fbpx
Tinik élete a neten / a Be Social kutatása

Zaklatás, szexualitás, titkolózás – elkészült a magyar tinik online életéről szóló felmérés

A Magyar Tinik a neten 2021 kutatás most publikált adatai alapján a magyar tinédzserek felétől kértek már erotikus fotót a neten, ahol nagy részük napi négy óránál is többet tölt. Megnőttek azok aránya, akik olvasnak online híreket mint két évvel ezelőtt, és a TikTok népszerűsége is megugrott: már a harmadik leggyakrabban használt csatorna a fiatalok körében.
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: tumblr
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: whatsapp
Megosztás itt: skype
Megosztás itt: email

A Be Social közösségi média ügynökség által készített A Magyar Tinik a neten 2021 című kutatás online kérdőívben résztvevők csaknem fele (49 százalék) naponta négy óránál többet lóg a neten, és ebben nem volt benne a járványhelyzet alatt szükségessé vált digitális oktatás időtartama. Két évvel ezelőtt még csak a válaszadók 40 százaléka vallott be 4 óránál is több netezést.

A tizenévesek alig 5 százaléka tölti az idejét rádióhallgatással naponta több mint egy órát át. Helyette inkább a telefonjukat nyomkodják, első helyen ugyanis a közösségi média használata áll, de szorosan követi ezt a chatelés. Csak a harmadik helyre futott be a barátokkal való személyes találkozás. Negyedik helyen szerepelnek a családi programok, ötödik legnépszerűbb elfoglaltság pedig a streamingfelületekről sorozatok, filmek nézése.

A videójáték megosztó elfoglaltságnak bizonyul. Minden ötödik tini napi két óránál is többet játszik vele naponta, míg 55 százalék egyáltalán nem tölt vele időt.

A válaszolók nagy része kapott már idegenektől üzenetet

A megkérdezett tinik 57 százaléka csak ritkán, leginkább hivatalos ügyekben ír e-mailt. Csak minden hetedik válaszoló használ e-mailt levelezésre. Kommunikációra leginkább a chatcsatornákat veszik igénybe, a Messenger népszerűsége még a közösségimédia-platformokat is beelőzi.

A szülők egyik gyakori félelme, hogy a gyermeküket idegenek környékezik meg a világhálón. Nem alaptalan ez a félelem, ugyanis a válaszolók 89 százaléka mondta azt, hogy előfordult már vele, hogy olyan személytől kapott üzenetet, akit igazából nem ismer. Ráadásul 44 százalékkal ez gyakran megtörténik.

A tinik 90 százaléka kapott már ismeretlenektől üzenetet közösségi felületen

További aggodalom a felnövekvő generációval szemben, hogy már egészen másképp tájékozódnak, nem jellemző rájuk a klasszikus médiafogyasztás. Jó hír, hogy a tinik azért még nem mondtak le az online hírek böngészéséről: 43 százalék olvas szívesen híreket, minden érdekli őket – ami 10 százalékponttal magasabb arány, mint két évvel ezelőtt. Ugyanakkor minden negyedik tizenéves azt válaszolta, hogy egyáltalán nem olvas híreket, szórakoztató tartalmúakat sem.

Az ország politikai helyzete a megkérdezett tinédzserek 56 százalékát foglalkoztatja. 16 százalékuknál gyakori beszédtéma a politika, míg közel egyharmaduk (a válaszadók 30 százaléka) soha nem beszélget a barátaival politikai témákról.

Egyre többen szeretnének véleményvezérek lenni

Messenger, Instagram, TikTok , YouTube, Facebook, Snapchat. Ez a sorrendje az egyes közösségi platformoknak a használati gyakoriságuk szempontjából. Fontos változás, hogy két évvel ezelőtt a TikTok még csak a hatodik helyen szerepelt, akkor még a Facebook is beelőzte – azóta feljött a dobogós helyre.

Az influenszereket (véleményvezéreket) nem csak szívesen követik a tinik, de életmódjukat is másolnák. A megkérdezettek 30 százaléka azt válaszolta, hogy jó lenne, ha belőle is influenszer lenne később. Két évvel ezelőtt ez az arány még csak 24 százalékos volt.

Erotikus fotókkal zaklatják a tiniket

Minden második tini érezte már úgy, hogy valaki zaklatja a közösségi média felületek valamelyikén. Ez 7 százalékpontos növekedés a két évvel ezelőtti adatokhoz képest – akkor 44 százalék mondta azt, hogy érzékelt már zaklatást.

A zaklatás egy további lépcsőfoka lehet, ha a fiataloktól erotikus fotót kérnek. A válaszolók több mint fele szembesült már ilyen esettel – az összes megkérdezett 12 százaléka teljesített is már ilyen kérést. Még többen vannak azok, akik kaptak már erotikus fotót chaten – 56 százalék az arányuk. A megkérdezettek több mint egyharmadával (34 százalék) több alkalommal is megesett ez.

