Az RTL új székháza a Ligetben

2024-ben is alulmaradt az RTL a TV2-vel szemben a nézettségi versenyben – mutatjuk a Nielsen-adatokat

A Nielsen Közönségmérés mérőműszeres adatai alapján a néhány évvel ezelőttig hosszú időn át piacvezető RTL már a 3. őszi csúcsszezont veszítette el zsinórban és a 2. évet egymás után. Lesz-e következménye az RTL-nél az újabb elvesztett évnek? Mutatjuk a konkrét számokat.

A Nielsen Közönségmérés mérőműszeres nézettségi adatait rendszeresen figyelve már jóval az év vége előtt feltűnt, hogy 2024-ben is a TV2 csatorna lesz a nyertes a nézők figyelméért folytatott küzdelemben, hiszen az év során megnyert főműsoridős esték számát tekintve már november végére is behozhatatlan előnyre tettek szert versenytársukkal, az egykoron évtizedekig piacvezető, ám már a 2023-as évet is elvesztő RTL csatornával szemben.

Most, a 2024-es év lezárultával megérkező adatokat látva viszont immáron teljesen hivatalosan kijelenthetjük: az RTL képtelen volt visszakerülni a piacvezető pozícióba, és 2023 után 2024-et is elvesztették a nézők figyelméért folytatott versenyben.

Ráadásul nem csak a nyert főműsoridős esték számát tekintetve maradt alul az RTL, de a közönségarány (SHR%) szempontjából is, és mindezt minden fontosabb korcsoportban, tehát 18-49-ben, 18-59-ben és 4+ korcsoportban is, ráadásul főműsoridőben és egész napon egyaránt.

Nézzük gyorsan a legfőbb tényadatokat, először csatorna szintjén!

TV2 vs RTL

A TV2 Csoport zászlóshajó csatornája, a TV2 főműsoridőben a teljes lakosságban (4+) 14,8, az RTL (az egykoron RTL Klub néven emlegetett lineáris csatorna) 11,0%-os átlagos közönségarányt (SHR%) ért el 2024-ben. A 18-49-es korcsoportban 2024-ben a TV2 közönségaránya 10,9, az RTL-é 10,7 százalék lett, míg a 18-59-es korcsoportban 11,8%-os közönségaránya volt a TV2-nek, míg az RTL-nek 11,5%. (A tévés nézettségmérés mikéntjéről ide kattintva tájékozódhatnak bővebben.)

Egész napot vizsgálva sem tudott erőt mutatni az RTL a TV2 ellen: teljes lakosságban (4+) a TV2-nek 11,7, az RTL-nek 6,8 százalékos közönségaránya lett, míg a 18 és 49 év közöttiek táborában a TV2 8,8, az RTL 6,7 százalékos share-t ért el. A 18-59-es korcsoportban a TV2-nek 9,4, az RTL-nek 7,2 százalékos share-t ért el a tévénézők körében.

Egyértelmű tehát a TV2 csatorna győzelme, bár mint látszik az alábbi ábrán is, korcsoportonként azért az előny mértéke eltérő.

A TV2 és az RTL csatorna nézettsége 2024-ben a Nielsen Közönségmérés adatai alapján. A TV2 nézettsége piros színnel, az RTL-é kék színnel látható.
A TV2 és az RTL csatorna nézettsége 2024-ben a Nielsen Közönségmérés adatai alapján. A TV2 nézettsége piros színnel, az RTL közönségaránya kék színnel látható.

Csatornacsaládok szintjén is vezet a TV2 Csoport

Hiába indított 4 új tévécsatornát az RTL 2023 végén, az RTL Magyarország 2024-ben sem tudott nagyobb közönségarányt elérni a csatornacsaláddal, mint a TV2 Csoport.

Teljes napot tekintve a TV2 Csoport 22,8, az RTL Magyarország 18,5 százalékos közönségarányt ért el a 18-59 évesek körében. A teljes lakosságban (4+) a TV2 Csoportnak 24,4, az RTL-portfóliónak 16,2 százalékos közönségaránya volt. A 18-49-es korcsoportban a TV2 21,9, az RTL 18,1 százalékot ért el, ahogy az alábbi, felnagyítható, a Nielsen Közönségmérés adatai tartalmazó ábrákon is látszik.

