médiakoncentráció

Az európai médiaszabályozás (EMFA) hatása a magyar médiapiacra

Nem okozhat zavarokat a Fidesz óriásira nőtt médiabirodalma szempontjából az új uniós médiaszabályozás

Egy elemzés végigment az új EU-s médiaszabályozás (az EMFA) pontjain és megnézte, hogyan érintheti ez a fideszes propaganda működését. Ez alapján aligha van mitől tartania a Fidesznek a kormányzati propaganda gördülékeny terjesztése szempontjából. Az elemzés szerint legfeljebb egy ponton okozhatna kellemetlenséget az EMFA néven emlegetett uniós törvény szövege, de még az sem igazán valós veszély.

Vera Jourova, az Európai Bizottság alelnöke. Fotó: Aurore Martignoni © Európai Unió, 2022.

„A problémák széles skáláját látjuk Magyarországon“ – Vera Jourovát, az Európai Bizottság alelnökét kérdezte a Media1

Az Európai Bizottság (EB) 2022 szeptemberében terjesztette elő az európai médiaszabadságról szóló jogszabályt, amelynek felelőse a Bizottságon belül Vera Jourova, értékekért és átláthatóságért felelős biztos, az EB alelnöke. Az Orbán Viktorral szövetséges Andrej Babis pártjában politizáló Jourova a Media1-nek elmondta, pontosan milyen problémákat látnak Magyarországon a média területén. A 2019-ben a Time magazin által a világ 100 legbefolyásosabb embere közé választott Jourova azt állítja, az új uniós rendelettervezet megoldást jelenthet a magyarországi állampárti média kérdésére is. Az EB alelnöke azt is elárulta, hogy a témában a szakminiszterekkel folytatott első megbeszélésen csak néhány ország, köztük Magyarország adott hangot aggályainak. Szóba került Jourával az is, hogy Magyarországon egyes médiumokat nem engednek be a kormányinfókra.

Vera Jourová, az Európai Bizottság értékekért és átláthatóságért felelős alelnöke.

Jogi eszközökkel akadályozná meg az Európai Bizottság, hogy megismétlődhessen, ami a magyar médiapiaccal történt

Jön az újságírók és szerkesztőségek függetlenségét védelmezni hivatott új uniós szabályozás. Többek között a magyarországi Közép-európai Sajtó és Média Alapítánynál kialakult médiakoncentrációkhoz hasonlók ellen is fel akarnak lépni, és a közmédiumokat is korrekt működésre kényszerítenék. Az állami reklámok ügyében is nagyobb átláthatóság várható, ha az Európai Bizottság elképzelései megvalósulnak.

Gulyás János, a Magyar Reklámszövetség (MRSZ) tavaly decemberben megválasztott elnöke

A Magyar Reklámszövetség elnöke szerint nincs teendője az MRSZ-nek a HVG és a Mahir-Cityposter közötti konfliktusban

Gulyás János, az MRSZ tavaly év végén megválasztott elnöke egy interjúban azt is mondta, nem gondolja, hogy összefüggene a reklámadó 2022-ig történő felfüggesztése és az, hogy a Fidesz szeretne visszatérni az Európai Néppárt közelébe. A Magyar Reklámszövetség egyébként nagyon üdvözli a döntést, ahogy szimpatizál a médiatörvény reklámszabályozást érintő részével is.

pornó

Nem a pornó a lényeg a médiatörvény változtatása kapcsán

Polyák Gábor médiajogász, a Mérték Médiaelemző Műhely vezetője szerint a Semjén Zsolt által benyújtott törvényjavaslat alapvetően uniós irányelvet követve liberalizálja a tévés pornócsatornákat. A szakértő arról is beszélt, nem kell tartani a híradók időtartamának korlátozása miatt.

A Parlament épülete Budapesten. Fotó: Florian van Duyn, Unsplash

Átszabják a médiatörvényt: kevesebb hír, több pornó, 10+7 évre bebetonozott rádiók

Kevesebb híradós tartalommal szűkítené tovább a lakosság információhoz jutását a Fidesz-KDNP. A megváltozó médiatörvény megengedőbb lenne azzal kapcsolatban is, kinek hány rádiója lehet, tovább erősítve a médiakoncentrációt. A jövőben akár 10+7 évig is szólhat egy rádió. Enyhül a pornótartalom szabályozása, valamint változik a reklámokra és a műsorkvótákra vonatkozó szabályozás is.

Mielőtt távozna...

Kérje ingyenesen napi hírlevelünket és naponta elküldjük e-mail fiókjába a legfrissebb híreinket!

Adatvédelmi beállítások