fbpx
Online rendelés, vásárlás, e-kereskedelem.

Kijött a hazai webáruházak forgalmi toplistája

A GKID (korábbi nevén GKI Digital) 2022-ben már a hetedik alkalommal publikálta a Magyarországon működő, legnagyobb forgalmú online kereskedők rangsorát.

Meghaladta a bruttó 520 milliárd forintot 2021-ben a magyar piacon működő, helyi operációval is rendelkező 15 legnagyobb e-kereskedő együttes forgalma – tudatta a csütörtöki, a Media1-hez is eljuttatott közleményében a GKID.

A top15 kereskedő forgalom tekintetében már a teljes online kiskereskedelmi piac 43 százalékát képviseli, ami két százalékpontos emelkedés a tavalyi mezőny piaci súlyához képest.

A magyar online kiskereskedelmi piac – leginkább a pandémia hatására történt – koncentrálódását jelzi, hogy a top10 forgalmi súlya is tovább erősödött, 36-ról 39 százalékra.

Top15: élen az eMAG-Extreme Digital

A 2021-es online forgalmi adatok alapján Magyarország legnagyobb e-kereskedője ezúttal is az eMAG-Extreme Digital lett. A piacvezető vállalat súlyát jelzi, hogy saját piactere, az eMAG Marketplace önmagában is a negyedik legnagyobb forgalmú szereplő lenne a listán, ha különálló vállalkozásként rangsorolták volna.

Mint arról a Media1 is beszámolt, az Extreme Digital május 2-án olvadt bele az eMAG oldalba.

A dobogó második fokára – története során először, egy helyet javítva – a cseh Alza került, melyet a Media Markt online áruháza követett. Idén ismét az ötödik helyre került a Telekom; a vállalat egyben az ország legnagyobb online mobil és tablet értékesítője is.

A 15-ös mezőny legnagyobb fejlődése a Kifli.hu-hoz köthető: a cseh online élelmiszer–áruház a tavalyi listán még a tizenkettedik helyen szerepelt, de a sikeres piaci terjeszkedésének köszönhetően a mostani – 2021-es adatokon alapuló – rangsorban már a hatodik helyre ugrott fel, ezzel az online FMCG kereskedők mezőnyében közelebb került a negyedik Tescóhoz, ami 2021-ben még megtartotta a kategórián belüli első helyét.

Az összesített mezőny legnagyobb, 100 százalékban magyar tulajdonosi hátterű cége az Euronics, mely a 2021-es eredményeivel az összesített mezőny hetedik helyezését érte el.

A top15 újonca idén a tizennegyedik helyen debütáló pepita.hu, amely hibrid (saját és piacteres) értékesítési modelljével néhány éven belül akár az eMAG Marketplace kihívója is lehet. (A vállalatnál épp tegnap neveztek ki új vezérigazgatót és kezdtek bele nemzetközi terjeszkedésbe, lásd a Media1 hírét itt.)

A 15 legnagyobb forgalmú e-kereskedő Magyarországon 2021-ben.
A 15 legnagyobb forgalmú e-kereskedő Magyarországon 2021-ben. Fotó: GKID

FMCG: vezet a Tesco, a Kifli.hu és az Auchan

Az online élelmiszer és drogéria kereskedők mezőnyének legnagyobb forgalmú szereplője ismét a Tesco lett, második helyre – szintén másodszorra – a Kifli.hu került, míg a harmadik pozíció 2021-ben is az Auchan online áruházáé lett.

A GKID hozzátette: az FMCG termékkategória internetes értékesítési forgalma 2021-ben 53,7 százalékkal nőtt Magyarországon: ezzel ez lett a leggyorsabban bővülő szektor az online kiskereskedelmen belül, miközben a negyedik legnagyobb online területté is vált a maga bruttó 118 milliárd forintos forgalmával.

A top8 kereskedő 2021-es összesített online forgalma elérte a bruttó 80 milliárd forintot. Tekintettel arra, hogy ezen kereskedők nem csak gyorsan forgó fogyasztási cikkeket értékesítenek, a szektor bruttó 118 milliárdos forgalmának hozzávetőleg 63 százalékáért felel a nyolc legnagyobb kereskedő.

A 8 legnagyobb forgalmú FMCG-kereskedő Magyarországon 2021-ben.
A 8 legnagyobb forgalmú FMCG-kereskedő Magyarországon 2021-ben. Fotó: GKID

A szegmens 2021-ben kínálat és szolgáltatási paletta terén is fejlődött, mára nem csak a kereskedők, hanem az üzleti modellek is versenyeznek egymással: az áruházi kínálatra épülő „hagyományos” modell mellett egyre hangsúlyosabb a gyorskereskedelmi, dedikált online kínálatra épülő kiszolgálás is.