Főműsoridőben a TV2 Csoport a 18-49-es korcsoportban 22,8, az RTL Magyarország 22,5 százalékos közönségarányt ért el (SHR%), a teljes lakosságban (4+) a TV2 Csoport 25,9, az RTL 20,6 százalékos közönségarányt produkált. Az RTL Magyarország a 18-59-év közöttiekből álló korcsoport körében is vesztett: TV2 Csoport 23,7, RTL 23,1 SHR%.

Az RTL Csoport és a TV2 nézettsége 2024-ben a Nielsen Közönségmérés adatai alapján
Az RTL Csoport és a TV2 nézettsége 2024-ben a Nielsen Közönségmérés adatai alapján

TV2-vezérigazgató: Ez „grand slam”

A TV2 Csoport részéről ma, pénteken egy sajtóközleményt juttattak el a témáról. Ebben Pavel Stanchev, a médiavállalat vezérigazgatatója „grand slamnek” nevezi a nézettségi vonalon 2024-ben történteket.

„A  teljes évet vizsgálva 2024-ben a TV2 és a TV2 Csoport már a második egymást követő évben nyerte meg a nézettségi versenyt az összes kiemelt célcsoportban egész nap és főműsoridőben. Teniszkifejezéssel élve ez a »grand slam«. Szeretném megköszönni a TV2 csapatának és együttműködő partnereinek a csodálatos és inspiráló munkát, ügyfeleinknek a belénk vetett bizalmat, de legfőképpen a magyar tévénézőknek, akik nélkül nem lehetnénk az elsők.”

Pavel Stanchev, a TV2 Csoport vezérigazgatója a Televíziós Újságírók Díja Gálán 2023.03.29-én, a közelben Fischer Gábor programigazgatóval.
Pavel Stanchev, a TV2 Csoport vezérigazgatója a Televíziós Újságírók Díja Gálán 2023.03.29-én, a közelben Fischer Gábor programigazgatóval és a televízió több más munkatársával. Fotó: Televíziós Újságírók Díja Gála / Media1-archívum

Lesz-e személyi vagy egyéb következménye az RTL-nél az újabb elvesztett évnek?

A Media1 megkereste az RTL Magyarországot, hogy megtudakoljuk, minek tulajdonítják a második évben is kedvezőtlen nézettségi eredményeiket, illetve hogy lesz-e ennek hasonló személyi következménye, mint amikor a 2023-as rossz nézettségi adatok után, negyedszázadnyi közös munka után megváltak az egyik legfontosabb vezetőjüktől, Herman Péter Pierre drámai és szórakoztató műsorokért felelős igazgatótól, akinek a területéért azután közvetlenül Kolosi Péter programigazgató vezérigazgató-helyettes felelt

Az RTL Magyarország és az anyavállalat, az RTL Group hetek óta nem reagál a kérdéseinkre, így arra sem, hogy lesz-e személyi következménye annak, hogy 2024-ben is kikapott a magyar RTL a TV2-től, ami néhány éve még teljességgel elképzelhetelten volt.

Átalakítás alatt

A nézettséghez kapcsolódó változás, hogy az RTL 27 éves hagyományát megváltoztatva a kommunikációjában a 18-59-es korcsoport nézettségi adatait kezdi el használni az idei évtől, illetve ezt tekintik a fő célcsoportnak. Más kérdés, hogy mint cikkünk elején olvashatták, tavaly 18-49-ben és 18-59-ben is kikapott a vállalat, így egy ilyen kommunikációs változás önmagában még semmit sem old meg.

RTL Sztárbox 2024.
RTL Sztárbox 2024. A bokszműsorokkal még erőt tudott mutatni az RTL nézettségi versenyben, de ez sem volt elegendő, hogy éves szinten nyerni tudjon a csatorna. Fotó: RTL sajtószoba / Media1-archívum

Azonban mint arról már korábban beszámoltunk, 2025-ben nagy átalakítás várható az RTL műsorstruktúrájában, így például délutánonként elkezdik az első résztől kezdődően újra leadni a Barátok közt című sorozatot, megújítják továbbá a Reggeli című műsorukat, többször is lesz híradó napközben és néhány más hasonló lépést is végrehajtanak. Néhány új tartalmat is bejelentettek.