A tinik felétől kértek már erotikus fotókat

Az erotikus fotókat tekintve sokat változott a helyzet a két évvel ezelőtti felméréshez képest. Akkor még csak a tinik 39 százalékától kértek erotikus fotót a neten – most csaknem 12 százalékponttal nagyobb ez az arány. Akkor még csak 7 százalék válaszolta azt, hogy küldött is erotikus fotót magáról annak, aki kérte, most 4 százalékkal többen ismerték be, hogy tettek már ilyet.

A virtuális világ hatása az „én”-re

Ki ne látott volna már szelfiző fiatalokat? A megkérdezett tinik 53 százaléka hetente többször is készít magáról szelfit. Közülük minden negyedik rendszeresen meg is osztja ezeket a fotókat valamelyik közösségi média felületen.

A fiatalok 36 százaléka úgy gondolja, hogy kifejezetten boldogabbá teszi őt az online világ. A legtöbbjük (57 százalék) számára közömbös a közösségi média, míg 7 százalék szomorúbbnak érzi magát tőle.

A tinik fele hetente többször készít magáról szelfit

Vannak olyan dolgok, amikről könnyebb chatben beszélni, mint élőben – a válaszolók 74 százaléka legalábbis így van ezzel. 29 százalék kifejezetten úgy érzi, hogy sok ilyen dolog van, amiről chatben bátrabban beszél.

Tudatosaktól az exhibicionistákig

A kutatást csaknem ötezer, 14 és 25 év közötti fiatal töltötte ki, az adatok elemzésében Bernschütz Mária egyetemi adjunktus, generációkutató is segített.

„Két évvel ezelőtt futottunk neki először a feladatnak, hogy feltérképezzük a tinédzserek online szokásait.  Most, hogy a járványhelyzet miatt a fiatalok is digitális oktatásra, bezártságra kényszerültek, különösen fontosnak tartottuk leszűrni a tapasztalatokat, és újra megkérdezni a magyar tiniket, mivel is töltik idejüket a neten”

– mondta el Joanelli Tamás, a Be Social ügyvezetője.

Bernschütz Mária négy jól beazonosítható csoportot vélt felfedezni a felmérés eredményeiből. Ezek a csoportok jól illusztrálják, mennyire különböző szokásaik vannak a fiataloknak, milyen eltérően viszonyulhatnak a közösségi médiához, mennyire másként kommunikálnak.

A digitálisan tudatosak (23 százalék) jellemzően idősebbek, inkább nőies típusok. Ha a tartalmak korlátozásáról, mások tiltásáról van szó, akkor meglehetősen szigorúak. A közösségi médiával szemben leginkább közömbösek. A Messenger használata mellett körükben a Facebook jobban preferált, mint a többi csoportnál. Online nem igazán olvasnak. Kevés influenszert követnek, épp ezért nem is nagyon jellemző rájuk, hogy influenszer hatására vásárolnának, és ők szeretnének a legkevésbé influenszerek lenni. A politika jobban érdekli őket, mint a többi csoport tagjait.

A fiatalok több mint felét érdekli a politika
A fiatalok több mint felét érdekli a politika / Be Social kutatása

Az offline élménykeresők (17 százalék) családias, barátkozós típus. Ritkán posztol, kevésbé szerkeszti a tartalmait. A közösségi média számára inkább közömbös. A Messengert használja leginkább. A tévénézés, rádióhallgatás, online portálok követése rájuk jellemző leginkább. A családdal, barátokkal is ők töltenek legtöbb időt. Könyveket, újságokat is leginkább ők olvasnak.

Az online harcosok (33 százalék) ebben a csoportban a legtöbb a fiú. Ők azok, akik rendszeresen, naponta akár több órát videójátékoznak – míg a többiek egyáltalán nem. Bár a szelfikészítés nem izgatja őket, influenszerek azért szívesen lennének. Könyvet, újságot alig olvasnak, inkább chatelnek. Az online trendekben jártasak, a virtuális adatbiztonságra odafigyelnek, a legnagyobb arányban ők élnek a kétlépcsős azonosítással. Lelkes streaming-fogyasztók, és YouTube-rajongók. Sok virtuális barátjuk van.

A digitális exhibicionisták (25 százalék) csoportban döntő többségben lányok vannak, akik szórakoztató tartalmakat keresnek a neten. A közösségi média boldoggá teszi őket, aktívan használják is, a fontos dolgaikról is inkább chaten kommunikálnak, mint élőszóban. Szeretnek szelfit készíteni, hashtageket használni, szívesen lennének influenszerek. Idegenek is gyakran küldenek nekik üzenetet. Könyvet és újságot alig olvasnak, az Instagram és a TikTok a kedvenc felületük. A Snapchat-használat is rájuk jellemzőbb, gyakrabban is posztolnak oda. A politika nem érdekli őket.

A témáról beszélgetünk a Media1 műsorában Forgács Mariann közösségi média szakértővel, a Be Social ügyvezetőjével.

Még több hír és cikk található a Media1-en! Feliratkozhat hírlevelünkre és csatlakozhat hozzánk a Facebookon is!

Szóljon hozzá!