Világszerte több mint 435 százalékkal nőtt az előfizetéses alapú szolgáltatások és tartalmak piaca az elmúlt 10 évben, miközben az emberek 78 százaléka rendelkezik legalább egy rendszeres előfizetéssel. Különösen nagyot nőtt a trend a médiapiacon, ahol a koronavírus által felerősített hírdömpingben megnőtt az igény a hiteles, minőségi online tartalmak iránt.
De vajon mi a helyzet hazánkban? Számíthatunk arra, hogy következő években előretör az előfizetéses üzleti modell? A Protechtor e-commerce webinár-sorozatának legújabb részében a Central Médiacsoport és a HVG szakértőinek közreműködésével kereste a válaszokat a kérdésekre. Az ott elhangzottakról összefoglalót és videót is küldtek részünkre.
Ugyan már a 2010-es évek elejétől is egyre több médiavállalkozás és kiadó döntött úgy, hogy belekóstol az előfizetéses tartalomszolgáltatás világába, a pandémia hatására robbant igazán nagyot az értékesítési modell népszerűsége. A The Atlantic amerikai magazin tavaly 36 ezer új előfizetőt szerzett mindössze 4 hét alatt, a The New York Times pedig történetének legsikeresebb évét könyvelhette el annak köszönhetően, hogy feliratkozóinak száma elérte a 7,5 milliót.
„A magyar piac is ébredezik és puhatolózik a subscription-alapú rendszerek irányába, és valójában közös érdekünk, hogy egyre több szereplő merjen lépni, ez ugyanis garanciát jelenthet a hiteles és értékes médiatartalmak arányának növekedésére. Így már nem is annyira kérdés az, hogy érdemes-e belevágni, inkább az, hogy hogyan. Hazánkban egyelőre a tagsági rendszerek népszerűbbek, melyek inkább a közösségépítésre fókuszálnak, és a támogatóik számára tesznek elérhetővé kiemelt cikkeket, hírleveleket, videókat és podcastokat”
– fejtette ki a webináriumon Szauer Tamás, a HVG Zrt. marketing és terjesztési igazgatója.
Hiába kicsi a piac, megtérülhet a befektetés
Abban egyetértettek a médiapiaci vezetők, hogy a tagsági és előfizetői rendszerek kifejezetten sikeresen építik a márka hírnevét és a fogyasztói elkötelezettséget, így bár jelentős anyagi befektetéssel és kockázatvállalással jár a bevezetésük, az erőfeszítések megtérülnek. Bevált recept egyelőre nincs, inkább csak kísérleteznek a kiadóvállalatok, hogy mi működhet a hazai közegben és mi kevésbé, összességében viszont úgy tűnik, minél speciálisabb tartalomról van szó (például pénzügyi elemzések, szakmai cikkek) annál inkább hajlandóak fizetni az olvasók a hozzáférésért.
A magyar piac egyébként rendkívül kicsi, és többnyire minden szereplő ugyanabból a célcsoportból meríthet:
jellemzően a 30-as, 40-es, 50-es korosztály nyitott a digitális előfizetésekre, aki pedig egyszer rákap, azt könnyebb elérni újabb ajánlatokkal.
Általános tapasztalat, hogy mindenkinek azon a területen érdemes megtennie az első lépéseket, amelyben egyébként is profi, így versenyképes tud lenni akár a médiaóriásokkal szemben is, legyen az akár a szórakoztatás, akár a tájékoztatás.
Tóbiás Andrea, a Central Médiacsoport stratégiai terjesztési igazgatója úgy látja:
„Fontos azt is megjegyezni, hogy a magyar nyelvűség és a lokális relevancia is behatárolja az előfizetéses termékek terjeszthetőségét. A Nők Lapja magazint például hiába próbáltuk subscription-alapú rendszerben kínálni a londoni magyar közösségnek, nem váltotta ki a várt érdeklődést. Egyelőre úgy látjuk, hogy nagyon lassan nyer majd teret ez az értékesítési modell Magyarországon, viszont mindenképpen érdemes elindulni az úton: az ebbe az irányba tett lépések már a kezdeteknél is jelentős szemléletváltást hoztak a szervezeti struktúránkba, tudatosabban kezdtünk viszonyulni a technológiai fejlesztésekhez és az adatalapú üzleti döntésekhez”.
Lassú terjedést várnak
A következő években az előfizetéses rendszerek lassú terjedése várható néhány új szereplő megjelenésével, amit a HVG és a Central Médiacsoport szakemberei is üdvözölnének: minél nagyobbra nő ugyanis a „torta”, annál szélesebb közönséget tudnak megcélozni ajánlataikkal.
Addig is tartalomoptimalizálással, a háttérfolyamatok és a technológia stabilizálásával, illetve modern szemléletű, hatékony csapatok felépítésével igyekeznek felkészülni a várt robbanásra.
Az amerikai és a hazai IT-piacon is jelentős tapasztalattal rendelkező Stylers Group közel 10 éve foglalkozik feliratkozás-alapú rendszerek fejlesztésével, amit többek között a hvg360 havi előfizetéses digitális hírmagazinjának, illetve a Deepak Chopra és Oprah Winfrey médiasztárok által fémjelzett Chopra Center technológiai hátterének kialakításánál is hasznosítottak.
„Az amerikai piacon természetesen teljesen mások a léptékek, ott akár napi milliós nagyságrendű látogatóval és oldalterheléssel is számolni kell, amihez elengedhetetlen a stabil IT-háttér. Emellett az elsőszámú szempont, amit mindig figyelembe veszünk a fejlesztésnél, hogy teljes mértékben az ügyfél igényeire legyen szabva a termék, és amire neki van szüksége, azt tökéletesen tudja. Keretrendszerünk segítségével a legegyedibb üzleti megoldások is könnyedén megvalósíthatók, összeköthetők már meglévő szoftverekkel, illetve egyszerre több párhuzamos fizetési opciót is támogatnak (például Stripe, PayPal és SimplePay) – ez ma már alapvető fogyasztói elvárás”
– mondta Gönczy Gábor, a Protechtor webináriumokat szervező Stylers Group vezérigazgatója.
További híreket talál a Media1-en!