A Nielsen Közönségmérés mérőműszeres nézettségi adatait rendszeresen figyelve már jóval az év vége előtt feltűnt, hogy 2024-ben is a TV2 csatorna lesz a nyertes a nézők figyelméért folytatott küzdelemben, hiszen az év során megnyert főműsoridős esték számát tekintve már november végére is behozhatatlan előnyre tettek szert versenytársukkal, az egykoron évtizedekig piacvezető, ám már a 2023-as évet is elvesztő RTL csatornával szemben.
Most, a 2024-es év lezárultával megérkező adatokat látva viszont immáron teljesen hivatalosan kijelenthetjük: az RTL képtelen volt visszakerülni a piacvezető pozícióba, és 2023 után 2024-et is elvesztették a nézők figyelméért folytatott versenyben.
Ráadásul nem csak a nyert főműsoridős esték számát tekintetve maradt alul az RTL, de a közönségarány (SHR%) szempontjából is, és mindezt minden fontosabb korcsoportban, tehát 18-49-ben, 18-59-ben és 4+ korcsoportban is, ráadásul főműsoridőben és egész napon egyaránt.
Nézzük gyorsan a legfőbb tényadatokat, először csatorna szintjén!
TV2 vs RTL
A TV2 Csoport zászlóshajó csatornája, a TV2 főműsoridőben a teljes lakosságban (4+) 14,8, az RTL (az egykoron RTL Klub néven emlegetett lineáris csatorna) 11,0%-os átlagos közönségarányt (SHR%) ért el 2024-ben. A 18-49-es korcsoportban 2024-ben a TV2 közönségaránya 10,9, az RTL-é 10,7 százalék lett, míg a 18-59-es korcsoportban 11,8%-os közönségaránya volt a TV2-nek, míg az RTL-nek 11,5%. (A tévés nézettségmérés mikéntjéről ide kattintva tájékozódhatnak bővebben.)
Egész napot vizsgálva sem tudott erőt mutatni az RTL a TV2 ellen: teljes lakosságban (4+) a TV2-nek 11,7, az RTL-nek 6,8 százalékos közönségaránya lett, míg a 18 és 49 év közöttiek táborában a TV2 8,8, az RTL 6,7 százalékos share-t ért el. A 18-59-es korcsoportban a TV2-nek 9,4, az RTL-nek 7,2 százalékos share-t ért el a tévénézők körében.
Egyértelmű tehát a TV2 csatorna győzelme, bár mint látszik az alábbi ábrán is, korcsoportonként azért az előny mértéke eltérő.

Csatornacsaládok szintjén is vezet a TV2 Csoport
Hiába indított 4 új tévécsatornát az RTL 2023 végén, az RTL Magyarország 2024-ben sem tudott nagyobb közönségarányt elérni a csatornacsaláddal, mint a TV2 Csoport.
Teljes napot tekintve a TV2 Csoport 22,8, az RTL Magyarország 18,5 százalékos közönségarányt ért el a 18-59 évesek körében. A teljes lakosságban (4+) a TV2 Csoportnak 24,4, az RTL-portfóliónak 16,2 százalékos közönségaránya volt. A 18-49-es korcsoportban a TV2 21,9, az RTL 18,1 százalékot ért el, ahogy az alábbi, felnagyítható, a Nielsen Közönségmérés adatai tartalmazó ábrákon is látszik.
Főműsoridőben a TV2 Csoport a 18-49-es korcsoportban 22,8, az RTL Magyarország 22,5 százalékos közönségarányt ért el (SHR%), a teljes lakosságban (4+) a TV2 Csoport 25,9, az RTL 20,6 százalékos közönségarányt produkált. Az RTL Magyarország a 18-59-év közöttiekből álló korcsoport körében is vesztett: TV2 Csoport 23,7, RTL 23,1 SHR%.

