Jókora hírverés kerekedett a Marketing&Media című magazin tavalyi rangsora körül, miután kiderült (a Media1 írta meg elsőként, és a főszerkesztő is megerősítette akkoriban), hogy ugyan az újság zsűrije a 7. helyen szerepeltette volna Balásy Gyulát, a New Land Media és a Lounge Csoport tulajdonosát a legbefolyásosabb médiavezetők toplistáján, ő a lapra nyomást gyakorolva a nyomdába adás előtt, tehát szinte az utolsó pillanatban kiszedette magát a több oldalt magába foglaló listáról.
A magazin – amely üzleti kapcsolatban is áll Balásyékkal, ugyanis ők közvetítenek a lap számára több állami hirdetést is, például egyik hirdetőjük, a médiahatóság is Balásyékon keresztül intézi a médiavásárlásokat – engedett a nyilvánvalóan sajtószabadság-ellenes, a szerkesztőségi autonómiát súlyosan megsértő nyomásgyakorlásnak. Vagyis hiába szavazta meg a zsűrijük a 7. helyre Balásyt, inkább újratördelték az akkor már kész újságot és kivették belőle a nevét, portréját oly módon, hogy a rangsorban mögötte szereplők hirtelen eggyel előrébb kerültek a befolyáslistán. Mindez azért is érdekes volt, hiszen egy évvel korábban, 2022-ben Balásy még az 5. helyen végzett.
Magyarázatot az olvasóknak az újságban nem adtak a történtekre, nem is hívták fel a figyelmet rá, hogy az ötödik helyről valaki egyik pillanatról a másikra teljesen eltűnik. Ugyanakkor Simon Krisztán, a Marketing&Media főszerkesztője is megerősítette a Media1-nek tavaly, hogy tényleg kaptak megkeresést Balásytól, majd ezután úgy döntöttek, jobb ha nem vállalnak konfliktust és akár bírósági pert is vele, így jobbnak látták kivenni őt a befolyásos médiások listájáról. Simon azt mondta a tavalyi eset után, hogy nem akartak úgy járni, mint korábban a Forbes, amelyet a Hell tulajdonosai az utcai standokról rendeltettek vissza bírósági úton, amiért szerepeltették őket a lap egyik toplistáján.
Azóta eltelt egy év, itt az újabb Marketing&Media lista, a Forbes pedig pert nyert első fokon a Hell ellen
Azóta sok minden változott. A tavalyi Marketing&Media lista óta a Forbes első fokon például pert nyert a Hell tulajdonosai ellen, vagyis az ítélet értelmében nem sértették meg a Hell Energy tulajdonosainak nevét a saját (nem médiapiaci befolyással kapcsolatos) listájuk közlésekor, tehát nem volt szükséges a listán szereplők hozzájárulása, hiszen nyilvános adatokról van szó. Ebből is arra lehet következtetni, hogy a Marketing&Media esetében Balásy sem tudna jogszerűen fellépni a lap ellen – ráadásul az M&M listája valójában egy piaci vélemény arról, hogy kinek van befolyása, ennek betiltása pedig egyértelműen a véleményszabadság korlátozása lenne, amihez bíróság aligha asszisztálhatna.
Ilyen előzmények után érthető, ha a szokottnál is nagyobb kíváncsisággal vártuk a Marketing&Media legújabb lapszámát, benne az idei toplistával, hogy megtudjuk, ezúttal szerepeltetik-e benne Balásy Gyula nevét, illetve hanyadik helyen.
A TOP10… és aki kimaradt
A lap szerdán közleményben számolt be a legbefolyásosabb médiavezetők top10-es listájáról.
E szerint a lista első helyén Vidus Gabriella, az RTL Magyarország vezérigazgatója szerepel. Második helyezett lett Vaszily Miklós, a TV2 Csoport elnöke, az Indamedia társtulajdonosa, míg a dobogó harmadik helyére Guttengéber Csaba, az Atmedia Kft. ügyvezető igazgatója került.

