A Media1 repülési adatokkal, több bizonyítékkal is alátámasztott információi szerint Budapesten járt múlt hét hétfőn, október 28-án a D-BERT lajstromjelű, Dassault Falcon EX2000 típusú magánrepülőgép, amely az RTL-t tulajdonló Bertelsmann Csoporthoz tartozik. A jet október 28-án reggel körülbelül fél 10-kor landolt a ferihegyi magángépes terminálon.
Az RTL tulajdonosának jetje a repülőgép úgynevezett ADS-B jelekből származó adatai alapján Németországból, a Bertelsmann Güterslohban található központjának közelében lévő repülőtérről érkezett Ferihegyre.

Nem sokáig tartózkodott ott. A gép a tracker adatok szerint 11 óra körül már távozott is vissza Németországba. A repülőgép érkezését, majd a távozást is a légi járművek mozgását figyelő, a repülőgépek jeladói alapján működő egyik tracker weboldalon, az ADS B Exchange oldalon sikerült is megörökítenünk térképen, repülési adatokkal. Úton visszafelé még útba ejtették Letzeburg, azaz Luxemburg környékét is. Ott található az RTL Csoport, illetve a CLT-UFA.

Az RTL tulajdonosának egy másik magángépe, a D-BOOK is hazánkba látogatott idén ősszel: itt járt szeptember 16-17 és október 14-én is (reggel 8-as landolással), majd másnap, október 15-én újra Ferihegyen szállt le, akkor már Luxemburgból (ott található az RTL Csoport / CLT-UFA S.A központja). A gép október 15-én este 6 óra magasságában szállt fel és hagyta el Ferihegyet. Ezekről szintén találtunk adatokat egyes adatbázisokban és rendelkezünk róla képernyőképekkel.
Idén ősszel nagyon gyakran jönnek a Bertelsmann jetjei
A Bertelsmann magángépes flottája járt már Ferihegyen korábban máskor is: a D-BOOK repülőgépet a Planespotters.net oldalon lévő kép szerint 2023 májusában le is fotózták a budapesti kisgépes terminálnál. Az ADS-B Exchange oldal szerint a tavaly tavaszi hónapban kétszer, május 4-én és május 31-én is járt Budapesten a repülőgép-tracker adatbázisok szerint. Idén ősszel viszont feltűnően gyakorivá vált a Bertelsmann magángépek érkezése Budapestre.
Érdekes időbeli egybeesés (ami persze lehet akár véletlen is), hogy lapunk épp idén ősszel kezdte el nemzetközi érdeklődést is kiváltó tényfeltáró cikksorozatban bemutatni azokat az információkat, amelyek az RTL és az Orbán-kormány közötti kapcsolódásokkal foglalkoznak. Írtunk például a Rogán Antal kabinetfőnöke és egyik legfőbb bizalmasa, Nagy Ádám és az RTL Magyarország vezetése közötti e-mail váltásokról, vagy például a Lázár Jánossal való fontos 2015-ös találkozó előtti, a Fellegi Tamás RTL-es tanácsadó, az Orbán-kormány volt fejlesztési miniszterének az RTL vezetésének, Andreas Rudasnak küldött, kiszivárgó levelének tartalmáról. Nagy Ádám többször is e-maileket küldött az RTL-nek: Vidus Gabriella vezérigazgatónak például tegeződve küldte el a kormánypárti Nézőpont Intézet elemzését az RTL kritikus mivoltáról, máskor pedig Andreas Rudasnak (az RTL regionális igazgatójának) előre elküldte Rogán embere a reklámadótörvény módosításait, már azt megelőzően, hogy L. Simon László egyéni képviselői indítványként benyújtotta azt a parlamentnek, sőt jelezték az RTL-nek, hogy melyik verzió elfogadása várható, majd később újabb e-mail érkezett ezzel kapcsolatban.