Nehéz év

Más szempontból sem volt könnyű éve az RTL-nek. Gazdasági okokra hivatkozva 2024 nyarán elbocsátották az rtl.hu szerkesztőségét, a portált azóta az RTL csatornatámogató tartalmaival töltik a marketingigazgató felügyeletével. A cég magyarázkodni kényszerült, mivel a nagy elbocsátás épp azután történt, hogy stratégiai partnerei lettek a kormányközeli 4iG Csoportnak és a kettő között Polyák Gábor, a Mérték Médiaelemző Műhely vezetője összefüggést vélt felfedezni, de azt állította az RTL lapunknak, a tömeges elbocsátás és a 4iG partnerré válás nem fog össze egymással.

Nem sokkal később egyébként egy másik Fidesz-közeli vállalattal, az Indexet is működtető Indamediával is összefogtak, hogy együtt népszerűsítsék az Árulók című RTL-es műsort. Az RTL Leaks cikksorozatból pedig több kínos dolog is kiderült az RTL-lel kapcsolatban, így például az, hogy az RTL titkos paktumot köthetett néhány éve a magyar Fidesz-kormánnyal.

Bróker Marcsi, Árulók, VV, új célcsoport és változó főműsoridő – Az RTL nagy bejelentései a Big Picture konferencián

Kadarkai Endre műsoraival bővül az RTL kínálata

Visszatér a Barátok közt az RTL-en

„Nem indul az adás? Köszönöm!” – mondta az RTL műsorvezetője az újabb adáshiba során (Videó!)

Az RTL Magyarország elbukott több mint félmilliárd forintot a Szepesi és Kaszó ügyek miatt

Médiahatóság: Az RTL és a TV2 műsoridejének 90 százaléka ismétlésekből áll

Egy 14 éves fiú elleni szexuális visszaélésért elítélt férfi volt a Barátok közt és a Szeress most! egyik vezető írója – az RTL-nek egyetlen szava sincs az ügyhöz?

Vidus Gabriella vezérigazgató 100 milliós privát bizniszeihez az RTL által fizetett ügyvédi iroda munkatársát vette igénybe

Az „autoriter magyar kormánnyal kötött titkos RTL-es paktumról” írnak a külföldi lapok – több médium részleteket is közöl a sorra előkerülő bizonyítékokból

Nem cáfolja a Miniszterelnöki Kabinetiroda az RTL-vezér és Rogán kabinetfőnöke közti találkozókat

Amint megérkezett az RTL-esek magángépe, rendőri intézkedés alá vonták lapunk főszerkesztőjét a ferihegyi kisgépes terminál előtti parkolóban

Majka, az RTL műsorvezetője a 4iG-s One egyik márkanagykövete lesz – bemutatták a Vodafone-t, a DIGI-t, az Antenna Hungáriát és az Invitechet leváltó brand arculatát

Rogán kabinetfőnöke e-mailben instruálta az RTL vezetését (RTL Leaks, 4. rész)

„Lázár gátlástalan (…), demonstráld neki az RTL és a Bertelsmann Csoport erejét!” – Kínos dokumentumok szivárogtak ki az RTL háza tájáról (RTL Leaks, 2. rész)

Megszólaltattuk Kotroczó Róbertet, az RTL hírigazgatóját Ábrahám Róbert súlyos állításaival kapcsolatban

Még több hír érhető el a Media1-en. Megtalálhat minket Facebookon is. Feliratkozhat napi hírlevelünkre is.
Borító: Az RTL új székháza a Ligetben. Fotó: RTL LinkedIn

Ne maradjon le a híreinkről, iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!

Mielőtt távozna...

Kérje ingyenesen napi hírlevelünket és naponta elküldjük e-mail fiókjába a legfrissebb híreinket!

Adatvédelmi beállítások