fbpx
Adathalászat (phising) elleni közös felvilágosító kampány iparági szereplők összefogásával és az ORFK szakmai támogatásával

Folytatódik az ORFK-val közös, adathalászat elleni országos felvilágosító kampány, a Media1 ezúttal is csatlakozik

Az elmúlt időszakban tovább szaporodtak az adathalász kísérletek, miközben a kiberbűnözők egyre kifinomultabb módszerekkel és egyre többféle szektorban próbálkoznak. A felhasználók védelméért október közepétől folytatódik az ORFK szakmai támogatásával és a legnagyobb iparági szereplők bevonásával megvalósuló országos figyelemfelhívó kampány, melyhez csakúgy mint korábban, a Media1 ezúttal is csatlakozott.

A koronavírus-járvány hatására felgyorsult digitális átállás következtében ugrásszerűen megnőtt az online ügyintézés és a különféle tranzakciók száma, és ez csábító vadászterületet nyitott az adathalász (phishing) kísérletekre szakosodott csaló kiberbűnözők előtt.

Rengetegen még 2022 végéhez közeledve is aránylag tapasztalatlan felhasználónak számítanak a digitális térben, emiatt pedig nehezebben is veszik észre az egyre kifinomultabb csalási kísérletek árulkodó vagy kevésbé árulkodó jeleit.

A jelenség ráadásul immár nemcsak elsősorban a webshopokat és az online apróhirdetési oldalakat érinti: az elmúlt egy év során a legnagyobb banki, IT és telekommunikációs szereplők mellett az energiaszolgáltatói / közműszolgáltatói szektorban is sok esetben tapasztaltak különböző élethelyzetek alapján testre szabott adathalász kísérleteket.

A mindennapos ügyviteleink mind nagyobb része zajlik digitális csatornákon keresztül, az adatvédelem kérdése így több millió embert érint – a hét minden napján.

Oláh-Paulon László rendőr alezredes, az ORFK bűnmegelőzési osztály megbízott vezetője kiemelte:

„A bűncselekmények elkövetői valós károkat okoznak a virtuális térben. Lassan egy évre tekint vissza az együttműködés a felelős e-kereskedelmi vállalatokkal, amely során az adathalász kísérletek megelőzése érdekében közösen lépünk fel. Minden fórumot, felületet és lehetőséget meg kell ragadni, hogy újra és újra elmondjuk, mit tehetünk annak érdekében, hogy ne váljon áldozattá a gyanútlan vásárló. Azonban nem elég csupán ismételni az üzenetet, az újabb elkövetési módszerekre is fel kell hívni a figyelmet! Ma egy olyan új módszert kívántunk bemutatni, ami a vevők mellett az eladókat is megcélozza. Azért veszünk részt ebben a kampányban, hogy minél többen vásároljanak tudatosan online és résen legyenek, ha adathalász csalókkal kerülnek szembe”.

Takács Borbála, a Jófogás és Használtautó.hu portálokat üzemeltető Adevinta Hungary marketingigazgatója elmondta:

„Felelős e-kereskedelmi vállalatként közös ügyünknek tartjuk a magyar felhasználók edukálását, ezért is hívtuk életre tavaly ősszel a nagyszabású iparági kezdeményezést. A kiberbűnözők a Jófogás méretére való tekintettel természetesen a mi felhasználóink érzékeny személyes adatait is megpróbálták kicsalni. A figyelemfelhívó kampány mellett az érintetteket és potenciális jövőbeni érintetteket a belső folyamataink és rendszereink állandó optimalizálása mellett ügyfélszolgálatunkkal, a chatfunkció folyamatos szűrésével és hírlevelekkel is segítjük. A hatóságokkal való szoros együttműködésünk keretein belül pedig szolgáltatóként mindent megteszünk, hogy a jogszabályi környezet is naprakészen alkalmazkodhasson az újfajta bűntípushoz”.

Az adathalászat elleni kampány egyik korábbi plakátja Budapesten.
Az adathalászat elleni kampány egyik korábbi plakátja Budapesten.

A leggyakoribb jel, hogy adathalász csalásról van szó

Az adathalászati csalás leggyakoribb jelei az alábbiak lehetnek:

  • Sürgető üzenetek: az adathalászok általában rendkívül sürgősnek állítják be az általuk kitalált ügyet.
  • Gyanús feladó: például egy betűeltérés a valós névtől. Továbbá egyre gyakoribb, hogy valós vállalatok és futárcégek logóit is felhasználják az üzenetekben.
  • Hibák: az adathalász e-mailekben, illetve üzenetekben mostanra az elütési, helyesírási és a nyelvtani hibák helyett inkább a magyartalan megfogalmazások lettek az elterjedtebbek.
  • Váratlan levél: a levél olyan előzményekre hivatkozik, amelyek emlékeink szerint nem történtek meg, vagy a feladótól nem szoktunk ilyen jellegű megkeresést kapni.
  • Bizalmas információk kérése: például felhasználónevet, jelszót, bankkártya- vagy ügyféladatot kérnek az üzenetben, amelyek megadása a jogszabályok szerint csak megfelelő biztonsági körülmények között történhet. Itt általában márkanevet felhasználó, megtévesztő linket szoktak használni a csalók.
  • Visszautasíthatatlan ajánlat: az üzenet túl szép ahhoz, hogy igaz legyen.

Az országos figyelemfelhívó kampány október végéig zajlik. A legfontosabb, felhasználóknak megfogalmazott edukációs üzenetekkel közterületi plakátokon (Budapesten és főbb nagyvárosokban), az ORFK közösségimédia-felületein, valamint a kezdeményezéshez csatlakozó vállalatok weboldalain, közösségimédia-felületein és hírleveleiben lehet majd találkozni.

Az őszi kampányhoz az alábbi vállalatok és szervezetek csatlakoztak:

  • Adevinta Hungary
  • Alveola Kft.
  • Árukereső.hu (Online Comparison Shopping Kft.)
  • DIMSZ
  • Euronics (Vöröskő Kft.)
  • Extreme Digital-eMAG Kft.
  • Foxpost Zrt.
  • Growww Digital Kft.
  • Kallaidesign.com
  • Media1 Digitális Média Kft.
  • Pepita.hu Zrt.
  • Repjegy.hu
Az ORFK és az iparág összefogásával a következő napokban sok helyen megjelenő figyelemfelhívó plakát
Az ORFK és az iparág összefogásával a következő napokban sok helyen megjelenő figyelemfelhívó plakát

Ha feliratkozik a Media1 Telegram-csatornájára, sosem marad le a híreinkről!

További híreket talál a Media1-en! Csatlakozhat hozzánk a Facebookon és a Twitteren, valamint feliratkozhat a hírlevelünkre is!

Szóljon hozzá!

Értesüljön azonnal a legfontosabb médiás hírekről!

Lájkolja Facebook oldalunkat!


Kérje ingyenesen napi hírlevelünket!

Adatvédelmi beállítások