fbpx
Online média.

Kicsi a magyar piac, de érdemes befektetni? Az előfizetéses online médiáról beszélgettek médiaszakemberek

A Central Médiacsoport és a HVG szakemberei a Protechtor által szervezett beszélgetés során beszéltek a fizetőkapukkal kapcsolatban.

Világszerte több mint 435 százalékkal nőtt az előfizetéses alapú szolgáltatások és tartalmak piaca az elmúlt 10 évben, miközben az emberek 78 százaléka rendelkezik legalább egy rendszeres előfizetéssel. Különösen nagyot nőtt a trend a médiapiacon, ahol a koronavírus által felerősített hírdömpingben megnőtt az igény a hiteles, minőségi online tartalmak iránt.

De vajon mi a helyzet hazánkban? Számíthatunk arra, hogy következő években előretör az előfizetéses üzleti modell? A Protechtor e-commerce webinár-sorozatának legújabb részében a Central Médiacsoport és a HVG szakértőinek közreműködésével kereste a válaszokat a kérdésekre. Az ott elhangzottakról összefoglalót és videót is küldtek részünkre.

Ugyan már a 2010-es évek elejétől is egyre több médiavállalkozás és kiadó döntött úgy, hogy belekóstol az előfizetéses tartalomszolgáltatás világába, a pandémia hatására robbant igazán nagyot az értékesítési modell népszerűsége. A The Atlantic amerikai magazin tavaly 36 ezer új előfizetőt szerzett mindössze 4 hét alatt, a The New York Times pedig történetének legsikeresebb évét könyvelhette el annak köszönhetően, hogy feliratkozóinak száma elérte a 7,5 milliót.

„A magyar piac is ébredezik és puhatolózik a subscription-alapú rendszerek irányába, és valójában közös érdekünk, hogy egyre több szereplő merjen lépni, ez ugyanis garanciát jelenthet a hiteles és értékes médiatartalmak arányának növekedésére. Így már nem is annyira kérdés az, hogy érdemes-e belevágni, inkább az, hogy hogyan. Hazánkban egyelőre a tagsági rendszerek népszerűbbek, melyek inkább a közösségépítésre fókuszálnak, és a támogatóik számára tesznek elérhetővé kiemelt cikkeket, hírleveleket, videókat és podcastokat”

– fejtette ki a webináriumon Szauer Tamás, a HVG Zrt. marketing és terjesztési igazgatója.

Hiába kicsi a piac, megtérülhet a befektetés

Abban egyetértettek a médiapiaci vezetők, hogy a tagsági és előfizetői rendszerek kifejezetten sikeresen építik a márka hírnevét és a fogyasztói elkötelezettséget, így bár jelentős anyagi befektetéssel és kockázatvállalással jár a bevezetésük, az erőfeszítések megtérülnek. Bevált recept egyelőre nincs, inkább csak kísérleteznek a kiadóvállalatok, hogy mi működhet a hazai közegben és mi kevésbé, összességében viszont úgy tűnik, minél speciálisabb tartalomról van szó (például pénzügyi elemzések, szakmai cikkek) annál inkább hajlandóak fizetni az olvasók a hozzáférésért.

A magyar piac egyébként rendkívül kicsi, és többnyire minden szereplő ugyanabból a célcsoportból meríthet:

jellemzően a 30-as, 40-es, 50-es korosztály nyitott a digitális előfizetésekre, aki pedig egyszer rákap, azt könnyebb elérni újabb ajánlatokkal.

Általános tapasztalat, hogy mindenkinek azon a területen érdemes megtennie az első lépéseket, amelyben egyébként is profi, így versenyképes tud lenni akár a médiaóriásokkal szemben is, legyen az akár a szórakoztatás, akár a tájékoztatás.

Tóbiás Andrea, a Central Médiacsoport stratégiai terjesztési igazgatója úgy látja:

„Fontos azt is megjegyezni, hogy a magyar nyelvűség és a lokális relevancia is behatárolja az előfizetéses termékek terjeszthetőségét. A Nők Lapja magazint például hiába próbáltuk subscription-alapú rendszerben kínálni a londoni magyar közösségnek, nem váltotta ki a várt érdeklődést. Egyelőre úgy látjuk, hogy nagyon lassan nyer majd teret ez az értékesítési modell Magyarországon, viszont mindenképpen érdemes elindulni az úton: az ebbe az irányba tett lépések már a kezdeteknél is jelentős szemléletváltást hoztak a szervezeti struktúránkba, tudatosabban kezdtünk viszonyulni a technológiai fejlesztésekhez és az adatalapú üzleti döntésekhez”.

Lassú terjedést várnak

A következő években az előfizetéses rendszerek lassú terjedése várható néhány új szereplő megjelenésével, amit a HVG és a Central Médiacsoport szakemberei is üdvözölnének: minél nagyobbra nő ugyanis a „torta”, annál szélesebb közönséget tudnak megcélozni ajánlataikkal.

Addig is tartalomoptimalizálással, a háttérfolyamatok és a technológia stabilizálásával, illetve modern szemléletű, hatékony csapatok felépítésével igyekeznek felkészülni a várt robbanásra.

Az amerikai és a hazai IT-piacon is jelentős tapasztalattal rendelkező Stylers Group közel 10 éve foglalkozik feliratkozás-alapú rendszerek fejlesztésével, amit többek között a hvg360 havi előfizetéses digitális hírmagazinjának, illetve a Deepak Chopra és Oprah Winfrey médiasztárok által fémjelzett Chopra Center technológiai hátterének kialakításánál is hasznosítottak.

„Az amerikai piacon természetesen teljesen mások a léptékek, ott akár napi milliós nagyságrendű látogatóval és oldalterheléssel is számolni kell, amihez elengedhetetlen a stabil IT-háttér. Emellett az elsőszámú szempont, amit mindig figyelembe veszünk a fejlesztésnél, hogy teljes mértékben az ügyfél igényeire legyen szabva a termék, és amire neki van szüksége, azt tökéletesen tudja. Keretrendszerünk segítségével a legegyedibb üzleti megoldások is könnyedén megvalósíthatók, összeköthetők már meglévő szoftverekkel, illetve egyszerre több párhuzamos fizetési opciót is támogatnak (például Stripe, PayPal és SimplePay) – ez ma már alapvető fogyasztói elvárás”

– mondta Gönczy Gábor, a Protechtor webináriumokat szervező Stylers Group vezérigazgatója.

További híreket talál a Media1-en!

Kiemelt fotó: Influence Media
Szóljon hozzá!

A Media1 legfrissebb hírei

Kövessen minket!

Iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!

Értesüljön azonnal a legfontosabb médiás hírekről!

Lájkolja Facebook oldalunkat!


Kérje ingyenesen napi hírlevelünket!

Adatvédelmi beállítások