Kérdeztünk pár kritikus dolgot, erre épp azután megjelent a Bertelsmann magángép Budapesten
Az RTL Leaks című többrészes cikksorozatunk első részét október 15-én jelentettük meg, de már a cikk előkészítési fázisában, 2024. szeptember 14-én küldtünk e-mailes kérdéseket az RTL Csoportnak és az RTL Magyarországnak egyaránt. Az első cikk azt mutatta be, hogy Guillaume de Posch, az RTL Group társ-vezérigazgatója egy hangfelvétel tanúbizonysága szerint olyan kijelentéseket tett még 2015-ben Dirk Gerkensnek, az RTL Magyarország vezérigazgatójának Andreas Rudas regionális vezető és egy másik RTL-es vezető társaságában, amelyek alapján Gerkenst a magyar kormánynak gesztust téve távolították el a médiavállalat éléről a reklámadó mértékének mérséklése érdekében. A beszélgetésben, melynek leiratából részleteket közöltünk, Posch többször Thomas Rabéra is hivatkozott. Rabe jelenleg az RTL-t tulajdonló Bertelsmann vezérigazgatója.
Érdekes egybeesés, hogy miután 2024. szeptember 14-én, egy szombati napon küldtünk e-mailes kérdéseket az RTL Csoportnak és az RTL Magyarországnak, és csatoltuk a levélhez a birtokunkba került hangfelvétel leiratából egy fájlt, hogy érthető legyen, mire vonatkozik a kérdésünk, majd rögtön az ezt követő első munkanapon, szeptember 16-án hétfőn hazánkba érkezett a D-BOOK lajstromjelű Falcon magángép. Az RTL írásos válaszát az ügyben azután aznap, tehát szeptember 16-án 17:54-kor küldték meg nekünk, míg Bertelsmann repülőgépe 18 órakor szállt fel Ferihegyről. Az időbeli egybeesés, a Bertelsmann gép érkezése persze lehetett akár véletlen is, ám a sors különös fintora, hogy amikor október 27-én újabb kérdéseket küldtünk (akkor épp a Völner-Schadl ügyből is ismert Nagy Ádám és az RTL Magyarország vezetése közötti e-mail váltásokkal összefüggésben), másnap, október 28-án ismét megérkezett az egyik Bertelsmann magánjet a magyar fővárosba.
Miért érkezik hirtelen ilyen sokszor a Bertelsmann magángépe Budapestre?
A Bertelsmann honlapján a céget a társadalmi felelősségvállalásról szóló szekcióban a klímaváltozás miatt aggódó, felelős vállalatként mutatják be (lásd például ITT és ITT) és arról írnak, hogy le kell szorítani például az üzleti célú repülőgépes utazásokat a fenntartható fejlődés, társadalmi felelősségvállalás részeként.

Ezért is érdekes, hogy ehhez képest idén ősszel milyen gyakran érkezett magángépük Budapestre. A Media1.hu természetesen megkereste a magánjeteinek budapesti látogatása ügyében a Bertelsmann Csoportot, valamint a Bertelsmann leányvállalatát, az RTL Csoportot és az RTL Magyarországot, továbbá kérdéseket küldtünk Thomas Rabénak is. Többek között azt kérdeztük:
- Mi az oka annak, hogy a Bertelsmann magánrepülői az utóbbi hetekben ilyen gyakran Budapesten jártak? Az is előfordult, hogy például októberben két nap alatt kétszer is Ferihegyen tartózkodott a repülőgép.
- Thomas Rabe, a Bertelsmann vezérigazgatója rajta volt-e valamelyik alkalommal a gépen, vagy valaki(k) az RTL Magyarország vezetőségéből vagy más alkalmazottak voltak-e a fedélzeten? Mi volt az utazások célja?
- A hirtelen gyakorivá vált repülőgépes utak összefüggtek-e esetleg az RTL Leaks cikksorozattal? Hiszen ezek az utazások közvetlenül azután történtek, hogy a Media1 kérdéseket küldött a birtokába került dokumentumokkal és egyéb információkkal kapcsolatban.

