklik.
Sok a virtuális barát
A megkérdezett tizenévesek 71 százalékának van olyan barátja, ismerőse, akivel szinte csak virtuálisan tart kapcsolatot; közülük minden másodiknak több ilyen barátja is van. Ilyen módon az sem lehet meglepő, hogy a fiatalok nagy része, 90 százaléka kapott már üzeneteket ismeretlenektől, 43 százalékukkal ráadásul ez gyakran előfordul.
Népszerűbb körükben az Instagram a Facebooknál
A Facebook jövőjével kapcsolatban gyakran felmerül, hogy a fiatalok elhagyják a közösségi médiát, mert nem akarnak jelen lenni ott, ahol a szüleik. A felmérés válaszaiból az derül ki, hogy a magyar tinik nem menekülnek a szüleik elől: 83 százalékuk azt válaszolta, hogy neki a szülei is ott vannak ismerősei között a Facebookon.
A Facebooknak sokkal inkább amiatt kell aggódnia, hogy más platformok népszerűbbek nála a fiatalok körében. A válaszoló tizenévesek az Instagramot tették első helyre, mint leggyakrabban használt közösségi média platformot, második helyre a Messenger, harmadik helyre a YouTube került. A Facebook csak az ötödik a sorban, a Snapchat beelőzi. A TikTok és a Pinterest zárják a listát.
Az influencerek és a híres emberek világa
Ha van még terület, amihez a mai tizenévesek viszonyulása egész más, mint az idősebbeké, az az influencerek világa. A megkérdezett tinik 61 százaléka több mint 10 influencert követ az Instagramon – 28 százalékuk 30-nál is többet. Az influencereket leginkább azért kezdik el követni, mert tetszenek a képeik (78 százalék), mert jó sztorikat osztanak meg (49 százalék) és jó termékeket ajánlanak (24 százalék). Bár tizenévesekről van szó, akik még saját keresettel nem rendelkeznek, az influencermarketing máris hatalmába kerítette őket: 40 százalékukkal előfordult már, hogy azért választottak egy terméket, mert egy influencer ajánlotta. Minden ötödik tinivel többször is megesett már ez.
A fiatalokat vonzza az influencerek világa, igaz, legtöbbjük (48 százalék) tisztában van azzal, hogy ennek az életvitelnek is lehetnek árnyoldalai. Mégis a tinik csaknem egynegyede (24 százalék) szeretne influencerré válni.
Netbiztonság és a tinik
A tinédzserek megosztottak az adatvédelem és netbiztonság kérdésében: egy részük láthatóan tudatos és igyekszik megtenni különböző óvintézkedéseket, más részük viszont meglehetősen lazán kezeli a kérdést. Ezért ezek az állítások jellemzőek leginkább rájuk: nyilvánosak a profiljaik; előfordult már velük, hogy nem valós adatot adtak meg magukról; ugyanakkor egy évben egyszer-kétszer lecserélik a jelszavukat; és beállították a kétlépcsős azonosítást.
Hogy a mai tizenéveseknek nagyon is körültekintőnek kell lenniük, ha netes biztonságról van szó, azt az is bizonyítja, hogy a megkérdezettek 44 százaléka mondta azt, hogy volt már olyan érzése a közösségi médiában, hogy zaklatják. Ráadásul minden 10. válaszolóval ez többször is előfordult.
Sokaktól kértek már erotikus fotót
Kértek-e már tőled erotikus fotót chatbeszélgetésben? – így szólt az anonim felmérés egyik kérdése, amire a tinik 39 százaléka felelt igennel. Ez az arány a 14 év alattiaknál is 33 százalékos. A megkérdezettek 7 százaléka vallotta be, hogy teljesítette is a kérést. A fiúk tűnnek aktívabbnak: közülük minden 10., a lányok esetében minden 20. küldött kérésre magáról erotikus képet. Az összes megkérdezett 30 százaléka válaszolt úgy, hogy tőle ugyan még nem kértek ilyet, de hallott már hasonló esetről másoktól.
Tinik és a márkák
A neten szembejövő reklámokkal egyelőre nehezen békélnek meg a tinédzserek, 57 százalékuk véli úgy, hogy elég idegesítőek, ha lehet, olyan megoldást választanak, hogy ne találkozzanak reklámokkal. 27 százalékuk már megszokta a helyzetet, de próbál nem tudomást venni a reklámokról. 15 százalék számolt be arról, hogy már az is előfordult velük, hogy ráklikkeltek egy hirdetésre, mert megtetszett nekik.
Ha maguk dönthetnek róla a tinik, hogy látják-e egy márka aktivitásait, akkor valamivel pozitívabb a kép: a megkérdezettek 86 százaléka követ valamilyen márkát a Facebookon vagy Instagramon, a legtöbben csak egy-kettőt. Minden 5. fiatal azonban 10-nél is több márkát követ.