A lista negyedik helyére szavazta meg a zsűri Pavel Stanchevet, a TV2 Zrt. vezérigazgatóját. Ő egyébként tavaly még a 7. helyen szerepelt, miután az felszabadult azután, hogy onnan törölték Balásy Gyula nevét, tehát eredetileg a 8. hely lett volna az övé, most azonban jelentősen előretört. A lap azzal magyarázza az idei nagy változást, hogy Stanchev irányítása alatt vált piacvezetővé a TV2 Csoport. Azt pedig, hogy Vaszily előzi Stanchevet, azzal magyarázták, hogy figyelembe vették, hogy az Indamediának is társtulajdonosa. (Utóbbihoz tartozik az Index és az Economx.)
A lista következő helyezettje Gulyás János, a Wavemaker médiaügynökségi cég vezetője. Hatodik helyen végzett Varga Zoltán, a Central Médiacsoport tulajdonosa és vezérigazgatója. A Magyar Telekom vezérigazgatója, Rékasi Tibor lett a 7. helyezett. A 8. helyet szerezte meg Bíró Pál, a Google Magyarország ügyvezető igazgatója. Kilencedik lett Fischer Gábor, a TV2 programigazgatója, míg a 10. helyre Somlói Zsoltot, a Mindshare médiaügynökség ügyvezetőjét szavazták meg. Látható tehát, hogy Balásy nem került be a top10-be.

Ezek után végignéztük a magazint is, hátha a top10-en kívüli részében szerepel Balásy, de a további helyekre sem került be és nem említik Balásyt mint befolyásos médiavezetőt.
Cenzúra után öncenzúra?
Aki tehát végignézi a magazin elmúlt években megjelent lapszámait és nem követte a Media1-et, abban az a hamis látszat alakulhat ki, hogy két éve még egy 5. helyen szereplő fontos médiavezető volt Balásy, de ő időközben annyira elvesztette a befolyását, hogy a zsűri még a lista végére sem helyezi el őt. Eközben viszont épp az ellenkezője az igaz: épp befolyásától, piaci szerepétől tartva, tehát üzleti okokból nem írják le a nevét, Balásy vállalatai továbbra is meghatározóak a médiapiacon és hatalmas pénzek felett diszponál, ráadásul mint kiderült, az Euronewsnál történt tulajdonosi változás finanszírozásában is jelentős szerepe volt Balásyéknak.
Balásy országos ismertsége is nőtt, miután Magyar Péter, a Diákhitel Zrt. volt vezérigazgatója, Varga Judit volt igazságügyi miniszter exférje (azóta a Tisza Párt alelnöke) a Partizán című YouTube-os műsorban azt állította, hogy Balásy cégei túlárazottan dolgoztak az államnak, majd később a Szabad Európa leközölt olyan bizonyítékokat is, amelyek arra utalnak, hogy Balásyék az állam számára jóval drágábban dolgoznak, mint a piaci szereplőknek, illetve mint ami reális. Balásyék egyébként tagadják a túlárazást, sőt nemrég áremelést is végrehajtottak.
Nem válaszol a Marketing&Media
A Media1 szerette volna megkérdezni a Marketing&Mediát, hogy idén milyen oknál fogva hagyták ki Balásy Gyulát a befolyáslistáról, befolyásolta-e őket a befolyásos médiavezető tavalyi nyomásgyakorlása, vagy tényleg úgy ítélik-e meg szakmai alapokon, hogy a két évvel ezelőtt még 5. legbefolyásosabb helyen szereplő, majd a tavalyi évben a 7. helyre megszavazott, de onnan végül az utolsó pillanatban kihúzott médiavezető teljesen elvesztette a befolyását.
A lapnál többszöri megkereséseink ellenére nem reagáltak a kérdéseinkre.
Balásy Gyuláról és cégeiről itt olvashatnak bővebben.
Balásy Gyula cégei árat emelnek, pedig Magyar Péter szerint már eddig is túlárazva dolgoztak
Még több hír érhető el a Media1-en. Megtalálhat minket Facebookon is. Feliratkozhat napi hírlevelünkre is.
A borítókép ILLUSZTRÁCIÓ, montázs, a Marketing&Media aktuális lapszámának címlapján nem szerepel Balásy Gyula és a lapban nem említik őt mint befolyásos vezető. A borítókép elemeinek forrása: Balásy Gyula a 444.hu-val beszélget; háttér: a Marketing&Media aktuális címlapjának egy részlete