Választ kértünk arra is, igaz-e az az iparágon belül terjedő pletyka, hogy az RTL Magyarország felsővezetését sürgősen bekérették, vagy esetleg az RTL Csoporttól érkezett valaki ide az ügyekkel és azok sajtóban való kezelésével összefüggésben.
Kérdést tettünk fel azzal kapcsolatban is, hogy Thomas Rabe vezérigazgató legutóbb mikor járt Magyarországon. Feltettük azt a kérdést is, hogy mik az RTL / Bertelsmann Csoport vállalati szabályai arra vonatkozóan, hogy ki és milyen körülmények között használhat privát jetet és miért nem inkább a menetrend szerinti polgári járatokat (Lufthansa stb.) vették igénybe, ezek szerint ennyire égetően sürgős, váratlan utakról volt-e szó, hogy ez is indokolt volt.
Kérdést tettünk fel azzal kapcsolatban is, hogy tudott-e Thomas Rabe arról, ami a cikksorozatunk korábbi részében hivatkozott hangfelvételen hangzott el, hogy a magyar kormány megpróbálta befolyásolni a reklámadóval kapcsolatos egyeztetési folyamat során azt, hogy legyen magyar az M-RTL Zrt. vezérigazgatója, illetve hogy Guillaume de Posch társvezérigazgató Thomas Rabéra is hivatkozott a beszélgetés során. Megkérdeztük azt is, hogy tudott-e arról Thomas Rabe, hogy a hozzánk kiszivárgó e-mailek szerint Rogán Antal kabinetfőnöke, Nagy Ádám előre megküldte a reklámadó-rendelet módosításának tervezetét az RTL-nek, jóval előbb, hogy azt az Országgyűlésnek benyújtotta a Fidesz egyik politikusa.
Rákérdeztünk arra is, hogy tudott-e arról Rabe úr, hogy e-mail kapcsolatban állt az RTL Magyarország vezérigazgatójával, Vidus Gabriellával Rogán kabinetfőnöke, illetve tudomása volt-e arról, hogy Fellegi Tamás, az RTL tanácsadója (az Orbán-kormány volt fejlesztési minisztere) levelet küldött 2015-ben Andreas Rudasnak (az RTL Csoport Magyarországért felelős regionális vezetője volt akkoriban), hogy az RTL számára a reklámadó mérsékléséért cserébe akár elfogadható lehet változás a cég menedzsmentjében.
Thomas Rabe vezérigazgató nem, Markus Harbaum, a Bertelsmann Group vállalati kommunikációs igazgatója viszont válaszolt, azonban mindössze ennyit reagált:
„Köszönjük érdeklődését. Alapelveink szerint a Bertelsmann nem nyújt tájékoztatást a felsővezetés üzleti útjairól és időpontjairól.”
Markus Harbaum tehát nem cáfolta, hogy a gépek itt jártak, de azt nem árulta el, kik voltak a gépen.

Oliver Fahlbusch, az RTL Csoport kommunikációs igazgatója ezt írta:
„Ugyanaz a válaszunk az RTL Csoport részéről is, annyival kiegészítve, hogy a levelében szereplő további kérdéseivel kapcsolatban nem kívánunk válaszolni a korábbi közleményeinken túl.”

Az RTL Magyarország egyelőre nem reagált a kérdéseinkre –ha később megteszik, cikkünket frissítjük a válaszukkal.
Az RTL Magyarország elbukott több mint félmilliárd forintot a Szepesi és Kaszó ügyek miatt
Rogán kabinetfőnöke e-mailben instruálta az RTL vezetését (RTL Leaks, 4. rész)
Még több hír érhető el a Media1-en. Megtalálhat minket Facebookon is. Feliratkozhat napi hírlevelünkre is.