TV2-vezérigazgató: Ez „grand slam”
A TV2 Csoport részéről ma, pénteken egy sajtóközleményt juttattak el a témáról. Ebben Pavel Stanchev, a médiavállalat vezérigazgatatója „grand slamnek” nevezi a nézettségi vonalon 2024-ben történteket.
„A teljes évet vizsgálva 2024-ben a TV2 és a TV2 Csoport már a második egymást követő évben nyerte meg a nézettségi versenyt az összes kiemelt célcsoportban egész nap és főműsoridőben. Teniszkifejezéssel élve ez a »grand slam«. Szeretném megköszönni a TV2 csapatának és együttműködő partnereinek a csodálatos és inspiráló munkát, ügyfeleinknek a belénk vetett bizalmat, de legfőképpen a magyar tévénézőknek, akik nélkül nem lehetnénk az elsők.”

Lesz-e személyi vagy egyéb következménye az RTL-nél az újabb elvesztett évnek?
A Media1 megkereste az RTL Magyarországot, hogy megtudakoljuk, minek tulajdonítják a második évben is kedvezőtlen nézettségi eredményeiket, illetve hogy lesz-e ennek hasonló személyi következménye, mint amikor a 2023-as rossz nézettségi adatok után, negyedszázadnyi közös munka után megváltak az egyik legfontosabb vezetőjüktől, Herman Péter Pierre drámai és szórakoztató műsorokért felelős igazgatótól, akinek a területéért azután közvetlenül Kolosi Péter programigazgató vezérigazgató-helyettes felelt
Az RTL Magyarország és az anyavállalat, az RTL Group hetek óta nem reagál a kérdéseinkre, így arra sem, hogy lesz-e személyi következménye annak, hogy 2024-ben is kikapott a magyar RTL a TV2-től, ami néhány éve még teljességgel elképzelhetelten volt.
Átalakítás alatt
A nézettséghez kapcsolódó változás, hogy az RTL 27 éves hagyományát megváltoztatva a kommunikációjában a 18-59-es korcsoport nézettségi adatait kezdi el használni az idei évtől, illetve ezt tekintik a fő célcsoportnak. Más kérdés, hogy mint cikkünk elején olvashatták, tavaly 18-49-ben és 18-59-ben is kikapott a vállalat, így egy ilyen kommunikációs változás önmagában még semmit sem old meg.

Azonban mint arról már korábban beszámoltunk, 2025-ben nagy átalakítás várható az RTL műsorstruktúrájában, így például délutánonként elkezdik az első résztől kezdődően újra leadni a Barátok közt című sorozatot, megújítják továbbá a Reggeli című műsorukat, többször is lesz híradó napközben és néhány más hasonló lépést is végrehajtanak. Néhány új tartalmat is bejelentettek.
Nehéz év
Más szempontból sem volt könnyű éve az RTL-nek. Gazdasági okokra hivatkozva 2024 nyarán elbocsátották az rtl.hu szerkesztőségét, a portált azóta az RTL csatornatámogató tartalmaival töltik a marketingigazgató felügyeletével. A cég magyarázkodni kényszerült, mivel a nagy elbocsátás épp azután történt, hogy stratégiai partnerei lettek a kormányközeli 4iG Csoportnak és a kettő között Polyák Gábor, a Mérték Médiaelemző Műhely vezetője összefüggést vélt felfedezni, de azt állította az RTL lapunknak, a tömeges elbocsátás és a 4iG partnerré válás nem fog össze egymással.
Nem sokkal később egyébként egy másik Fidesz-közeli vállalattal, az Indexet is működtető Indamediával is összefogtak, hogy együtt népszerűsítsék az Árulók című RTL-es műsort. Az RTL Leaks cikksorozatból pedig több kínos dolog is kiderült az RTL-lel kapcsolatban, így például az, hogy az RTL titkos paktumot köthetett néhány éve a magyar Fidesz-kormánnyal.
„Nem indul az adás? Köszönöm!” – mondta az RTL műsorvezetője az újabb adáshiba során (Videó!)
Az RTL Magyarország elbukott több mint félmilliárd forintot a Szepesi és Kaszó ügyek miatt
Médiahatóság: Az RTL és a TV2 műsoridejének 90 százaléka ismétlésekből áll
Nem cáfolja a Miniszterelnöki Kabinetiroda az RTL-vezér és Rogán kabinetfőnöke közti találkozókat
Rogán kabinetfőnöke e-mailben instruálta az RTL vezetését (RTL Leaks, 4. rész)
Még több hír érhető el a Media1-en. Megtalálhat minket Facebookon is. Feliratkozhat napi hírlevelünkre is.