Az áruházi háttérre alapozó működési logikát a listát vezető Tesco mellett az Auchan, valamint a Spar képviseli, míg a gyorskereskedelmi működés éllovasa a Kifli.hu, valamint a foodpanda. Utóbbi tavaly nevet váltott és a készétel kiszállítás mellett 2020 vége óta a kiskereskedelemben is saját online kínálattal van jelen (a foodpanda esetében a sorrend meghatározásakor a készétel kiszállítás forgalmát nem vették figyelembe, kizárólag az FMCG termékekét).

A drogérialáncok közül a Rossmann is elindult a maga gyorskereskedelmi szolgáltatásával, így már ők is ki tudnak szolgálni akár néhány órán belüli igényeket is. Az online FMCG mezőny legrégebbi és egyben egyedüli 100 százalékban magyar tulajdonú tagja a GRoby.

100 százalékban magyar online kereskedők: vezet az Euronics

Az e-kereskedelem növekedésével együtt, a magyar piacon évről évre egyre meghatározóbb a külföldi cégek fölénye. A régión belül a német, cseh, lengyel és román e-kereskedők is előszeretettel választják stratégiai szempontból fontos piacnak a magyart. A környező országok ismert kereskedői, a sokszor fejlettebb piaci környezetből érkezve könnyen válhatnak sikeres szereplőkké a magyar piacon is. Az eTOPLISTA idei mezőnye is ezt a mintát támasztja alá. Épp ezért még nagyobb eredmény, ha egy ilyen nemzetközi ligában a magyar hátterű, sőt akár 100 százalékban magyar cégek is helyt tudnak állni – hangsúlyozta a GKID.

Az online értékesítés terén tapasztalható piaci koncentrálódás egyértelműen a szélesebb termékkínálattal futó, vagy nagyobb kosárértékű kereskedőnek kedvez, ezért ebben a mezőnyben egyre nehezebb igazán nagyra nőnie a gyakran szakosodás, specializálódás mellett döntő magyar online kereskedőknek.

Bár a GKID adatbázisában több mint 35 ezer magyar webáruház szerepel, közülük bruttó 5 milliárdos online kiskereskedelmi forgalommal alig több mint tíz cég rendelkezik a magyar mezőnyben.

  • A 100 százalékban magyar cégek listáját az Euronics műszaki áruház vezeti, amely mögött a Vöröskő Kft. és Fazekas Zsolt, valamint Fazekas Bálint állnak tulajdonosként;
  • a második helyen az egyik legrégebbi magyar webáruház, az Aqua van (tulajdonosai: Polgár Norbert és Lusánszki-Bezeg Katalin);
  • a harmadik helyen a számítástechnikára specializálódott, 2004-ben indult iPon található, amely további öt másik ország online piacán van jelen lokalizált értékesítéssel (tulajdonosai: Pap Zoltán és Parádi András);
Az 5 milliárd forint online forgalmat elérő áruházak 2021-ben.
Az 5 milliárd forint online forgalmat elérő áruházak 2021-ben. Fotó: GKID

Ilyen módszertannal készült a GKID kutatása

  • A legismertebb online kereskedők rangsorát a GKID 2022 márciusában készített spontán ismertségi (top of mind) kutatása alapján, 3.447 fős online vásárlói mintán, zárt kérdések használata nélkül állították össze;
  • A legnagyobb forgalmú online kereskedők rangsora: az összeállításakor csak a magyar nyelvű, forintban árazó, magyarországi operációval működő e-kereskedők sokaságát és online kiskereskedelmi értékesítésből származó forgalmát vette figyelembe a GKID. A rangsorok alapjául szolgáló előzetes sorrendeket az online vásárlói mintákon végzett kutatások, publikus adatgyűjtések, valamint a kínálati oldali felmérések adatszolgáltatásán alapuló forgalmi modellezések segítségével határozták meg. Azon kereskedőknél, ahol az online értékesítésből származó forgalom nem transzparens vagy publikusan hozzáférhető, a nyilvános rangsorba kerülés feltétele volt a GKID által előzetesen becsült forgalmi súly írásban történő hitelesítése és a nevesítéshez való hozzájárulás. A magyar listán csak azok a cégek kerültek nevesítésre, akiknek az online kiskereskedelmi tevékenységből származó összesített forgalma 2021-ben elérte a bruttó 5 milliárd forintos határt – fogalmazott a GKID.

Ha feliratkozik a Media1 Telegram-csatornájára, sosem marad le a híreinkről!

További híreket talál a Media1-en! Csatlakozhat hozzánk a Facebookon és a Twitteren, valamint feliratkozhat a hírlevelünkre is!

Borító: stock / Depositphotos
Szóljon hozzá!

Értesüljön azonnal a legfontosabb médiás hírekről!

Lájkolja Facebook oldalunkat!


Kérje ingyenesen napi hírlevelünket!

/** * andre clever */