Cikket közölt szerdán a Magyar Nemzet az állami Kossuth Rádió megújításáról, melynek kapcsán Mucsányi Marianna, a Kossuth adó csatornaigazgatója is megnyilvánult.
„Olyan tartalomfejlesztést hajthatunk csak végre a Kossuth Rádióban, amely megtartja a meglévő hallgatóinkat. A Kossuth ma is 1,3 millió embert ér el naponta, a meglévő műsorok pedig elnyerték az emberek tetszését. A Kossuth Rádió célja, hogy a hallgatóit megőrizze, illetve ha lehet, újakat szerezzen a fiatalabb korosztályból” – jelentette ki Mucsányi Marianna.
A cikk alapján az MTVA-s rádió igazgatója az aktív középkorúakat érti a fiatalabb korosztályon. Azt mondta, ők szerinte elsősorban autóban rádióznak. „Ez a Kossuth jelenlegi hallgatóira nem jellemző, többségük otthon, munkahelyen, klasszikus formában hallgatja kedvenc műsorait. A tartalomfejlesztés terén ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a délelőtti Napközben több időt ad egy-egy téma átbeszélésére, a délutáni sávot pedig igyekszünk az autósok igényeihez alakítani. Ezekben az időszakokban olyan magazinok lesznek, amelyek a hétköznapi életet segítő közéleti, kulturális, gazdasági, sporttémájú és közlekedési információkkal látják el a hallgatókat” – fejtette ki a Kossuth Rádió vezetője.
A hírek adják a Kossuth Rádió vázát
Mucsányi Marianna szavai alapján a Kossuth „finomhangolásával” szeretnének hídszerepet betölteni a különböző generációk között, ennek egyik eszköze a közös nyelv megőrzése, amely ma már nem csak a nyelvészek feladata.
„Ma még ki tudjuk használni a klasszikus rádiózásnak azt az előnyét, hogy személyes tud lenni. Azt érezheti a hallgató, hogy hozzá (is) beszélünk, hogy egy másik ember szeretne neki mondani, mesélni valamit, és nem egy automata zene- vagy egyéb tartalmat közvetítő csatorna” – hangsúlyozta Mucsányi Marianna, aki megemlítette azt is, hogy továbbra is népszerű a hírterület munkatársai által készített Jó reggelt, Magyarország! című rádióműsor.
Mucsányi Marianna a Kossuth Rádiót az interjúban egy olyan „beszélő” típusú rádióként definiálta, melynek a hírszolgálgatás adja a vázát, és melynek műsora, a Krónika olyan márkanév, amely beépült az egymást követő nemzedékek kulturális világába.
„Az a célunk a tartalomfejlesztéssel, hogy az állandóan változó médiakörnyezetben biztos pontot jelentsünk a hallgatóknak” – nyilatkozta a rádió felelőse a Magyar Nemzetnek.
Mucsányi Marianna kijelentette azt is, hogy a hétköznapi élet tele van olyan példákkal, amelyek azt mutatják, hogy a technológiai robbanás miatt a vacsoraasztal mellett is nehezen értik meg egymást az emberek. És nem azért, mert nem akarják, hanem mert más kulturális közegben mozognak. Ezzel magyarázta az Édes anyanyelvünk című sorozat megújítását, amelyik megőrizte a régi márkanevet, de szerinte a XXI. századi módon közelít a nyelvi kérdésekhez, azzal a céllal, hogy értsék egymást a különböző nemzedékek. Ez a műsor és a Kossuth Rádió magazinjai szerinte abban tudnak segíteni, hogy az „otthonosság” érzetét közvetítik, ugyanakkor magyarázatot adnak azokra a jelenségekre, amelyek a fiatalokat elkápráztatják, a középkorúakat folytonos alkalmazkodásra késztetik, az idősebbeket pedig rémisztik.
A közrádió feladata az információs zajban való eligazodás segítése
Mucsányi Marianna szólt arról is, hogy becslések szerint a XXI. században kétévente megduplázódik az adatmennyiség, vagyis túl sok az információ, méghozzá olyannyira, hogy ezeket önállóan már nem tudjuk feldolgozni. Elmondása szerint a közrádiónak az is a feladata, hogy ebben az információs zajban segítsen eligazodni, magyarázatot adjon bizonyos jelenségekre, megmutassa, hogy mi miért történik.
Ilyen műsor a családoknak szóló Vendég a háznál, amely hétköznaponként délelőtt nyújt segítséget a gyermekneveléshez, de ilyen a Marton Adrienn nevével jelzett, Az Este című műsor is, mely különleges találkozásokkal segíti egy-egy kérdés megértését.
Amikor orvos beszélget művésszel, politológus zenésszel, vízilabdázó színésszel, valami olyasmit kap a hallgató, amit egyszerre érez nagyon ismerősnek, mégis különlegesnek, azt érezheti, hogy a Kossuth a „mi rádiónk” – fogalmazott a csatornaigazgató, aki elmondta, hogy ezt az érzést igyekszik erősíteni a Szombat délelőtt és a Szombat délután címen futó két műsorsáv is, ezek a produkciók már egy éve minden hétvégén az ország más-más pontjáról jelentkeznek: Czifra Szilvia, Banner Géza, Domokos István és a rádió fiatal riporterei elmennek oda, ahol mi, magyarok élünk, megmutatják a helyi értékeket, érdekességeket, elmesélik azokat a történeteket, amelyeket mi is szívesen megosztanánk a lakóhelyünkről. Ez az ötórás műsorfolyam a Farkas Erika nevével fémjelzett, A Hely című műsor hagyományait folytatja, amely vállaltan szórakoztató formában veszi sorra Magyarország kulturális értékeit – immár tíz éve – tette hozzá Mucsányi.
A csatornaigazgató kiemelte, hogy rádiót, zenét ma már nagyon sok eszközön lehet hallgatni. – Ezt nem hagyhatjuk figyelmen kívül. Viszont ma még ki tudjuk használni a klasszikus rádiózásnak azt az előnyét, hogy személyes tud lenni. Azt érezheti a hallgató, hogy hozzá (is) beszélünk, hogy egy másik ember szeretne neki mondani, mesélni valamit, és nem egy automata zene- vagy egyéb tartalmat közvetítő csatorna – hangsúlyozta a Kossuth vezetője, aki épp emiatt bízik abban, hogy a rádió a jövőben is versenyképes médium marad.
Mucsányi Marianna három évvel ezelőtt lett a Kossuth Rádió vezetője. Mucsányi pályája korábbi szakaszában a Népszabadság rovatvezetője, majd az InfoRádió főszerkesztő-helyettese volt. A Kossuth Rádióhoz történő kinevezését megelőzően Média Műhely Kft. néven saját gyártócéget működtetett, mely a közmédia egyik nagy beszállítójává vált 2011 óta.
A mikrofonbizottság a minőség garanciája?
Egyébként a Magyar Nemzet a Kossuth Rádió finomhangolásáról szóló cikke mellett keretesben megjelent egy idézet Bordi Andrástól, a Kossuth Rádió főbemondójától, az Édes anyanyelvünk című műsor műsorvezetőjétől, aki arról beszélt, hogy szerinte minőségi garanciát jelent az, hogy egyfajta engedélyhez, a Vadász Ágnes vezette Montágh Testület engedélyéhez kötik a közrádióban a megszólalást, sőt az engedélyt időnként meg is kell újítani. Szerinte ugyanis a közmédia által közvetített tartalom mintaként szolgál a társadalom számára.
További rádiós hírek találhatók a Media1 rádió rovatában.